BIGtruck Vintage


Faun in Britse dienst

Een Faun zie je niet iedere dag, en zelfs in 1997 was zo’n gigant een ware bezienswaardigheid. Tijdens een rit door Engeland stond deze unieke verschijning op een parkeerplaats te wachten tot het donker werd. Wij konden de verleiding natuurlijk niet weerstaan om even te stoppen en foto’s te maken!

Chauffeur Peter Hewcock zit in de cabine, hoog boven het wegdek een kopje thee te zetten. Hoe Brits wil je het hebben. In de cabine staat tussen de stoelen een gascomfoortje met daarop een ketel die zo te zien de Tweede Wereldoorlog nog heeft meegemaakt. Hoewel de truck uitgevoerd is in de kleuren van GEC Alsthom werkt Peter voor ALE, en dat stond voor Abnormal Load Engineering. Hij is met een zware generator onderweg vanuit Stafford, en dat is ook waar ALE gevestigd was in die tijd. De turbine die in de zogenaamde Girder bridge hangt weegt 275 ton, en moet naar de haven van Elsmire. Het span zoals dat hier is opgesteld is maar liefst 75 meter lang, en dat komt door de Britse wetgeving. In totaal wordt de last verdeeld over 172 wielen.

Eigenlijk is het weinig efficiënt zoals de Britten dat doen, want de beide Faun trekkers met de Girder Bridge en de lading wegen totaal maar liefst 493 ton. Om dat gigantische gewicht in beweging te krijgen, en af en toe ook nog een heuvel te bedwingen zijn de twee Faun trekkers dan ook hard nodig. De Girder Bridge wordt voor en achter op Nicolas platformwagens met pendelassen, waardoor het geheel toch vrij wendbaar is. Dat moet ook wel, want in Engeland hebben ze de rotonde zo ongeveer uitgevonden. Heel hard gaat zo’n transport dan ook niet. Over 115 kilometer deden de mannen een week eerder nog vier volle dagen. Peter rijdt als wij hem spreken al vier jaar met Goliath. Dat is de naam die deze gigant kreeg, en terecht. In 1997 werden deze Faun trekkers ook al lang niet meer gemaakt, en Peter zegt dat hij regelmatig problemen heeft om er nog onderdelen bij te vinden. De cabine is van Magirus, en dit is dan ook dezelfde cabine die DAF ooit gebruikte voor de NAT2800 modellen.

Technisch

De reusachtige 8x8 trekker is een ware locomotief op wielen. Met een lengte van 10,5 meter, een breedte van drie meter en een hoogte van krap vier meter is alleen de losse trekker al een speciaal transport op zich. Inclusief 31 ton ballast weegt deze mastodont 48 ton. Als krachtbron staat er een Cummins viertakt dieselmotor van het type KT19-450 in de truck. Met 456 pk bij 2100 toeren is dat maar weinig indrukwekkend. Dankzij de TL-680 koppelomvormer van Allison en de extra lage gearing in combinatie met vier aangedreven assen trekt deze Faun echter een huis van zijn fundamenten! De versnellingsbak is ook van Allison, en wel de CLT5962 Power Shift bak. Met zes vooruit- en één achteruit versnelling is de keuze niet heel groot, maar dankzij de koppelomvormer staat deze bak zijn mannetje, in combinatie met een mechanische tussenbak met drie gangen. Alle vier de assen zijn voorzien van naafreductie en difflocks.

Iep van der Meer