BIGtruck Reportage


Nieuwe MAN TGX combi voor Rutger Evers

Chauffeur Rutger Evers is met zijn twintig lentes nog niet zo lang aan het werk als chauffeur. Hij werkt al wel enkele jaren bij Greif Tholu in Ede. Daar wisselde hij onlangs van truck. Het werd een nieuwe, volledig luchtgeveerde MAN TGX 430 bakwagencombi.

Bij Greif Tholu in Ede beleeft Rutger afwisselend dagen. “In zoverre, dat we bij dit bedrijf een aantal routes hebben. Daar rouleer je dan op en daar zitten ook ritten naar het buitenland bij.” Op de ochtend dat we Rutger ontmoeten, staat zijn MAN-combi van slechts een week oud, te glimmen op het uitgestrekte, smetteloze terrein van zijn werkgever. We gaan lossen in het Europoortgebied. Daar zal Rutger al zijn talenten moeten aanspreken eer we weer naar een volgende klant toe gaan die zich in Barneveld bevindt.

Dezelfde werkgever

Terwijl het langzaam licht wordt en Rutger de MAN op de cruise-control in westelijke richting stuurt, legt hij uit dat hij altijd al chauffeur wilde worden. “Als kind was ik onder de indruk van die grote vrachtwagens en al helemaal als ze mooi waren met speciale kleuren, lampen en uiterlijk vertoon. Ik was op m’n 12e al bezig met trucks wassen en via een periode werken in de loods, kon ik uiteindelijk mijn papieren halen en op de vrachtwagen gaan rijden.” Opvallend wanneer we met Rutger onderweg zijn, is de zitpositie die hij prefereert in de MAN. Stonden Duitse trucks altijd bekend om hun vlakke, grote stuurwielen, in de nieuwe TGX kan het stuur bijna verticaal staan als in een personenauto. Dit is helemaal naar de zin van Rutger die zijn stoel verder keurig heeft ingesteld en die erbij zit alsof hij thuis zit te Netflixen. Of te gamen.

Routine

Ook al is Rutger nog niet zo lang chauffeur, zonder problemen rijdt hij naar het adres in het Europoort-gebied. Daar kennen ze hem ook al en kan hij zijn bakken afzetten. Dat betekent een heel ritueel waarbij de verdiensten van het bakwagenchassis tot uiting komen. Nu is uitgerekend MAN een merk dat hier een reputatie hoog te houden heeft, zoals de oudere lezers van BIGtruck ongetwijfeld weten. Alles werkt probleemloos en Rutger heeft vlot de bakken op de bekende pootjes staan en rijdt secuur het chassis en de aanhanger eronder vandaan. Vervolgens is het even zoeken naar de bakken die Rutger weer mee moet nemen richting Barneveld. Daar aangekomen staan de bakken niet lekker, dus moet hij eerst even afkoppelen. Het hele ritueel gaat toch nog vlot en duidelijk is waarom dit een vollucht geveerd chassis moet zijn. Wat ook helpt is een camerabeeld van vlak boven de vangmuilkoppeling. Dit verschijnt op de display op het dashboard wanneer Rutger druk is met manoeuvreren. Dat scheelt natuurlijk flink tijd, want hij kan nu in één keer de aanhanger goed aankoppelen. Het lukt Rutger om de aanhanger recht onder de tweede bak te zetten en deze aan te koppelen door de vering omhoog te zetten. Een paar duidelijk hoorbare ‘kliks’ laten weten dat de bak goed vast zit op het chassis. Dan is het nog even pootjes opklappen, papieren maken en we kunnen de weg weer op.

Snel wennen

Ook al rijdt Rutger pas een week met deze MAN, hij weet precies hoe hij de elektronica aan boord moet bedienen. Daarbij is het bedieningssysteem een makkie. “Eerlijk is eerlijk, ik ben best gecharmeerd van Scandinavische trucks, maar de MAN is ruimer, makkelijk te bedienen en het slaapcomfort bevalt ook best. De kastruimte boven de voorruit is een uitkomst”, zegt hij. Met 430 pk heeft hij aan vermogen geen gebrek. De ladingen van Tholu zijn niet zwaar en zo kan hij prima meekomen met het verkeer. Nieuw is dat Rutger van allerlei andere MAN-chauffeurs ‘dikke knippers’ krijgt en omhoog gestoken duimen. “Dat went natuurlijk ook snel”, lacht hij. “Je kunt goed zien dat met name de chauffeurs die nog met de vorige TGX rijden, alert zijn op deze nieuwe. Een voorproefje van wat ze te wachten staat.”

Aangekomen in Barneveld moet Rutger weer afkoppelen. Er is voldoende ruimte, ook al moet hij op het bedrijventerrein gebruik maken van de openbare weg. Het lossen duurt even, voor ons mooi de kans om even wat te eten te scoren bij een verkoopwagen om de hoek.

Geroutineerd koppelt Rutger het span weer tot één geheel, en rijden we terug naar Ede. Daar zet hij de combi klaar om opnieuw geladen te worden. Hij heeft nog voldoende uren om een eindje op te rijden richting eindbestemming Stuttgart, waar hij later die week zal lossen.

Tim de Jong