BIGtruck Vintage


De Scania Vabis L71 van Siebe Walinga

Siebe Walinga was jarenlang eigenaar van Walinga Transport uit Heeg, maar sinds zijn zoon Eelco de zaak heeft overgenomen heeft hij tijd voor zijn passie, het restaureren van klassieke Scania trucks. Met zijn Scania L71 uit 1959 reed hij al menige toertocht voor klassiekers en voor deze gelegenheid mocht ook BIGtruck even een stukje rijden met de stoere oude neus.

De historie van Walinga Transport gaat ver terug. Opa, ‘Pake Sjoerd’ Walinga richtte het bedrijf ooit op en hij begon met paard en wagen te werken in de wegenbouw en in het grondverzet. De grond werd dan uit Skûtsjes geschept op de wagens, waarna het werd vervoerd over land. Later namen de trucks het over van de paarden. De eerste truck was een Ford, en later kwam er een Dodge truck, beide met benzinemotoren. De eerste diesel trucks bij Walinga waren de Steyr trucks die bij de toenmalige Steyr dealer Wierda in Joure werden gekocht. Het werk was inmiddels uitgebreid met veevervoer en het bedrijf groeide gestaag door.

Twee donortrucks

De nu zo mooi glimmende Scania L71 is eigenlijk samengesteld uit twee oude trucks. ,,Ik vond in Brabant twee trucks, één met een korte cabine en een wat langere versie. Ik heb toen van die twee deze auto gebouwd. Daarbij is het chassis wat verlengd waardoor ik nu ook moderne trailers kan trekken. De trucks waren ver heen qua roest maar na een intensieve restauratie kreeg ik er weer model in. Het meeste kon ik zelf, maar bijvoorbeeld de omlijsting van de voorruit heb ik laten doen bij Scania dealer Rinsma in Berlikum. Ze schaafden daar eerst een houten frame precies in de vorm, waarna ze er een plaat blik omheen zetten. Dat kunstje heb ik even afgekeken waardoor ik dat bij de volgende auto zelf kan doen’’. Het volgende project is een Scania L110 Super waarmee Walinga op dit moment bezig is.

Houten deuren

De Scania L71 is uitgevoerd met een cabine van FIAB Flobhytten, een Zweedse carrosseriebouwer die voor zowel Scania als Volvo cabines maakte. In die jaren maakten de truckbouwers alleen chassis met een aandrijflijn en een neusje. De cabines werden elders bij carrosseriebouwers gemaakt. De vloer van de cabine bestaat uit een plaat multiplex van negen centimeter die als basis dient. Die plaat is met rubbers er tussen zo op het chassis geschroefd. Ook de opbouw van de cabine is van hout, en zelfs de deuren zijn voorzien van houten frames. ,,Wij hebben vroeger veel laadbakken zelf gebouwd en met staal weet ik wel hoe dat werkt maar voor het houtwerk heb ik de hulp ingeroepen van een specialist. Zo’n deur is gewoon een houten frame waar een plaat blik overheen getrokken werd. Zo ging dat in die jaren’’.

Twee poken!

In het interieur zien we het keurig gelakte houten frame waar de deuren aan vast zitten. Alles is prachtig origineel gehouden, inclusief de hamerslag lak op het dashboard. Dat zit in het midden van de cabine, en dat had een goede reden. De Zweden reden namelijk tot in 1967 aan de linkerkant van de weg, net als in Engeland. Door het dashboard in het midden te plaatsen was het relatief eenvoudig om stuur en pedalen links- of rechts in te bouwen in die tijd. Opvallend is dat de Scania twee versnellingspoken heeft. Eén voor de gesynchroniseerde vijf bak en één voor de hoge- en lage gearing. ,,Daar moet je mee kunnen werken, maar zoals ik rij kan hij altijd in de hoge gearing blijven staan. Overigens wil ik nog wel een andere achteras reductie inbouwen want hij gaat nu niet harder dan 60 kilometer’’.

Passie

Voor de foto’s en de video rijden we een rondje in de mooie omgeving van Heeg en daarbij mag ondergetekende ook even rijden. De oude Scania rijdt en schakelt eigenlijk verbazend goed en eenvoudig. Wat helpt is dat de truck zelfs stuurbekrachtiging heeft, en dat was in de jaren zestig beslist niet standaard! ,,Eigenlijk is het best een moderne auto met luchtremmen, stuurbekrachtiging en elektrische ruitenwissers. In dit tijd was dat een revolutie’’. Na de foto’s parkeren we de unieke oude L71 naast zijn veel jongere, maar inmiddels ook al bejaarde Scania P114 Topline. Ook een unieke auto, maar die wordt nog regelmatig ingezet. ,,Af en toe bellen ze of ik nog een ritje wil doen, en dan rij ik als eigenrijder voor Walinga Transport met die auto. Die truck gaat trouwens binnenkort weg, want ik heb een R500 V8 gekocht voor mezelf. Ik heb altijd graag met de Scania V8 trucks gereden en die auto wil ik nu helemaal aanpakken en daarna gebruiken. Verder blijf ik lekker rommelen met de klassiekers, want dat is toch mijn passie’’ aldus de trotse eigenaar.

Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina