BIGtruck Showtruck


‘Later is allang begonnen’

BIGtruck Showtruck


‘Later is allang begonnen’

In het Zeeuwse Kapelle woont de familie Van der Hart. Rasechte Zeeuwen, en vader Ronald en zoon Jurian zijn echte truck fanaten. De oldskool stijl is favoriet, en daar hebben ze een hele trend van gemaakt op sociale media. De 46-jarige Ronald van der Hart was ongeveer vier jaar oud toen hij de Scania V8 van zijn oom voor het eerst zag, een 141 bakwagen. Hij was direct besmet terwijl er maar één oom chauffeur was in de hele familie. Best bijzonder. Maar het virus was zo heftig dat het nooit meer over is gegaan. Ronald wist toen hij ouder werd wel dat hij nooit zelf chauffeur zou worden. Zijn weg ging een andere kant op. Inmiddels is hij al jaren zelfstandig ondernemer en heeft hij een aantal bedrijven met in totaal vijftien man personeel. Het bekendste bedrijf is Kastenstudio Zeeland, een bedrijf gespecialiseerd in maatwerk kasten.

Samen op pad

Jurian ging van kinds af aan al met vader Ronald mee naar truckshows en evenementen, en vaak gingen ze samen op pad om vrachtauto’s te bekijken. Het was dus niet vreemd dat Jurian net zo gek van vrachtwagens werd als zijn vader. Ook Jurian is geen chauffeur geworden, maar werkt inmiddels alweer zes jaar in het familiebedrijf.

Begin 2016 heeft Jurian een facebookpagina aangemaakt om daarmee zijn passie te delen, het inmiddels welbekende Back to the Oldskool (BTTO). In een tijd waarin alles draait om schonere, zuinigere en aerodynamische trucks, blijven de oude trucks met hun robuuste en stoere uitstraling, brullende uitlaten en halogeenverlichting toch erg populair. Voor Jurian was het een must om de ‘Oldskool’ vibe erin te houden! BTTO is inmiddels een hechte vriendengroep die elkaar zien als een grote familie, niet alleen op truckshows maar ook in privésfeer en tijdens vakanties trekken ze samen op. Het gaat lang niet altijd over trucks, wat overigens wel vaak gedacht wordt. Momenteel heeft de Facebook pagina al ruim 150.000 volgers, met een variërend bereik van 500.000-1.000.000 personen per week .

Ronald en Jurian hebben de filosofie ''kan niet bestaat niet'', en waar een wil is een weg is. Daarom besloot Jurian in 2018 zijn droom te verwezenlijken. Ronald vroeg of het een idee was om het samen te doen. Jurian vond dat direct een goed plan omdat ze al die jaren dezelfde passie hebben en dit een mooie aansluiting hierop zou zijn. Die droom was een eigen 4-Serie Scania V8, Het type wat bij Jurian in zijn geheugen gegrift staat omdat dat de eerste vrachtwagens waren die hij voor het eerst bewust zag. De zero's (2000-2010) was de tijd dat er ontzettend veel 4-Series rondreden, en dat er een nieuwe style werd ontwikkeld, met een typerende opbouw. Uiteraard moest de Scania ook in deze stijl gebouwd worden.

Spanje

Na een lange zoektocht vond Jurian een Scania in Spanje. Het betrof een 144L 530. Nadat deze door een relatie positief beoordeeld was, werd de koop gesloten. Stap voor stap is de auto opgebouwd naar de ideeën van vader en zoon. Eerst motorisch 100%, toen wat lampen en belettering. Een ander jaar werden de zijkant, de tranenplaat en bumper van rvs gemaakt door Nieuwdorp Customs.

