BIGtruck Reportage


Actros F: Lager, maar net zo breed

De Mercedes-Benz Actros kent een enorm aantal verschijningsvormen maar daar is recent een heel nieuw model aan toegevoegd. Het gaat om de Actros F, een wat lager geplaatste, maar 250 cm brede cabine. G. de Bruyn BV uit Oudewater is één van de eerste kopers van deze nieuwe Actros en wij namen een kijkje tijdens een klus in het Rotterdamse havengebied.

De Actros serie van Mercedes Benz is leverbaar met een vlakke vloer als StreamSpace, de BigSpace of de GigaSpace cabine. Deze vlakke vloer cabines zijn allemaal voorzien van een slaapcabine, staan hoog op het chassis en hebben vier instaptreden. Dit resulteert in prachtige ruime cabines met alle comfort voor de lange afstand. Bij G. de Bruyn BV in Oudewater rijden veel van deze modellen, maar die hebben het nadeel dat ze niet onder de asfaltmolen passen. Chauffeurs moeten om die reden achteruit steken. Wagenpark beheerder Renzo van Schaik: ,,Bij de meeste asfaltmolens geldt een hoogtebeperking van 370 cm en daar past de hoge Actros cabine niet onder. Wij zochten dan ook een alternatief, maar als je een lagere cabine koos bij dit merk dan kreeg je ook meteen een smallere, en dus minder ruime cabine’’. De lagere modellen van de Actros waren tot nu toe leverbaar als korte dagcabine, middellange cabine of als slaapcabine, met of zonder hoog dak. Heel bijzonder is dat er zelfs een 230 cm smalle cabine met een vlakke vloer leverbaar is, in combinatie met het StreamSpace dak. Kortom, een onnavolgbare cabine strategie maar ondanks dat was er jarenlang net niet die ene variant die ze zochten bij De Bruyn. Daar wilden ze wilden ze nou juist wel de ruimte van een brede cabine, maar dan lager op het chassis. ,,Onze chauffeurs slapen er ook regelmatig in, en om die reden zochten we een lage, maar ruime cabine met een bed over de volle breedte. Met de Actros F kan dat nu, en daarmee is dit voor ons een ideaal model’’ aldus Van Schaik.

Gladheidsbestrijding

De 26.450 6x4 trekkers zijn volledig luchtgeveerd en voorzien van de 450 pk sterke OM471 krachtbron. In tegenstelling tot de vorige generatie zijn de trucks uitgerust met direct aangedreven achterassen, dus zonder naafreductie. G. de Bruyn koos voor een wat langere wielbasis omdat deze trucks ook worden ingezet voor gladheidsbestrijding. Daarvoor zijn achter de cabine twee pennen aangebracht. De laadbak met de strooier wordt daar in geschoven en verankerd in de opleggerschotel. Voor de aandrijving van de strooier is er een speciale kap gemonteerd op het achterste linker wiel. Verder zijn de trucks aan de voorzijde uitgevoerd met een voorbereiding voor een sneeuwschuiver. Bijzonder is dat de trucks zijn uitgevoerd met het digitale dashboard wat ook in het topmodel zit. Bij de introductie werd nog gemeld dat de Actros F alleen met het conventionele dashboard en met spiegels geleverd kon worden, maar inmiddels is het digitale dashboard als optie leverbaar. Een blik op de Braziliaanse website leert dat de truck daar inmiddels ook met het Mirrorcam systeem wordt aangeboden, dus ook die optie zal waarschijnlijk wel volgen in de toekomst.

Luchtgeveerd

De drie nieuwe trekkers zijn, compleet met de eveneens nieuwe AJK kipperopleggers bezig met het lossen van een schip ter hoogte van de Pionier. De ritten gaan van daaruit naar de Slufter op de Maasvlakte, maar daar mogen we helaas geen foto’s maken. Chauffeur Xander Tock rijdt net een week met de nieuwe Actros F, en hij is erg tevreden over de auto. ,,Ik reed hiervoor nog met het vorige type Actros en ik moet zeggen dat dit wel een heel verschil is. Vooral de ruimte in de cabine is fijn, maar die luchtvering rondom is ook ideaal’’. Voor de gelegenheid mogen we zijn truck even ‘lenen’ voor een proefrit over de Maasvlakte. De instap via drie treden is een groot verschil met de bekende, hoge Actros modellen maar éénmaal binnen merk je eigenlijk niet zo veel van de lagere cabine. Wel is er nu een kleine motortunnel, maar daar kun je nog steeds rechtop op staan. Verder heeft de truck alles wat we gewend zijn van een moderne Mercedes-Benz, inclusief dus dat digitale dashboard, een fraaie koelkast en een puike audio installatie. Het enige verschil zijn de spiegels, maar veel chauffeurs vinden dat helemaal niet erg. De 6x4 trekker rijdt verbazingwekkend comfortabel dankzij de luchtvering op alle assen en we zijn al snel gewend aan de Actros F. Een puntje waar we nog wel even op zouden moeten oeffenen is het achteruit rijden. De trekker is namelijk net zo lang als de trailer, en dat reageert veel sneller dan een normale combinatie. Xander is er inmiddels helemaal aan gewend, en hij is dik tevreden met zijn nieuwe Actros F.

Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!