BIGtruck Nieuws


Nieuw cabine-alfabet bij Mercedes

Nu we weer kunnen reizen, nodigde Mercedes-Benz de vakpers uit om nader kennis te maken met de Actros L en kon er ook gereden worden met de ingrijpend vernieuwde eActros, die vanaf november in ons land verkrijgbaar is. Verder deed het merk een boekje open over waterstof.

Mercedes kwam een tijdje geleden met een persbericht over de zogenaamde Actros L. Daarbij werd natuurlijk uitgelegd wat de verschillen zijn met het model dat wij nu allemaal kennen, maar erg groot kunnen wij die verschillen niet noemen. Hoe dan ook, Mercedes brengt meer onderscheid aan in de cabines door onderaan een wat lagere en simpeler uitgevoerd model te voeren, de Actros F. De ‘F’ van fleet, zou je kunnen zeggen. Onder andere te herkennen aan zijn spiegels. Dan is er de Actros zonder toevoeging met de middellange en hoge varianten en aan de bovenkant komt nu het topmodel de Actros L. De verschillen zijn dat van dit topmodel de geluidsisolatie verbeterd is, dat er riante stoelen in zitten, die ook met leer besteld kunnen worden, LED-verlichting standaard is en dat de chauffeur ietsje (4 cm) lager zit, wat volgens Mercedes leidt tot een beter zicht. Dat laatste betwijfelen wij. Wanneer je lager zit zie je niet meer, maar minder.

eActros

Mercedes is een merk dat al in een vroeg stadium heel consequent een elektrische truck aanbiedt. Wanneer je dat zo vroeg doet, bestaat de kans dat er alweer snel een tweede versie komt, met veel betere techniek. Dat is nu het geval. Mercedes heeft veel veranderd aan zijn elektrische truck, waarvan diverse demo’s beschikbaar waren. Het gaat om een drie-assige bakwagen met een GVW van 27 ton, met een leeggewicht van 12 ton. Voorzien van een koelopbouw bedraagt het leeggewicht 14 ton. De actieradius is verdubbeld ten opzichte van de eerste versie en bedraagt tot 400 km. De beide elektromotoren zitten tegen de achteras en keurig tussen de assen zijn naar keuze van de klant drie of vier batterijen gemonteerd van 740 kg per stuk. Logischerwijs bepaalt dit de actieradius, 300 of 400 km. Onder de cabine zit de regel-elektronica en drie koelsystemen: eentje voor de cabine, eentje voor de elektromotoren en eentje voor de batterijen. Uiteraard kan de cabine hiermee ook verwarmd worden.

Doseren

Wegrijden ontaardt meteen in een stille ervaring. Het digitale dashboard is lekker duidelijk en al snel went het stevige optrekken. Wat verder opvalt is een nogal indirecte besturing, waardoor je bij elke rotonde even serieus aan het werk moet. Dan voel je de immense trekkracht weer. Reken maar dat je daar snel aan went. Dan het afremmen ‘op de motor’. Wanneer je het ‘gas’pedaal loslaat, rolt de truck gewoon door en gebeurt er verder niks. Rechts van de stuurkolom zit een retarderhendel. Daarmee kun je doseren in hoeverre er wordt afgeremd op de motor. Of beter gezegd, in hoeverre de eActros zijn energie weer in de batterij stopt. Dat kan in vijf standen en je leert al snel wat onder welke omstandigheden het beste is. Dit went heel snel en maakt het rijden met een vrachtwagen een stuk leuker. Je bespaart energie, de remmen en de hele werkdag wordt er rustiger van. De eerste van deze nieuwe generatie elektrische trucks van Mercedes, gaat binnenkort bij Simon Loos rijden. We zijn ervan overtuigd dat er nog meer klanten zullen volgen.

Waterstof

Mercedes treedt de toekomst tegemoet met twee concepten. Naast de nu productierijpe eActros, ontwikkelt Mercedes een waterstoftruck. Volvo neemt ook deel in dit project. Tijdens het evenement, reed een Actros GenH2, zoals de testtruck is gedoopt die is uitgerust met een brandstofcel en waterstoftanks, druk zijn rondjes met collega-journalisten op de testbaan bij de grote Mercedes fabriek in Wörth, bij Karlsruhe. Toch verwacht Mercedes nog zeker twee jaar nodig te hebben eer klanten kunnen gaan testrijden. Serieproductie is nog verder weg, misschien wordt het 2027. Wat meespeelt is dat er nog vrijwel geen groene waterstof in de wereld beschikbaar is en geen tankstations. “Het is echt een kip, ei-kwestie. Maar duidelijk is dat er op alle fronten druk gewerkt wordt aan een waterstof-infrastructuur. Mercedes streeft ernaar, een truck te ontwikkelen die 400 km ver komt op een tank waterstof, die dan acht tot tien kilo bevat. Die waterstof wordt in een brandstofcel omgezet in elektriciteit. Via een bufferbatterij betrekken de elektromotoren vermogen van die batterij. Tijdens een proefrit op genoemde testbaan bleek dat de truck trekt als een dolle en daarbij muisstil zijn werk doet. Ook hellingen tot 18 procent zijn geen probleem, ook niet als bovenop even gestopt wordt en de chauffeur de combinatie achteruit weer naar beneden laat rollen. Dan weer omhoog, geen centje pijn. Uit de hoek van critici vernemen we dat een brandstofcel er moeite me zou hebben om langdurig topvermogen te moeten leveren. Volgens de testchauffeur kan het prototype waar Mercedes nu mee rijdt, zeker een kwartier lang het absolute topvermogen leveren.

Afgekoeld waterstof

Als enige werkt Mercedes-Benz ook aan een prototype dat gebruik maakt van sterk afgekoeld waterstof. “Tanken daarvan duurt even lang als van gasvormige waterstof, maar de actieradius gaat nu naar 1200 km”, aldus het merk. Mercedes erkent direct dat dit type waterstof er nog niet is en dat er ook nog geen tankstations zijn waar zulk waterstof getankt kan worden. Mercedes verwacht dat in de tweede helft van dit decennium de eerste trucks op waterstof gaan rijden.

Tim de Jong


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina