BIGtruck Reportage


Peter Zoet en DAF horen bij elkaar

Kort geleden nam Peter Zoet een nieuwe DAF in gebruik, voor zijn chauffeur Ingmar van Leeuwen. De nieuwe auto werd stijlvol gespoten in de twee kleuren van de grootste klanten van Zoet. Subtiele accenten maakten er een bijzondere DAF van.

Peter Zoet komt uit een echte ondernemersfamilie, waarin vrachtwagens een belangrijke rol speelden. Opa Zoet had een graanbedrijf en deed het vervoer in eigen beheer. Zo kwam de vader van Peter, Johan Zoet, ook op de vrachtwagen. “We hebben altijd met DAF gereden. Ikzelf natuurlijk nog op de 2800. Onze dealer stond altijd voor ons klaar. Daarom kwam het niet in ons op om over een ander merk na te denken”, zegt Johan. Hij legt uit dat er ooit met een truck van een ander merk werd gereden. Om wat voor reden dan ook, ontstond er een motorschade. “Vervolgens lieten ze dat blok gewoon een week in de hoek staan. Dat kan toch niet? Dus we haalden het op, en de DAF-dealer had ‘m zo weer klaar.”

Eigen transportbedrijf

In 2015 besloten Johan en Peter, in plaats van het bestaande familiebedrijf over te nemen, met een eigen transportbedrijf te starten. Werk was er zat, dus al snel kwam er een tweede auto, waarop de hulp van Johan werd ingeroepen. Maar de zaken bleven goed gaan, en zo kwam Peter aan deze DAF, die hij voor de gelegenheid liet spuiten in een combinatiekleur, waar zijn twee grootste klanten mee rijden: rood-wit voor de een, zwart bij de ander. “Truckstyling Lunteren heeft dat mooi gedaan zo.” Ook het interieur van deze DAF is wat meer aangepakt, met Deens pluche en geknoopt bruin leer, dat qua kleur precies aansluit bij de standaard kleur die DAF levert.

Super Space Cab

Het is geen punt van discussie voor Peter en zijn collega’s om altijd voor een Super Space Cab te gaan. “We rijden hoofdzakelijk voor de levensmiddelenbranche. Dus dat we deze nieuwe DAF middenin de coronacrisis van 2020 hebben kunnen aankopen, bewijst dat bij ons het werk flink doorliep. Dat doet het nog steeds. We zijn alledrie eigenlijk de hele week van huis, ook al zitten we dan niet in een of ander ver buitenland. Dan is het gewoon lekker om over zo’n grote cabine te beschikken.”

Nieuwe DAF

Dat DAF op het punt staat om een nieuwe zware truckgeneratie te introduceren, is Zoet en zijn collega’s natuurlijk niet ontgaan. “Op het huidige model hebben we weinig aan te merken. Hooguit zou bij een volgende versie de stuurverstelling nog wat ruimer mogen.” Dat het rijden met en het bedienen van moderne vrachtwagens steeds meer gaat lijken op het rijden met een dure personenwagen, deert Zoet en de zijnen niet. “De nieuwe systemen die we nu zien werken goed, je went eraan en het heeft een lager brandstofverbruik tot gevolg. En dan heb ik het nog niet over steeds lagere toerentallen van de nieuwe DAF’s. Die van mij is vijf jaar oud en heeft zeven ton gelopen. Die van Ingmar is nieuw en loopt bij 85 km/h in de hoogste versnelling 200, 300 toeren lager. Dat ga je zeker terugzien in de brandstofrekening. We zijn benieuwd wat DAF nog meer in petto heeft.”

Tim de Jong