BIGtruck Rij-impressie


Gele koorts!

Chauffeurs verrekken hun nek bijna als ze ons zien rijden en we zien onderweg menig collega foto’s maken of een duim opsteken als we voorbij komen met onze nieuwe DAF XG+. Op de parkings drommen chauffeurs steevast rond de auto met mobieltjes en de reacties zijn stuk voor stuk positief. Het is ook een bijzonder opvallend span, de nieuwe DAF XG+ met bijpassende oplegger, gespoten in de opvallende ‘Toscane Yellow’ kleur.

In het noorden van Spanje, in de loop van de tweede dag, stoppen we bij een tankstation en parkeren we naast een span van Braanker uit Alblasserdam. Gezellig bijkletsen bij de dubbele bemanning, die onderweg is met een Scania 500 V8. Zij zetten hun oude V8 graag op de foto met deze veel grotere XG+. Wanneer we de pauze hebben gemaakt, willen we wegrijden. Maar dan trekt een nog bijna nieuwe wit met blauwe DAF XF 510 de parking op, met een breed lachende chauffeur Franco achter het stuur. Op het dak boven de deur heeft hij vijf sterren laten aanbrengen, dat zegt genoeg! Hij vliegt als een echte Speedy Gonzalez uit zijn cabine en begint uitgebreid met brede gebaren de nieuwe XG+ te prijzen. De man gaat helemaal uit zijn dak. Achter het stuur van de XG+ zijn de ooh’s en aah’s niet van de lucht! Dit is wat hij wil! Na veel, heel veel foto’s nemen we allerhartelijkst afscheid en gaat een gelukkige Franco lossen in Bilbao.

Een dag eerder zijn we meteen na de laatste groep journalisten in het Spaanse Malaga vertrokken om de combinatie naar huis te rijden. Tijdens de presentatie kregen we de gelegenheid om met alle modellen te rijden, maar voor de rit naar huis wilden we uiteraard de grootste, de XG+. Die heeft een cabine die aan de voorkant 16 cm langer is dan voorheen, en achter de deuren maar liefst 33 centimeter. Dat, in combinatie met de bijna vlakke vloer, geeft een ruimte van meer dan 12 kubieke meter in het interieur. Je waant je bijna in een camper, ook al omdat de chauffeursstoel kan draaien! Hoe gaat dit werken in de praktijk? En dan niet alleen de ruimte, maar ook de nieuwe elektronica, dashboard en de sterkere motor?

Ecostand

Na de eerste kilometers, waarin je toch altijd even je draai moet vinden, blijkt de nieuwe DAF XG+ een ontzettend fijne truck. De besturing is mooi strak en koersvast, het is lekker stil in de cabine en het zicht eromheen zijn optimaal. De grotere cabine is keurig afgeveerd en de lange wielbasis went snel. De schermpjes in de cabine die de spiegels vervangen laten een mooi helder beeld zien, ook bij tegenlicht of als het donker wordt. Bij het manoeuvreren is het nog wel erg wennen trouwens, maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Een minpuntje is dat de monitor van de dode hoek camera wat te licht staat afgesteld. Wat ons betreft mag die uit boven de 30 km per uur, maar of dat is toegestaan is de vraag. Een ander minpuntje is de afstelling van de snelheid. Op de cruise control rijdt de DAF 85, en doordat de werkelijke snelheid nog wat lager ligt, is dat in landen als Spanje en Frankrijk vervelend. Iedereen rijdt daar dik negentig namelijk. Met het knopje ‘Eco off’ rijdt de DAF wel 90 op de teller, maar dan moet je zelf gas geven. Daarbij doen alle mooie systemen als de predictive cruise control en de ACC niet meer mee, en dat is jammer. Dat is dus een puntje, want als je wat sneller wilt rijden dan wat DAF adviseert, is een andere afstelling van de snelheid wel nodig.

Verfijnd

Als we de techniek zijn werk laten doen dan valt op dat de software duidelijk verfijnd is sinds de vorige generatie. Dankzij de Predictive Cruise Control anticipeert de truck perfect op de topografie. Wij kozen voor de setting van min 2 en plus 7 kilometer en daar is prima mee te leven. Nieuw bij DAF is dat de truck deze setting ook onthoudt als je hem na een pauze weer start. Bij de vorige generatie moest je na iedere keer starten weer het menu in, dat hoeft nu niet meer. Een andere verbetering is de bediening. Alle rijfuncties zijn nu samengevoegd aan de linkerkant van het stuurwiel. De rechter knopjes zijn voor de menu’s, de telefoon en de audio bediening. Voor DAF rijders is dat nieuw maar het went heel snel. Ook verbeterd is de plaats van de keuzeschakelaar voor de versnellingen. Die zit nu, net als bij andere merken, aan de stuurkolom en niet meer op het dashboard. Ook de bediening van de temperatuur unit aan boord, in DAF jargon de HVAC, is nu veel beter bereikbaar dan voorheen.

