BIGtruck Code 95 Special


Code 95 met een DAF 95

Leeuw Opleidingen in Eindhoven kocht in 1988 één van de eerste DAF 95 trucks. De 380 pk sterke DAF 95 was een truck uit de zogenaamde nul serie, één van de allereerste dus! Na ruim tien jaar trouwe dienst werd de truck verkocht aan een oliebollenbakker die jarenlang gebruik maakte van de DAF. Toen de inmiddels zeldzame 95 in 2019 weer te koop kwam was Marc Leeuw van Verkeersschool Leeuw er als de kippen bij om deze youngtimer weer terug te kopen.

,,Voor mij is dit een hele bijzondere truck. Ik reed er al mee toen ik zeventien was, en dat betekende ook meteen mijn allereerste bekeuring! Later haalde ik mijn rijbewijs met deze auto’’. De DAF 95 was een trendsetter toen hij uitkwam en hij werd ook meteen bekroond met de titel ‘International Truck of the Year 1988’’. Een (nagemaakte) sticker op de spiegel herinnert nog aan die prijs. Marc: ,,Toen de truck mij weer werd aangeboden heb ik hem meteen terug gekocht. Hij is nu 33 jaar oud maar hij heeft nog maar net 5 ton gelopen. Technisch was hij nog prima, maar de cabine had wel wat aandacht nodig. Ook het chassis is helemaal opgeknapt en weer in de originele kleur gespoten’’. De zandgele chassislak rijst wel wat vragen, want de DAF 95 serie was toch al voorzien van de donkergrijze chassislak? Marc: ,,Dat klopt, maar de nul-serie had nog de chassiskleur van de 2800 serie. Deze auto was origineel dan ook met dat zandgele chassis uitgevoerd en dat wilde ik zo houden’’.

Code 95

In de vloot van Verkeersschool Leeuw vinden we vandaag de dag allemaal moderne DAF XF Euro-6 modellen maar Leeuw zet ook de oude DAF 95 in voor opleidingen. ,,Voor de praktijktraining voor de Code 95 voor beroepschauffeurs is het ontzettend leuk dat chauffeurs kunnen rijden met deze oude DAF. Het rijden met zo’n 33 jaar oude truck roept veel herinneringen op uit die tijd. We krijgen er heel veel leuke reacties op van chauffeurs die vroeger met dit type reden,’’ aldus Marc Leeuw.

Deze DAF 95 ziet er nog strak uit en Leeuw heeft er alles aan gedaan om de auto origineel te krijgen. Zo zijn de typeplaatjes voorzien van de originele A in het woord DAF uit die tijd en zelfs het telefoonnummer op de laadbak is oud. Dat is commercieel misschien niet slim maar wel origineel!

Nog even een rondje

Met Marc rijden we nog even een rondje door het Brabantse land. Dat betekent natuurlijk wel eerst een tachoschijf invullen! DAF had daarvoor een opklapbare stuurnaaf bedacht. Destijds schreven chauffeurs hun tacho vak op het stuur. DAF speelde erop in. Vergeleken met de 2800-serie had de 95 ee3n echt dashboard en DAF was trendsetter met de uitklapbare tafel. Daar kon je wanneer je stond te rusten je administratie op doen, of een hapje eten. Net als nu gold ook toen al voor DAF: Ruimte zat! Voordat we wegrijden drukken we op de knop van de boordcomputer: alle systemen goed! Een boordcomputer zeg, moet je nagaan! Dan rijden we weg. De zestienbak schakelt van ZF nog steeds goed en we rijden door de plaatsjes die een rol hebben gespeeld in het leven van Hub en Wim van Doorne, die de basis legden voor het DAF dat we vandaag goed kennen. Eenmaal op snelheid merken we dat er heel veel veranderd is. Het geluid bij 80 km/h ligt rond de 75 dB(A). Bij de nieuwste XF ligt het bij de 63 dB(A). Wanneer we de motor stationair laten draaien om uit te stappen voor een foto, ruik je de uitlaatgassen. Walmen doet het niet, maar zo ruikt het wel! We rijden door America, waar Hub van Doorne werd geboren, via Griendtsveen en Deurne weer richting de Nobis in Asten. Probleemloos legt de 95 bakwagen van Marc Leeuw het rondje af.

Transportopleider

Verkeersschool Leeuw is deelnemer van Transportopleider.nl, een landelijk opererende organisatie waar elf verkeersscholen bij aangesloten zijn. Daardoor is er een netwerk ontstaan waar grote transportbedrijven met meerdere locaties hun voordeel mee kunnen doen. Alle informatie over het verlopen van rijbewijzen, de Code 95, bestuurderskaarten en zaken als het ADR certificaat worden centraal bijgehouden. Daarmee ontzorgt Transportopleider.nl vervoerders, want die hoeven zich geen zorgen meer te maken over verlopen certificaten of rijbewijzen.

Aangesloten bij Transportopleider.nl zijn

  • Don Opleidingen Naaldwijk
  • Koops Novl Opleidingen Assen
  • Leeuw Opleidingen Eindhoven/Weert/Helmond/Veghel
  • Jaap Speelziek Opleidingen BV Ede/Barneveld/Varsseveld
  • Verkeersschool Van Vugt Wognum
  • Agere Opleidingen Almelo
  • Verkeersschool Berend Knol Leeuwarden
  • Vervoerscollege Venlo
  • Autorijschool Bruinsma Utrecht.

Tim de Jong, Iep van der Meer