V8 orkest

Bovenop de cabine zijn twee lange luchthoorns gemonteerd, en drie toplampen in het midden. Als toplampjes aan de zijkant zijn een setje oude twee-serie toplampen gebruikt. Voorop de cabine zijn twee welbekende Michelin poppen te vinden, aan weerszijden van een lichtbak. Een verlengde zonneklep met lampjes verfraaid de voorruit. Twee Hella dubbelbranders in de grille, een setje breedtelampjes, spatlappen, en vier rechthoekige verstralers onder de voorbumper maakt de voorzijde af. Onder de rvs beplating aan de zijkanten zitten dichte latten zonder verlichting. De rechterzijde van de rvs opbouw betreft een dubbele kist, waar de linkerzijde een plaat is met tanklatten voor de sier. De kist is ondertussen voorzien van lades, en een schuiflade voor een koelbox, en de kist is bekleed met rood Deense pluche. Het is overigens nog steeds een work in progress. Voor de achteras zit daar ook de welbekende sidepipe, waar het V8 orkest je toezingt. Het chassis is aan de bovenzijde met tranenplaat bedekt, en de Deense stijl achterbumper met ronde lampen en lange spatlap maakt het geheel mooi dicht. In 2020 werd alles gedemonteerd en opnieuw gespoten door Van den Berg uit Vlissingen. De kleurstelling is met grote zorg samengesteld. Het moest iets unieks en echt tijd getrouw zijn. Het ontwerp moest lijken op de eerdere versie met de strepen en blokjes en moest de kleuren rood en blauw bevatten. Na lang zoeken hebben ze een mooie kleur blauw gevonden die volgens Jurian echt bij een auto uit 1999 past. Een mooie kleur, het lijkt op iedere foto weer anders.

Zeeuws schip

Achterop de cabine kwam een airbrush kunstwerk. De special paint met een bijzonder verhaal werd uitgevoerd door kunstenaar Will van de Ouderaa uit Middelburg. Traditioneel hadden veel Deense en Zweedse trucks special paint op de achterzijde van de cabine. Veelal vikingschepen of iets daaraan gerelateerd zoals een Noorman met een schild. Onze passie voor met name deze trucks heeft ons aan het denken gezet, vertelt Ronald. Een mooie special paint zou de wagen echt af maken. Maar ja, een vikingschip of een Noorman was het voor ons niet. Toch wilden we zoiets... We kwamen tot het volgende idee: Een oud Zeeuws schip. De opa van Jurian heeft gevaren bij de Marine op o.a. de De Ruyter dus werd het “De Zeven Provinciën van Michiel de Ruyter, een legendarische admiraal. Een mooie link met vroeger, met Zeeland en iets heel persoonlijks. Ook de Zeeuwse vlag moest opvallend in beeld komen, we zijn immers trots op de provincie waar we geboren zijn en waar we wonen en werken”, legt Ronald uit. Een windroos maakte het nautische karakter compleet. Subtiel is daar de naam van opa op vermeld, de opa waar Jurian naar vernoemd is, Jan van der Hart. De moeder van Jurian komt uit een schippersfamilie en zo is de cirkel rond. De trouwe vriendengroep van Jurian heeft enorm veel werk verricht in de avonduren en zaterdags. Het project ‘new paint’ heeft zo’n 7 maanden geduurd.

Bed boven voorruit

Qua interieur is er nog niet heel veel gedaan, hoewel het nog wel op de planning staat in de nabije toekomst. Tot op heden is er uiteraards een wit driespaaks stuurwiel geplaatst, en zijn er wat delen met rood Deense pluche bekleed. In de cabine pronkt ook het typerende bed boven de voorruit, wat volgens Jurian een must is voor elke topline Scania. Het is een rianter bed dan die achter de stoelen, je hoeft geen gordijnen dicht te doen als je gaat slapen, je kan het mooi bekleden, en je kan meer sfeer krijgen omdat het de hoogte breekt. Gelukkig zijn er diverse interieurbouwers die vandaag de dag bij de moderne Scania's het bed op de juiste manier kunnen ombouwen naar de 4-serie stijl. Zowel voorop als achterop de truck staan teksten afgebeeld. De familie van der Hart draagt graag wat uit, over hoe zij in het leven staan. Op de voorruit staat de veelzeggende tekst ‘later is allang begonnen’ achterop staat het credo van de familie. Remember the past, create the present and inspire the future. Zo is deze 530 de ultieme truck voor vader en zoon Van der Hart, waar hun verleden en heden in uitgedragen wordt, en die het begin inluidt van de toekomst.

''Bring back the oldskool''

William Siben