BIGtruck Code 95 Special
Baantraining eye-opener inzake veiligheid
We horen dat een training op een anti-slipbaan met je eigen vrachtwagen een leuke en afwisselende manier is om aan je verplichte nascholing Code 95-uren te komen. BIGtruck huurde een nieuwe MAN-trekker en nam de proef op de som.
Rijschool Roordink uit het Veluwse Putten biedt zo’n baantraining aan. Daarbij gaat het om manoeuvreren, remmen, uitwijken en voelen wat een truck doet die op een gladde baan een helling af gaat en die korte bochten draait op een glad wegdek. Tijdens de afzonderlijke sessies komen tal van zaken voorbij die je meer bewust maken van waar je onderweg met de vrachtwagen op moet letten. Bij het remmen bijvoorbeeld, blijken er al snel verschillen te ontstaan in de remwegen van de trucks van de deelnemende chauffeurs. Uitgelegd wordt wat daar de oorzaken van kunnen zijn.
Watermuren
Na bij diverse snelheden geremd te hebben op de gladde baan, wordt het tijd om wat oefeningen met uitwijken te doen. Daartoe zet de instructeur af en toe even wat sproeiers aan waardoor watermuren ontstaan waar je omheen moet sturen. Hier wordt uitgelegd wat de juiste positie is van je handen aan het stuurwiel en waarom. Tijdens de oefeningen wordt er niet met trailers gereden, maar uitgelegd wordt dat daar met deze oefeningen wel degelijk rekening gehouden wordt. Van belang, misschien wel het belangrijkste, is dat je ervaring krijgt, met het beheersen van je vrachtwagen onder moeilijke omstandigheden waarbij elke seconde telt.
Pilonnen
Bij het manoeuvreren geldt dat er gewerkt wordt met een set oefeningen waarbij je bewust wordt van het belang van juiste spiegelafstelling en natuurlijk het correct inschatten van de afmetingen van je vrachtwagen. De meeste schades ontstaan met manoeuvreren en bij deze cursus krijg je de kans om een en ander zodanig te oefenen, dat je veel beter vertrouwd raakt met de materie. De pilonnen lijken op sommige momenten op schier onmogelijke plekken te staan. Maar wanneer je goed kijkt en even nadenkt en wanneer je dus haast vermijdt, dan is er uiteindelijk niks aan de hand.
Over- of onderstuur
Op de cirkel zien de cursisten dat wederom een deel een gladde laag heeft en dat er overal flink gesproeid wordt. Besproken wordt welke snelheden je veilig kunt aanhouden bij afritten en op rotondes. En hoe gaat dat wanneer het glad is? Wat is er dan verantwoord? Ook hier geldt hoe belangrijk het is dat je al enige ervaring hebt alvorens je serieus in de problemen komt. Ondanks tal van veiligheidssystemen, kantelen er nog steeds vrachtwagens, zeker ook op afritten en op rotondes. Dit deel van de cursus laat meteen zien wat er gebeurt wanneer je veiligheidssystemen op een moderne truck uitschakelt en vervolgens een rondje draait over de gladde baan.
Heuvelaf
Dit geldt ook wanneer je een heuvel af rijdt en op een glad gedeelte zit. Het gladde deel op de diverse delen van het testterrein is volgens de instructeurs te vergelijken met aangereden sneeuw. Nu komt dit niet vaak bij ons voor, maar toevallig afgelopen winter nog wel. En tal van collega’s rijden naar gebieden in het buitenland waar dit vaker voor komt, denk aan de Ardennen en het Sauerland. De laatste oefening leert je hoe hard je kunt remmen, welke speelruimte je als chauffeur nog hebt, om een noodsituatie tot een goed einde te brengen. Dat stukje marge, daar word je je bewust van en dat kan veel leed en schade straks in de praktijk voorkomen.