Ruimte

We rijden, genietend van de schitterende uitzichten, langs de route door tot net na Madrid. Tijdens de donkere uren geeft de uitgekiende LED interieurverlichting een mooie sfeer in de cabine. Overal zijn LED strips aangebracht die heel subtiel de door jou ingestelde kleur uitstraalt. Die stripjes vinden we in het dak, boven de kastenwand, in de deuren en in de middenconsole. Het doet denken aan een exclusieve personenauto. Onder aan de beruchte Somosierra–pas vinden we een restaurantje waar we de nacht doorbrengen. Daarbij blijkt de meerwaarde van de extra ruimte meteen, vooral met een dubbele bemanning. Twaalf kubieke meter ruimte ziet er mooi uit in de folder, maar het geeft echt heel veel extra ruimte. Het 80 cm brede onderbed kent geen inhammen, en achter de stoelen is gewoon ruimte waar je kunt staan als je ze iets naar voren schuift. Daarbij is het optionele DAF Relax Bed met zijn dikke topper een absolute aanrader. Met de elektrisch verstelbare lattenbodem kun je jezelf bijna opvouwen en altijd de ideale stand vinden voor relaxen, zitten of slapen.

Na een boerennacht nemen we een typisch Spaans ontbijtje met een glaasje verse jus in het restaurant. Vervolgens zetten we koers naar het noorden om bij Irun Spanje achter ons te laten. Ook in Frankrijk vallen we erg op met de gele combinatie en ook hier zijn opgestoken duimen en chauffeurs en omstanders met fotograferende mobieltjes ons deel. Bij Routiers Gastets stoppen we voor een bakkie en een broodje en ook daar trekken we meteen de aandacht. Een Spaanse chauffeur blijkt een trouwe BIGtruck volger, en uiteraard geven we hem een paar stickers voor op zijn trailer. Een Portugese XF-chauffeur wil even in de cabine kijken. Hij reed probleemloos ruim een miljoen met zijn XF Super Space Cab en deze nieuwe ziet hij wel zitten. De foto’s worden meteen naar zijn ‘patron’ ge-appt. Ons nationale truckmerk lijkt de juiste snaar te raken met de nieuwe generatie, zoveel is duidelijk.

Gele koorts

Tijdens onze rit scrollen we regelmatig door de schermpjes om te kijken hoe de DAF presteert. DAF belooft nogal wat met ruim 10% brandstofbesparing voor de nieuwe generatie. Hoewel dit geen testauto is, maar een vroeg pre-productie model, lijkt dat ook echt zo te zijn. En nee, we publiceren om die reden hier geen verbruikscijfers, maar het ziet er bijzonder veelbelovend uit. Als we de reacties van de collega’s onderweg daar bij optellen, in combinatie met het comfort en de leef- en opbergruimte, dan kunnen we wel spreken van een nieuw virus dat rondwaart in transportland. Een virus waar de concurrentie de eerste jaren nog geen vaccin tegen lijkt te hebben en waar DAF zeker zijn voordeel mee gaat doen. Het heet de gele koorts.

Beter bij de les

Grotere cabine, lager gewicht, digitaal dashboard, veel meer comfortzaken. De lijst met verbeteringen van deze nieuwe DAF generatie is ellenlang en suggereert daardoor dat het huidige model sterk is verouderd. Dat is het niet, maar DAF is met sommige dingen, zoals een digitaal dashboard en zaken als Apple Car Play en een lekkere geluidsinstallatie, wel laat.

Maar waar het op de laatste stand van techniek aankomt om de truck zuiniger te laten rijden, is Eindhoven helemaal bij. Nu ook weer. Een ritje van een uurtje op een Spaanse snelweg volstaat niet om uit te vinden hoe (goed) het nieuwe ACC werkt en de instelling ervan. Dat merk je pas op een lange rit dwars door het bergachtige Spaanse binnenland, of later van Bordeaux naar Poitiers op de heuvelachtige N10. Daar zagen we dat het systeem consequent razendsnel reageert en dat het met hulp van de perfect reagerende motorrem onze 40 ton vrijwel altijd in bedwang houdt, zonder dat we zelf moesten bijremmen. Moet je toch remmen, dan ‘vergeet’ de DAF de ingestelde cruise-control niet meer. Hierdoor wordt zo’n rit nog comfortabeler en begrijpen we dat DAF best wel een claim durft neer te leggen met betrekking tot brandstofverbruik. We zijn heel benieuwd wat deze XG+ op onze testroute gaat doen!

Echt helemaal nieuw

De nieuwe generatie van DAF is echt helemaal nieuw, en naast de overweldigende ruimte, het sterk verbeterde bedieningsgemak en de betere motorrem voelt het ook nieuw. Van de toch altijd wat tamme prestaties is in de Eco Performance stand niets meer te merken. Onze 480 pk sterke XG+ voelt echt levendig aan en trekt zoals je dat verwacht van een moderne truck. In combinatie met de erg krachtige MX Engine Brake, het merkbaar verbeterde verbruik en het sterk verbeterde comfort aan boord zorgt dit voor een hele andere beleving dan we gewend waren van dit merk. Daar was al niks mis mee, maar met deze nieuwe generatie heeft DAF echt een prachtige stap gezet naar de toekomst van het Europese wegtransport. We zien uit naar de eerste verbruikstesten met deze nieuwe DAF.

Iep van der Meer, Tim de Jong


Vorige pagina


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!