BIGtruck Trucknieuws


Eerste kilometers met de nieuwe DAF

Tijdens een perspresentatie in het Spaanse Malaga presenteerde DAF Trucks de nieuwe XF, XG en XG+ modellen voor het eerst rijdend. Na de statische presentatie in Eindhoven kregen we eindelijk de kans om zelf te rijden met alle modellen die DAF op de weg zet. Spoiler alert: Wij zijn diep onder de indruk.

Met de nieuwe generatie anticipeerde DAF op de nieuwe EU wetgeving zoals die sinds september 2020 van kracht is geworden. Als een ontwerp voldoet aan bepaalde aerodynamische criteria dan mag de combinatielengte groter zijn dan voorheen. DAF zag die wetgeving zeven jaar geleden al aankomen, want toen werden de eerste schetsen al op papier gezet. Door zo scherp op die nieuwe wetgeving te zitten lijkt DAF nu de concurrentie een behoorlijke stap voor te zijn, zoveel is duidelijk. Alle andere truckfabrikanten zijn namelijk nog niet toe aan een geheel nieuw cabine concept, en dat is wel wat je nodig hebt om aan de EU regels te voldoen. Bij de nieuwe XF is de extra lengte 16 cm aan de voorzijde, bij de beide XG varianten komt daar aan de achterkant nog eens 33 cm bij!

Nieuwe standaard

Achter het stuur valt op dat de bediening verbeterd is. Alles zit nu rondom- en op het stuurwiel waardoor je intuïtief eigenlijk niet misgrijpt. Zo verdween de ronde schakelaar waarmee je de versnellingsbak bedient. Dat doe je voortaan net als bij andere merken aan de stuurkolom. Ook de bediening van de rijfuncties en de cruise control is veranderd. Alles zit voortaan aan de linkerkant op je stuurwiel. De rechter knopjes zijn voor telefoon, audio en de boordcomputer. De bediening van de stuurverstelling gaat voortaan met een voetpedaal, links onder. De verstelling van het stuurwiel zelf is ook enorm verbeterd trouwens. Kortom, DAF heeft niet geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden en heeft goed gekeken naar de andere merken qua bediening. Dat is vooral in gemengde vloten een groot voordeel, want we kunnen qua bediening nu spreken van een nieuwe standaard.

Eco Performance

Als we gaan rijden valt meteen de rust in de cabine op. De nieuwe DAF XF is lekker stil en de besturing is precies en koersvast. Opvallend is dat DAF geen elektrisch bekrachtigde hydraulische stuurpomp aanbied. Volgens de ingenieurs wacht het merk op een volledig elektrische stuurpomp. Dat zou lichter zijn en geen invloed hebben op het brandstofverbruik. Een minpunt is het niet, want de DAF stuurt voorbeeldig, maar bij het manoeuvreren merk je dat er geen elektrisch hulpje aan boord is. Alle andere moderne zaken zijn wel aan boord, en meteen valt op dat de Predictive Cruise Control bijzonder bij de les is. Met de truck op cruise control, met de standaard ACC ingeschakeld, anticipeert de techniek voorbeeldig op de vele stijgingen en afdalingen op de route. Daarbij heeft de 450 pk sterke MX13 genoeg in huis, zo blijkt. De software staat in Eco Performance bij deze truck waardoor er iets eerder terug geschakeld wordt. Verder leveren de motoren meer koppel en dat samen zorgt er voor dat de nieuwe XF levendiger aan voelt dan de trucks waar we eerder mee reden.

