BIGtruck Reportage


Vader Henk en zoon Jeffrey in de wegenbouw

Henk en Jeffrey Kappert werken beide als chauffeur bij Van Werven uit het Veluwse Oldebroek. Elke dag opnieuw bewijzen ze dat ze het vak chauffeur een volstrekt unieke en veelzijdige invulling geven. Onlangs werd het tweetal verblijd met een nieuwe MAN.

Henk Kappert zit al dik veertig jaar in het vak. Voor hem was het niets dan logisch dat zijn zoon Jeffrey dit werk ook zou gaan doen. Naarmate hij ouder werd, groeide Jeffrey er vanzelf in. “In het begin heb ik het even aangekeken,. Daarna besefte ik steeds meer dat dit is wat ik wilde”, zegt hij. Jeffrey Kappert rijdt met een drie-assige zogeheten ‘knijperauto’ in de binnenstad van Amsterdam. Dit is een veelzijdige bakwagen die bij Wierda is voorzien van een widespread-chassis met een sturende achterste as. Jeffrey haalde zijn aanhangwagenrijbewijs en trekt met dezelfde MAN ook een Nooteboom-dieplader waarmee hij bouwvoertuigen vervoert. “Optimale veelzijdigheid, dat is waar we bij Van Werven altijd naar streven. Met deze nieuwe truck heb ik het hele span probleemloos onder controle.”

Nieuwe MAN

Beide chauffeurs kregen min of meer tegelijkertijd een nieuwe MAN. Voor Henk dus de TGX met 470 pk. “Een ruime cabine waarin het me aan niets ontbreekt en met 470 pk kom je ook al niets tekort.” Sinds april maakt Henk hiermee zijn kilometers. De MAN is uitgerust met een door Wierda ontwikkelde afstandsbediening. “Dan kan ik wanneer ik op de kraan zit, de auto indien nodig een stukje verplaatsen. Wierda heeft dat zo ingebouwd dat je de MAN vooruit, achteruit en neutraal kunt schakelen. Ook kan ik sturen en de claxon bedienen. Dat laatste klinkt grappig, maar is voor de veiligheid van ons werk essentieel. Dankzij die afstandsbediening bespaar ik heel veel tijd.” Jeffrey rijdt sinds kort met een MAN TGS 6x6, type 33.470 waarop een zeventien tonmeter kraan is gebouwd en waarvan de bediening voor Jeffrey geen verrassingen meer heeft. De kraan wordt aangedreven via een E-PTO van Wierda zodat de kraan elektrisch zijn werk kan doen.

Andere merken

Henk rijdt al heel lang op vrachtwagens, en legt uit dat hij de meeste ervaring heeft opgedaan met Volvo, de types F88 en F89. “Later ook met de Scania 141. Een mooie tijd was dat!” Maar hij geeft toe dat de veelzijdigheid, de ruime cabine, de stilte in de cabine van de MAN en de extra’s zoals de afstandsbediening, bewijzen dat de tijden flink zijn veranderd. Jeffrey zegt: “Van Volvo beviel me de I-Shift erg goed. Maar nu heb ik een truck waar ik veel mee kan doen en die me een lekker ruime cabine biedt.” Beide mannen zien dat Van Werven er een veelzijdige vloot op na houdt, waarin diverse truckmerken vertegenwoordigd zijn. “Er wordt hier heel goed bekeken welke truck voor welk werk van ons het beste geschikt is. Daardoor krijg je meer variëteit in merken. Wat MAN hier neerzet voor ons, in combinatie met wat Wierda er nog aan gedaan heeft, is voor ons werk precies wat we nodig hebben.”

Opvolging

Inmiddels is Jeffrey vader geworden van een gezonde zoon, Flinn. Ruim anderhalf jaar oud, gaat hij af en toe al even mee in de cabine. De toekomst zal uitwijzen of hij de traditie van de familie Kappert zal voortzetten.

Tim de Jong