BIGtruck RoadTest


BMC Tuğra in Nederland

Het leek er op dat Ford het eerste Turkse truckmerk op de Nederlandse markt werd maar vanuit onverwachte hoek eist BMC nu die eer op. Met de Tuğra zet het merk een internationale trekker op de markt met een Europese aandrijflijn. BIGtruck nam de proef op de som en reed een dag met deze opvallende verschijning.

De naam BMC zal menigeen bekend voorkomen. Het stond ooit voor British Motor Corporation, en dat was het moederbedrijf van befaamde Britse merken als Austin, Morris, MG, Riley, VandenPlas en Austin Healy. Het bedrijf maakte in 1958 gebruik van de beroemde Italiaanse ontwerper Pininfarina, en ook die naam komt in 2021 terug in combinatie met BMC. In 1965 opende Queen Elisabeth nog een nieuwe fabriek van de British Motor Corporation in Turkije. In Engeland zelf ging het bedrijf, net als vrijwel alle Britse merken ten onder maar in Turkije bleef de productie door gaan tot de dag van vandaag. BMC produceert in Izmir onder meer bussen en trucks voor de thuismarkt en voor allerlei exotische exportlanden. In 2018 toonde het merk een compleet nieuwe serie trucks op de IAA onder de naam Tuğra. Sindsdien werd het een beetje stil, tot een maand geleden.

Onlangs kwamen de eerste BMC trucks naar Nederland door een initiatief van Mannes Dekker van Twentetrucks. De import verloopt via BMC & Bus BV maar Dekker lijkt de drijvende kracht te zijn achter het Turkse merk. Dekker: ,,Ik importeer al langere tijd Turkse opleggers in Nederland van het merk Aksoylu en via die contacten leerde ik BMC kennen. Ik zag meteen mogelijkheden en ik ben ruim twee jaar bezig geweest om alles rond te krijgen. We hebben nu de eerste dealers aangesteld en een contract met het TopTruck netwerk. Daarmee hebben we meteen landelijke dekking voor service en onderhoud. Ook de onderdelen distributie is inmiddels georganiseerd waardoor we snelle service kunnen bieden. Overigens is dat niet heel moeilijk, aangezien alle belangrijke componenten van bekende leveranciers zijn. Zo zit er een FPT Cursor motor in die we kennen van de Iveco trucks, en is de versnellingsbak dezelfde als in Iveco, DAF en MAN. Verder zijn de meeste componenten van Wabco, Hella en Bosch’’. Dekker verkocht inmiddels de eerste trucks in Nederland en er zijn een aantal offertes en aanvragen de deur uit.

Pininfarina

De complete serie Tuğra werd ontworpen door Pininfarina. Net als in 1958 maakte BMC dus weer gebruik van de zelfde Italiaanse topontwerper. Of het door hem getekende ontwerp geslaagd is mag je zelf bepalen maar dat hij iets bijzonders heeft neergezet staat buiten kijf. Met name het front is indrukwekkend met die rechte lijnen in de grille, zeker in combinatie met de kleine koplampen en de LED running lights. Van de zijkant gezien zitten er wat Iveco Stralis lijnen in het ontwerp en vooral de grote vlakken boven de spatborden vallen erg op. Daar boven zijn aan weerszijden grote opbergvakken aangebracht. Grappig is de opening van de zijfenders. Daarvoor moet je een clip losmaken zoals dat in de landbouw sector gebruikelijk is. Simpel, en bij iedere ijzerwinkel verkrijgbaar.

Pianolak

Het interieur ziet er onverwacht verzorgd uit. En natuurlijk zijn het harde kunststoffen die domineren in deze prijsklasse, maar het is wel netjes afgewerkt. De hele middenconsole is uitgevoerd in zwart glanzende pianolak en dat oogt sjiek, maar trekt wel stof aan. Onder het bed vinden we een grote koelkast in een schuiflade, terwijl boven de voorruit drie kasten en twee aflegvakken zijn aangebracht. De bedden zijn aan de smalle kant en wat hard, maar daar is heel eenvoudig wat aan te doen. Mooi is wel dat het bovenbed een laddertje heeft, iets wat bij sommige premium merken ver te zoeken is.

Compleet uitgerust

Het dashboard is volledig digitaal en prima afleesbaar. Alle menu’s zijn te bedienen vanaf het stuurwiel, net als de cruise control inclusief ACC. Ook dat is iets wat lang niet alle premium merken standaard aanbieden! Verder is er een verstelbaar stuurwiel en zijn er voldoende USB aansluitingen. Ook elektrische zijruiten, airconditioning en zelfs elektrische cabinekanteling ontbreken niet aan boord van de Tuğra. De spiegels zijn eenvoudig maar doeltreffend en alle bedieningsfuncties zitten waar je dat verwacht. Grappig is de knop waarmee je de versnellingsbak bedient. Dat is precies dezelfde als in een DAF, namelijk die draaiknop met schildpadjes er op.

Software update

De Tuğra is uitgerust met de Cursor 11 krachtbron met 460 pk en een koppel van 2150 Nm tussen 1050 en 1550 toeren. De versnellingsbak is de bekende ZF TraXon 12 bak en de wielbasis is 3700 mm. Het eigen gewicht van de trekker bedraagt 7700 kg volgens opgave van de fabriek. Maar de hamvraag is natuurlijk hoe zo’n Tuğra rijdt. En eerlijk, dat valt niet tegen. De truck is bijzonder stil, de motor trekt goed en de versnellingsbak doet zijn werk voorbeeldig. Ook het remgevoel is uitstekend. Wel is de afstemming van alle systemen soms niet optimaal, maar volgens Dekker moet de gloednieuwe truck nog een software update krijgen. In tegenstelling tot de testauto’s die we meestal krijgen is dit geen geprepareerd exemplaar. De truck kwam echt vers van de boot uit Turkije en dat verschil merk je dan toch. Uiteindelijk weten we op het vlakke traject van Asten naar Maastricht en weer terug een keurig verbruik neer te zetten van net iets meer dan 26 liter op de 100 kilometer. Dat is een keurig cijfer voor een ongeprepareerde truck met 40 ton terreingewicht.

Conclusie

Terugkijkend op een enerverende dag met chauffeur Henk Horsman als begeleider namens BMC kunnen we stellen dat dit Turkse merk echt wel wat te bieden heeft. Voor wie altijd internationale ritten rijdt lijkt de Tuğra niet de meest ideale truck, al was het maar omdat er buiten Nederland in Europa nog lang niet overal een netwerk is. Voor wie bijvoorbeeld s ’morgens met een verreiker of een cementvloerenmixer naar de bouw rijdt is het echter een prachtig alternatief. Bij die toepassingen worden er maar nauwelijks kilometers gereden maar is er toch een zware trekker nodig. En natuurlijk kun je dan ook een tweedehands truck kopen van een bekend merk, maar met zo’n Tuğra rij je wel mooi nieuw en heb je twee jaar garantie.

Henk Horsman

Henk Horsman is zijn hele leven al chauffeur. Hij begon bij De Roos waar hij elf jaar internationaal reed met Magirus trucks. Daarna maakte hij de overstap naar Boeve Afbouw waar hij precies 25 jaar lang in dienst was. Na zijn pensioen is Henk veel gaan reizen over de hele wereld en daar heeft hij prachtige verhalen over. Verder werkt Henk regelmatig voor Twente Trucks voor het halen en brengen van gebruikte trucks en trailers uit heel Europa.

Mannes Dekker

Mannes Dekker is eigenaar van Twente Trucks , een in- en exportbedrijf voor used trucks, vans en trailers. Daarnaast is hij de drijvende kracht achter de verkoop van BMC trucks in Nederland.

Iep van der Meer


Vorige pagina


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!