XF Space

De XF cabine met zijn standaard hoog dak is aan de achterkant ongeveer net zo lang als het vorige model en dat betekent dat het bed inhammen kent. Desondanks, en ondanks de kleine motortunnel is dit nog steeds een hele behoorlijke cabine. Staand op die motortunnel is er nog steeds ruim 190 centimeter hoogte en dat is behoorlijk meer dan in de vorige generatie met Space Cab. Met zo’n nieuwe XF ben je dan ook helemaal niet gestraft als je s ’nachts van huis moet. Sterker nog, het is een hele geriefelijke cabine die, als we niet beter wisten zich tot de ruimste in zijn soort zou kunnen rekenen. Voortaan zijn er bij DAF echter ook de XG en de XF+ uitvoeringen en daarmee heeft DAF eigenlijk een hele nieuwe klasse ontwikkeld. In de XG waarmee we vervolgens rijden, een 530 pk sterke FAN motorwagen met aanhanger is die extra ruimte meteen zichtbaar. Zelfs als ondergetekende gewoon lekker achter het stuur zit is er nog ruimte achter de stoel. Dit is echt voor het eerst dat ik lekker zit, zonder dat de rugleuning in het bed drukt. Dat bed zelf meet 80 centimeter zonder inhammen en is voorzien van een elektrische lattenbodem. Daarmee kun je jezelf zo ongeveer opvouwen, of een heerlijke relaxpositie creëren.

XG530 FAN

De stahoogte in het midden van de cabine bedraagt 202 cm in deze uitvoering en de ruimte is overweldigend. Ronduit uniek is dat DAF voortaan draaistoelen levert aan beide kanten. In combinatie met de uitschuifbare tafel kun je zo prima ontbijten, werken aan de laptop of gezellig zitten met collega’s. Rijden doet de XG530 als een touringcar en dat is niet overdreven. De grote wielbasis, gecombineerd met de luchtgeveerde cabine strijkt alles vlak, zonder over te hellen in bochten. Net als bij de 450 pk versie is ook de trekkracht bij de 530 voelbaar verbeterd. Ook de werking van de MX Engine Brake is sterk verbeterd, vooral onder in het toerengebied. Deze motorrem maakt een retarder echt overbodig. En de XG+ dan? Daarmee hebben we in deze BIGtruck een apart verhaal want die auto reden we namelijk terug naar Eindhoven.

Cameras of spiegels?

DAF levert voortaan als optie het Digital Vision System aan waarbij de spiegels vervangen zijn door camera’s. Zeker in combinatie met de DAF Corner View frontzicht camera zorgt dat voor optimaal direct zicht, en indirect via de monitors. Het beeld in die monitors is gewoon goed en na enige gewenning is hier prima mee te werken. Voor wie daar nog niet aan wil heeft DAF echter ook nieuwe, gestroomlijnde buitenspiegels ontwikkeld die meer dan goed zijn. Door de bolle spiegel onder te plaatsen en door de uitgekiende vorm is er een mooi gat ontstaan wat veel extra zicht geeft. Ik reed zowel met de camera’s als met de nieuwe spiegels en onze ervaring met beide is gewoon goed. Waar het gaat om het manoeuvreren en achteruit rijden gaat mijn voorkeur echter nog steeds uit naar de conventionele spiegels. Bijkomend voordeel is dat daar nog Pablo’s onder kunnen!

Verbruik

De hele operatie van de ontwikkeling van een nieuwe generatie trucks stond bij DAF niet alleen in het teken van meer comfort en ruimte. Het belangrijkste argument voor deze nieuwe trucks is efficiency, en ook daar lijkt DAF een slag te slaan. Het merk claimt 10,2% brandstofbesparing ten opzichte van de vorige generatie. DAF bereikt dit door met name de betere stroomlijn, maar ook door allerlei technische en software ingrepen in de rij-assistentie systemen. Of die ruim 10% er ook echt uit komt moeten we nog bewijzen in onze testen, maar een korte blik op de boordcomputers van de aanwezige trucks ziet er bijzonder hoopvol uit. Als DAF de belofte waar maakt op het gebied van zuinigheid dan lijkt ons Nationale truckmerk met de nieuwe generatie een regelrecht succes in huis te hebben. Chauffeurs die éénmaal aan zo’n ruime cabine gewend zijn krijg je maar moeilijk weer terug in iets dat kleiner is en het ziet er voorlopig niet naar uit dat andere merken een antwoord hebben op korte termijn.

Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!