BIGtruck Rij-impressie


Oldskool Trucking met een DAF 3300

In deze tijden van zelf nadenkende en schakelende trucks is het wel eens leuk om een paar decennia terug te gaan in de tijd. Dat doen we met een schitterend gerestaureerde DAF FT2805 DKS van Hamer. Jazeker, een tweede generatie 2800 want hoewel er op de grille 3300 staat, is het nog een echte 2800, compleet met de DKS-motor met 280 pk. Dat zou genoeg moeten zijn om onze met ballast geladen Pacton BIGtruck trailer uit de winterstalling te halen.

Iedereen kent Installatiebedrijf Hamer uit Apeldoorn van de blauwe DAF trucks die vaak bij tankstations staan. Daar zijn ze dan bezig zijn met de aanleg of verbouwing van de tankinstallaties, de luifels en zelfs de inrichting van de shops. Minder bekend is dat directeur Fons Jans het merk DAF een warm hart toedraagt en dat hij een indrukwekkende collectie DAF klassiekers bezit. Eén van die trucks mochten we een dagje lenen om onze trailer op te halen uit Ommen. De trailer is door Pacton helemaal nagekeken en voorzien van nieuwe zeilen en een APK. Kortom, helemaal klaar voor het nieuwe testseizoen!

ZF 16 bak

Onze DAF 3300 is eigenlijk een DAF van de tweede generatie 2800. De type-aanduiding is dus niet origineel, maar toch eigenlijk ook weer wel. In die tijd waren er meer chauffeurs die een beetje opschepten door een ander typeplaatje op de truck te plakken, en dat was voor eigenaar Fons Jans reden om het maar zo te laten. In de jaren tachtig had DAF inmiddels afscheid genomen van de ongesynchroniseerde versnellingsbakken, maar de Fuller RTO9513, met de de zogenaamde ‘fietsbel’ pook, stond nog wel op de optielijst. Dit exemplaar is echter al uitgerust met de ZF 16S130 bak. Dat betekent vier versnellingen onderin, dan de pook door het midden naar rechts slaan en vervolgens nog vier gangen. Al die acht versnellingen zijn met de splitter te halveren en daardoor had je onder alle omstandigheden het ideale verzet. Dit in schril contrast tot bijvoorbeeld een Scania in die tijd, want die had een kale 10-bak zonder splitter. Al snel blijkt dat we het schakelen niet verleerd zijn in al die jaren, en we voelen ons er meteen weer mee thuis. Natuurlijk heeft deze DAF geen airconditioning, cruise control of andere moderne fratsen en moet het linker raampje met de hand open en dicht gedraaid worden, maar wat een lol! Opgestoken duimen van collega-chauffeurs, dikke knippers en claxongeluid getuigen ervan dat deze DAF’s voor menigeen puur jeugdsentiment zijn.

Ruime cabine

Als we even teruggaan naar de concurrentie in de jaren tachtig, toen was zo’n Space Cab een indrukwekkende auto die beslist niet voor iedereen was weggelegd. Wat een ruimte, daar konden ze bij Scania af fabriek in die tijd nog niks tegenover zetten. Volvo had toen al wel de Globetrotter op de F-serie, en die was wel minstens zo ruim. Bovendien had die ook al een luikje achter de deur, een airco aan boord en een verstelbaar stuurwiel. Daar hadden ze bij DAF in die jaren nog nooit van gehoord, maar dat kon het succes van dit model niet in de weg staan. Voor DAF begonnen de grote internationale verkoopsuccessen namelijk met dit model, gevolgd door de 3300 en 3600.

Een vette pluim!

In Ommen staat onze BIGtruck-trailer al keurig voor ons klaar en we zijn zo gelukkig dat hij zodanig afgekoppeld is dat we er zo onder passen. Dat is een meevaller, want met bladvering op de achteras van de DAF moet je hoogteverschillen oplossen door aan de steunpoten van de trailer te draaien, en dat is redelijk pittig met een vracht beton als ballast. Met twee luchtslangen en een stroomaansluiting zijn we klaar. De ABS-stekker blijft ongebruikt vandaag. Na de koffie bij Pacton gaan we op pad, maar niet voordat de oude dame eerst flink lucht gedraaid heeft. Vroeger was dat niet anders, maar dat zijn we niet meer gewend. Als alles op druk is gaan we op pad en eigenlijk zijn we beiden verrast hoe soepel de DAF wegloopt met de geladen oplegger. Het hele span is nu toch veertig ton, maar de DAF protesteert totaal niet. Sterker nog, hij begint spontaan te fluiten en te zingen! Met het raampje open en werkend met de 16 gangen hebben we het erg naar de zin aan boord van de Space Cab. Bijkomend voordeel van de geladen trailer is dat de vering nu ook wordt gebruikt. Met de losse trekker was dat door de bladvering wat minder het geval. Overigens stuurt, remt en spoort de DAF als nieuw en de truck trekt er goed aan. Dat komt ook doordat het een Euro-0 truck is. Gas geven betekent meteen respons van de motor, én een vette pluim uit de uitlaat, en dat mag niet meer. In vergelijking met zijn milieubewuste jonge neefjes, mag deze oude DAF dan een viespeuk zijn, het is wel gewoon kicken!

Iep van der meer - Tim de Jong