BIGtruck Reportage


Elektrisch bouwtransport in Rotterdam

Pionieren in elektrische mobiliteit

De transportwereld staat voor een enorme uitdaging om te voldoen aan toekomstige eisen. Naast elektrische bestelauto’s zien we zien we inmiddels ook de eerste emissieloze zware trucks op de weg verschijnen. Tot nu toe was dat nog voorbehouden aan trucks met totaalgewichten tot rond de 40 ton maar H.N. Post & Zonen uit Pijnacker zet sinds kort een 50 tons combinatie in. Het is een mooi begin dat inmiddels een vervolg krijgt, want de volgende 4 volledig elektrische Emoss trekkers zijn besteld.

H.N. Post & Zonen in Pijnacker houdt zich met name bezig met bouw- en containertransport. Het bedrijf heeft een vloot van 168 trekkende eenheden die ongeveer voor de helft in het bouwtransport werken. Wij spreken de heer Dé Post van H.N. Post & Zonen, samen met zijn broer Henk Jan en neef Marco vormt hij de directie van het bedrijf. ,,Wij zijn als bedrijf altijd al bezig geweest met duurzaamheid. Zo liepen we voorop met de invoering van Euro-6 trucks, ruim voordat het verplicht werd. Daarna waren we constant zoekende naar duurzame oplossingen maar verder dan bandenspanning controleren en chauffeurs coaching ging dat aanvankelijk niet. Dat wil zeggen, totdat onze opdrachtgevers vroegen om duurzame oplossingen. In 2018 vroeg een klant om zero- emission transport en onze reactie was aanvankelijk ‘dat kan helemaal niet’. We hebben toen contact gezocht met Breytner Zero Emission Transport en dat heeft geleid tot een mooie samenwerking. Zij hadden namelijk al veel ervaring met elektrische voertuigen voor distributie doeleinden.’’

Commitment is nodig

Dé Post over de businesscase: ,,De hoge prijs van de truck maakt het transport duurder, dat is helder. Wij hebben wel een subsidie ontvangen van 40% van de meerprijs van de truck, maar daarmee ben je er nog niet. Om een verdere verduurzaming van het transport mogelijk te maken is commitment van de klant nodig voor een langere tijd. De transportprijs is in ons geval verdubbeld en dat is het de verlader gewoon waard. Een bijkomend probleem was echter dat we geen harde afspraken konden maken over de frequentie van de inzet. Ook de Gemeente Rotterdam kan geen volumes garanderen, maar we zijn uitgegaan van één dag in de week inzet van de elektrische truck. Op zo’n dag worden er vijf ritten uitgevoerd tussen Vlaardingen en Rotterdam waardoor we ongeveer 180 kilometer afleggen. Dat kan, doordat we rond het middaguur de truck opladen bij een snellader in Rotterdam. De actieradius van de truck is bij deze zware inzet namelijk 150 kilometer’’.

Nieuwe klanten

Eén dag per week inzet van een kostbare elektrische truck is natuurlijk onverantwoord, maar om die reden heeft H.N. Post inmiddels ook andere klanten die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft gevonden. ,,Dat is ook meteen de reden dat we voor een trekker hebben gekozen, want die kan de rest van de week ander werk doen. Dat geldt ook voor de stenen oplegger met de elektrische Kennis autolaadkraan. Die rijdt de rest van de week langere ritten met een diesel trekker er voor. Die uitwisselbaarheid is belangrijk, want nu kunnen we ook andere klanten bedienen met de elektrische truck. De rest van de week wordt de elektrische Emoss onder andere ingezet voor containertransport in Rotterdam. Wij rijden voor het Amerikaanse Huntsman containers vanuit hun productie naar de terminals in het havengebied’’.

Alle publiciteit rondom de elektrische truck heeft er inmiddels voor gezorgd dat H.N. Post & Zonen ook in een heel nieuw discipline werkzaam is, namelijk de winkeldistributie. Via de contacten van partner Breytner rijdt de Emoss trekker namelijk ook voor supermarktketen Plus. Post hierover: ,,We hebben met Plus een systeem bedacht waarbij de trekker tijdens het laden wordt opgeladen door middel van een mobiele snellader bij het DC. Dat is een installatie waarin een accu wordt volgedruppeld met stroom. Als de truck aangesloten wordt dan wordt de stroom uit de accu van de snellader snel naar de truck overgebracht. Een prachtig system dat de inzet mogelijkheden belangrijk vergroot’’.

Toekomst

De inzet van de elektrische Emoss truck en de Kennis autolaadkraan is, afgezien van een kleine storing tot nu toe probleemloos. Post: ,,We hebben te maken gehad met een draadbreuk in het batterijpakket van de truck, maar verder blijkt de techniek erg betrouwbaar. Dat kunnen we helaas nog niet zeggen van de laadinfrastructuur, want onderweg bijladen wil nog wel eens problematisch zijn. Je merkt dan dat we aan het pionieren zijn maar dat is een leerproces zijn voor alle betrokkenen. We zien nu dat de OEM’s ook met elektrische oplossingen komen en we zijn er van overtuigd dat de ontwikkelingen nu snel gaan. Deze Emoss trekker weegt bijvoorbeeld 9400 kilo, maar de trucks die Volvo nu heeft gepresenteerd zijn al een ton lichter. Zaken als afschrijving en hoe lang de accu’s blijven presteren moeten we nog ondervinden. In ieder geval zijn onze ervaringen zodanig dat we de volgende vier trucks in bestelling hebben. We zijn bezig met een groot project waar ik nu nog even niks over kwijt wil, maar daarbij kunnen die vier trucks fulltime aan de slag. Wij zijn er van overtuigd dat we hiermee op koers zitten naar een duurzame toekomst’’.

Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!