BIGtruck Trucknieuws


De Scania Super is terug!

Scania presenteerde onlangs een compleet nieuwe aandrijflijn aan de pers met de naam Super. Met een nieuwe, 13 liter krachtbron, de nieuwe G25 versnellingsbak en een compleet nieuwe achteras claimt het Zweedse merk maar liefst acht procent brandstofbesparing te realiseren. BIGtruck was er als de kippen bij om de nieuwste generatie van Scania aan de tand te voelen in Södertalje.

Met nieuwe emissie-eisen in het vooruitzicht in de vorm van Euro 7, besefte Scania dat er iets radicaal anders moest in de motorenbouw, om hun bijna traditionele positie in de kopgroep van zuinigste Europese trucks te kunnen behouden. De gemiddelde piekdruk in de verbrandingskamer moest omhoog, en dat betekende de overstap naar een blok met één cilinderkop, net als de concurrentie. Met die hogere verbrandingsdruk worden die eisen zeker gehaald doordat Scania voortaan een twee traps inspuiting van AdBlue toepast.

ACC ook zonder retarder!

Scania past voor het eerst een cilinderkop uit één deel toe in verband met de constructie van de nieuwe motor. Deze heeft namelijk twee bovenliggende nokkenassen. Eigenlijk was de oude 13 liter qua constructie achterhaald, maar die motor presteerde nog steeds boven verwachting. Voor de nieuwe claimt Scania een verbruik voordeel van acht procent, en als ze dat waarmaken dan is dat een behoorlijke stap. De dubbele, bovenliggende nokkenas maakt het nu ook , voor het eerst in de geschiedenis van dit merk mogelijk om een krachtige motorrem te ontwikkelen. Standaard is die al stukken beter dan ooit tevoren, maar met de CRB motorrem heb je voortaan geen retarder meer nodig. Dat is mooi, want daarmee kun je nu voor het eerst een Scania bestellen met ACC en zonder retarder! De letters CRB staan voor Compression Release Brake, en dat werkt volgens het aloude Jake Brake principe.

Andere tanks

Scania zegt dat de laatste honderd liter vrijwel altijd in de tank blijft zitten en dat dit slecht is voor de brandstof. Bovendien rij je daardoor altijd met onnodig extra gewicht rond. Feit is namelijk dat onder een bepaald niveau de brandstof niet meer wordt aangezogen als je een helling op of af rijdt, waardoor er altijd een flinke plons diesel onder in de tank blijft staan. Om daar wat aan te doen, kreeg het merk een methode uit de racerij in het oog. Aan de tank wordt een pompje met een klein tankje (26 liter) bevestigd. Dat pompje zuigt de tank daadwerkelijk helemaal leeg, maar zorgt er dankzij genoemde 26 liter voor, dat het brandstof-toevoersysteem naar de motor veilig op druk blijft en er nooit lucht aangezogen wordt. Vanuit die ‘catch tank’ wordt de brandstof vervolgens naar de motor gedrukt, en niet meer gezogen. Dat zorgt voor een meer constante aanvoer. In de zwarte kunststof box zit dat tankje, maar ook een pompje en een extra brandstoffilter. Ook water wordt hier gescheiden waardoor de brandstof zuiverder naar de motor gaat. De tanks aan de Scania-chassis zijn hierdoor wel een slagje kleiner, maar volgens het merk wordt dit gecompenseerd doordat de trucks van de nieuwe generatie zo’n acht procent zuiniger zijn geworden. Daarnaast biedt Scania met de nieuwe, modulaire chassis voortaan veel meer opbouwmogelijkheden voor brandstoftanks. Ook is de keuze aan tanks toegenomen.

Camerasysteem

Opvallend is verder dat ook Scania een systeem aan gaat bieden waarbij de spiegels door een camerasysteem zijn vervangen. Dit scheelt in de aerodynamica en daarmee in de brandstofrekening. Verschil met de merken die ook zo’n systeem aanbieden, momenteel zijn dat DAF, MAN en Mercedes-Benz, Scania de monitoren lager geplaatst heeft, namelijk onder het zijraam van het portier. De monitoren binnen zijn aan beide kanten even groot. Die aan de rechterkant zou wat ons betreft wat groter mogen, en de plaats van de linker kan beter. Die zorgt nu namelijk voor een verdubbeling van de A-stijl. Wel zijn de resolutie en lichtsterkte uitstekend, en misschien wel het beste van wat we tot nu toe gezien hebben. Verder komt de kijkhoek wat vertrouwder over door de lager geplaatste camera’s. Overigens was de truck waarmee we reden nog een vroeg pre-productie model, en het is niet uitgesloten dat er nog wat aan het systeem veranderd wordt. Zo waren de camera’s nog niet verstelbaar, en kon je ook vanaf het bed nog niet de camera’s aan zetten. Scania zegt dat de camera’s ook achteraf kunnen worden opgebouwd op al bestaande voertuigen, omdat de spiegelsteun als montagepunt wordt gebruikt. Verder kan de camerabehuizing in de kleur van de truck worden meegespoten.

G25 versnellingsbak

Vorig jaar presenteerde Scania al de G33 versnellingsbak en daar is nu de G25 aan toegevoegd. Die is meer geschikt voor zeg maar normaal, internationaal gebruik. Net als zijn zwaardere broertje heeft ook deze bak een overdrive. De grote spreiding van versnellingen maakt de toepassing van snellere achterasreducties mogelijk. Ook die achteras is helemaal nieuw, en het gevolg van de samenwerking met MAN. De nieuwe as is volgens Scania lichter en heeft minder interne wrijving dan voorheen. Daarmee is de complete aandrijflijn nu geoptimaliseerd en beter op elkaar afgesteld. Er zijn maar liefst acht verschillende overbrengingen mogelijk met deze as. Daarmee kan, in combinatie met de nieuwe versnellingsbakken altijd de ideale configuratie worden samengesteld.

Wereldmotor

De nieuwe 13 liter motor werd ontwikkeld in samenwerking met Traton zusterbedrijf MAN. Deze nieuwe krachtbron mag dan ook gezien worden als de nieuwe ‘wereldmotor’ voor het Traton concern. Op termijn zullen we deze motor dus ook in de MAN, de zware VW trucks en in de Amerikaanse International trucks zien verschijnen. Dit past in de ambities van Traton om, net als bijvoorbeeld Volvo en Daimler, wereldwijd componenten te delen en uit te wisselen. Op die manier kunnen er grotere aantallen geproduceerd worden waardoor de ontwikkelingskosten sneller terug te verdienen zijn. De eerste twee jaar heeft Scania echter de primeur met de nieuwe 13 liter motor. Wat komt er na deze motor? Als we om ons heen kijken bij Scania, zien we een grote fabriek in aanbouw voor accupakketten en op het democentre zijn inmiddels laadpalen verrezen. Dit zou dan ook zomaar eens de laatste dieselmotor kunnen zijn die Scania op de markt brengt.

Tim de Jong, Iep van der Meer


Vorige pagina


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!