BIGtruck Roadtest


MAN verbetert zicht met OptiView

Bijna drie jaar is de MAN TGX op de markt, maar dat weerhoudt MAN er niet van om alweer flinke verbeteringen door te voeren. Daarvan is OptiView, een camerasysteem dat de spiegels vervangt, het meest in het oog springend. BIGtruck nam de nieuwe MAN TGX modeljaar 2022 mee de testroute op.

Het was bij de vorige generatie van MAN een echt minpunt, de grote dode hoek door de enorme spiegelhuizen. Bij de introductie van de huidige generatie werd dat grotendeels opgelost door een nieuwe vormgeving en plaatsing van de spiegels, maar MAN zet nu de volgende stap door de spiegels volledig weg te halen. In theorie is dat een grote vooruitgang, maar hoe gaat dat in de praktijk met duisternis in tunnels en bij sneeuw en regen?

De Ardennen in

Al voordat we in de Ardennen zijn, valt een aantal zaken op. Bij het invoegen op de A67 zien we dat het beeld dat de spiegels laten zien, van perspectief verspringt. Dus op de invoegstrook zie je het beeld achter je, maar het beeld wordt breder wanneer je invoegt. Dit komt doordat MAN met twee lensjes per kant werkt. Eén voor het directe zicht naar achteren en een dode hoek camera. Daardoor heb je nu aan beide kanten het beeld van zowel de normale, als van de voormalige trottoirspiegel. De beelden van beide camera’s worden digitaal ‘aan elkaar gestikt’ waardoor er geen gedeeld beeld ontstaat. Tot zestig km/h tonen de beeldschermen het samengestelde beeld, daarboven wordt het standaard spiegelbeeld het grootste. Daar omheen wordt ook het beeld van de groothoeklens getoond en dat geeft een wat vervormd beeld. Het is duidelijk weer een andere keuze dan bij de twee andere merken die camera’s leveren.

Meer assistentiesystemen

Ook bij MAN zien we steeds meer assistentiesystemen komen die, als je eraan gewend bent, zorgen voor een rustige rit. Het Duitse merk maakt hierbij niet de fout met harde geluiden te werken als er iets gebeurt dat anders zou moeten of kunnen. Bijvoorbeeld: de MAN stuurt al heel aardig zelf, wat op een bochtige snelweg in de Ardennen goed was te merken. Dus laat je de auto even zijn gang gaan. Maar op een gegeven moment wil de MAN weer dat jij het stuur overneemt. Dan ‘schudt’ het stuurwiel een paar keer zachtjes heen en weer, en vraagt de truck in de display vriendelijk of je het stuur weer wilt vasthouden. Heel mooi bedacht! Er zijn nog veel meer assistentiesystemen die niet altijd even opvallend hun werk doen. Neem de lange afstandscruise-assistent. Die kan bij alles wat jij als chauffeur al kunt, maar het is natuurlijk fijn hoe dit systeem vooruit kijkt, bijremt en bijstuurt. Tuurlijk is het even wennen, dat zeker, maar daarna realiseer je je dat je werk weer wat eenvoudiger is geworden. Waarbij aangetekend dat je zelf steeds moet opletten. Voorbeeld: In Nederland heb je spitsstroken, die nu weer hard nodig zijn. Loopt een spitsstrook over een afrit, hou je stuur dan vast, anders kan het zijn dat de truck ook afslaat in plaats van rechtdoor. De MAN kan ook ingrijpen wanneer je van rijstrook wilt wisselen en zich daar nog een ander voertuig bevindt. Erg fijn is verder de ‘Stop and Go’ ACC die de truck volledig zelfstandig tot stilstand brengt. Een klein tikje op het gas zorgt er voor dat je voorganger in de file weer gevolgd wordt. Echt heel handig! Ook de rijprogramma’s zijn verbeterd. Als de bak bijvoorbeeld naar Ecoroll schakelt, dus naar z’n vrij tijdens de rit, wordt het motortoerental extra verlaagd, wat volgens MAN leidt tot een lager brandstofverbruik.

Rijprogramma's

MAN biedt de chauffeur niet minder dan vier rijprogramma’s, en daar moeten we het even over hebben. Onder chauffeurs is er veel discussie over de programma’s zoals Efficiency+ die de hele truck in een soort spaarstand zetten. Chauffeurs hebben daarbij het gevoel dat de software de motor te veel afknijpt in de klim. Je gaat dan met 900 toeren naar boven en de motor kermt en gromt. Daarbij krijg je het idee dat de motor wordt afgeknepen en maak je je zorgen over de lagerschalen bij deze lage toeren. Dit is natuurlijk niet het geval, maar het geeft de chauffeur geen fijn gevoel, afgezien van het feit dat het allemaal niet erg opschiet. Rij je in de normale ‘Efficiency’-stand dan is er niks aan het handje en fluit de MAN de Ardennen door zoals dat hoort met 510 pk. Logisch dus dat je, zoals wij het zien, je het normale rij-programma kiest in de bergen. Op de vlakke Hollandse snelweg kun je gerust Efficiency+ gebruiken. Het schakelen tussen deze rijprogramma’s is heel eenvoudig, namelijk met het wieltje aan de handle waarmee je ook de versnellingsbak bedient.

Interieur

Het interieur van de nieuwe MAN is ongewijzigd, maar daar is niks mis mee. Er is veel ruimte en er zijn fraaie kasten waar je alles goed in kwijt kunt. Handig is het rolluik voor het middelste kastje. Een klep komt toch altijd de ruimte in waar je zelf staat als je die open doet. Verder valt het op dat MAN erg zijn best heeft gedaan op het dashboard. Het is bijzonder overzichtelijk, alles zit op de juiste plek en het Smart Select systeem verdient navolging. Dat is namelijk gewoon het mooiste wat er is op dit moment. Ook de instap verdient punten met slechts drie treden. Dat is voor ons nog steeds beter dan vier opstaptreden zoals bij de Actros en de Scania S.

Geen Scania-bak meer

MAN monteert in de standaard 4x2 trucks voorlopig alleen nog transmissies van ZF, in dit geval de Traxon, die we ook kennen van DAF en Iveco. De transmissies van Scania, herkenbaar aan het 12 plus 2 schakelpatroon, blijven alleen leverbaar in de low-deck trekkers. Scania schakelt om naar nieuwe transmissies, zoals de G33, en die zijn nu nog niet geschikt voor de trucks van MAN. Kijk in de tabel hoe de MAN het deed op de testroute. Naar onze mening is het 2022 model van de TGX met vlag en wimpel geslaagd. Op een wat winderige najaarsdag behaalde de MAN op het traject Luik-Nederweert een verbruik van 20,48 liter op de honderd. Dat is natuurlijk klasse. Kijk voor de volledige rit in de tabel. Tel daar het verbeterde zicht bij op en MAN blijkt wederom een stap voorwaarts te hebben gemaakt, in zowel veiligheid als zuinigheid.

Tim de Jong & Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!