BIGtruck Rij-impressie


SuperMAN!

BIGtruck Online Magazine kreeg de kans om met een speciale editie van de MAN TGX te rijden. Een truck die door MAN-dealer Van Leeuwen Truckservice op de weg is gezet, in stijl van wat wij een echte ‘eigen rijders auto’ noemen. Met onze eigen geladen BIGtruck Pacton testoplegger maakten we een rondje door ons land.

Op de enorme parking van Routiers ‘Maasvlakte Plaza’ mag de nieuwe MAN zich in de nodige belangstelling van een groepje chauffeurs verheugen. Zelf rijden de heren dagelijks met een DAF, een Volvo en een MAN. Na wat grappig bedoelde cynische opmerkingen die van bepaalde vooroordelen getuigen nemen de heren plaats in de cabine. Al heel snel verandert de toon. “Ze hebben een èchte auto gebouwd bij MAN”, zegt de ene. “Dat digitale dashboard!”, zegt de tweede. Bewonderende reacties op de afwerking van het interieur, de stoelen, het stuur. Er wordt gespeeld met de verlichting en het ‘Smart Driver’ systeem en al snel zijn de heren diep onder de indruk. ‘’Straks meteen maar even bellen met de baas denk ik’’ is een opmerking die we optekenen. Ook de styling van het exterieur en niet te vergeten de gigantische bak licht van de daklampen maakt indruk op de chauffeurs. Het is duidelijk, MAN is er deze keer in geslaagd de gevoelige snaar van de chauffeurs te raken met het nieuwe ontwerp.

ADAS-systemen

ADAS-systemen, ook deze nieuwe MAN is er ruimschoots van voorzien. ADAS betekent Advanced Driver Assistance Systems, waarvan de meesten de onder ons de adaptieve cruise control en de dode hoek beveiliging het beste kennen. Er zijn echter meer systemen, ook bij deze MAN. Wat je het beste kunt doen, is met je werkgever afspreken dat je een dagje Code 95 bij de dealer gaat doen wanneer je een nieuwe truck in ontvangst neemt. Daardoor raak je op de beste manier bekend met de ins en outs. Vanwege de zich snel ontwikkelende veiligheids-elektronica kan een truck steeds meer. Maar jij moet als chauffeur altijd waakzaam zijn, wat zo’n moderne machine ook allemaal zelf kan. Ook bij deze MAN zien we als grootste voordeel dat je op de adaptieve cruise control kunt rijden. Daarbij houdt de truck niet alleen de ingestelde snelheid vast, maar past deze ook aan aan de voorligger. Met name wanneer er een inhaalverbod geldt, is dit handig. En natuurlijk kun je ook gewoon het systeem overrulen als je wilt inhalen door zelf gas te geven. Erg mooi werkt de Go- and Stop functie van de ACC, vooral in files. Als je stil staat is een klein tikje op het gas voldoende om weer aan te sluiten.

Dode hoek bewaking

De dodehoek beveiliging is nu ook helemaal op orde bij MAN. Aan weerszijden is onze trekker voorzien van radar detectie die objecten in de dode hoek ziet. Door middel van een lampje op de A-stijl en een akoestisch signaal wordt je gewaarschuwd als daar verkeer zit. Diverse keren waarschuwde het systeem, zonder dat dit hinderlijk werd. Het is een nuttig extra, zeker wanneer je bijvoorbeeld een keer naar het Verenigd Koninkrijk moet. Bijkomend voordeel is dat het lampje aan blijft zolang je naast iemand zit. Zodra het lampje uit gaat kun je veilig invoegen, bijvoorbeeld na een inhaal actie. Heel slim is dat het systeem weet hoe lang je bent, waardoor dit zelfs bij een LZV werkt! Op de parking bij de ‘Smickel Inn’ op het einde van de Maasvlakte bekijken we zelf deze speciale MAN ook even. Die antraciet-kleur staat ‘m erg goed. Van Leeuwen Truckservice heeft ook de zijskirts tussen de wielen meegespoten. Maar het wordt pas helemaal wat met die rode biesjes in de grille en de zwarte wielen met de rode bies. Het ziet er heel mooi uit zo. De dealer heeft verder bovenop de cabine nog een lightbar geplaatst met zes lampen om het geheel helemaal af te maken. Op zo’n moderne auto zouden wij een LED balk plaatsen, maar dat is een kwestie van smaak. Alles bij elkaar staat er wel echt een hele dikke auto zo, met behoud van het karakter van de nieuwe MAN TGX.

Overnachten

MAN was de eerste fabrikant die het onderste bed in de cabine van een lattenbodem voorzag. Dat was een hele vooruitgang. Nu, met deze nieuwe TGX, waarvan het onderste bed die lattenbodem nog steeds heeft is de kwaliteit wederom bovengemiddeld en dit geldt ook voor het bovenbed. Dat is lang niet vanzelfsprekend, zoals onze cabinetest eerder dit jaar liet zien. De standairco is goed in te stellen en gebruikt de uitstroomopeningen van de reguliere ventilatie. Het dak zetten we lekker een stukje open. De gordijnen sluiten perfect af. Verder is de leefruimte in de cabine een stuk verbeterd doordat de grote console met de handrem verdwenen is. Dat zorgt echt voor meer bewegingsruimte in het midden van de cabine. De vloer is daar helemaal vlak, al heb je voor de stoelen twee diepere gedeeltes voor je voeten. Dat heeft een enorm voordeel, want daardoor hoef je geen vier, maar slechts drie treden te beklimmen als je instapt. En zeg nou zelf, je stapt vaker in dan dat je naar bed gaat toch?

Vanzelfsprekend

De volgende dag rijden we met de MAN alsof we nooit anders gedaan hebben. Alles voelt vanzelfsprekend en vertrouwd. Via het Westland rijden we naar het midden van het land voor aanvullende filmbeelden en dan richting de BIGtruck Truckshop in Asten. Het is een groot compliment hoe snel je nu aan zo’n toch echt ingrijpend vernieuwde truck went. Dat is iets wat we de chauffeurs die even een kijkje kwamen nemen, graag nog hadden meegegeven. We hopen dat Van Leeuwen Truckservice nog meer gaat variëren op het MAN TGX thema, want die nieuwe TGX is wat ons betreft echt een ‘SuperMAN’.

Tim de Jong - Iep van der Meer