BIGtruck Informatie


Slapen in een ‘Roatel’ in plaats van de cabine

BIGtruck Informatie


Slapen in een ‘Roatel’ in plaats van de cabine

Nu de 45-uurs weekendrust niet meer in de cabine doorgebracht mag worden, komt een Duitse keten van tankstations, Autohöfe en hotels met het idee van een ‘Roatel’. Een verblijfplaats voor chauffeurs, die neerkomt op een luxe ingerichte zeecontainer, voor vijftig euro per nacht. De vraag is of chauffeurs dit zien zitten. De initiatiefnemers willen er nog 600 bouwen de komende tijd.

Die 600 vertegenwoordigen dan 2400 bedden die in vijf jaar tijd gerealiseerd moeten zijn. Dat wil zeggen, er worden vier aparte kamertjes in één container gebouwd. Je hebt dus wel de privacy van een eigen kamertje met eigen sanitair. De Roatels worden in Duitsland gebouwd. Volgens Tank & Rast slapen er dagelijks 120.000 vrachtwagenchauffeurs in hun cabine. De bedoeling is dat deze chauffeurs, voor zover ze niet thuis zijn tijdens het weekend, hun 45 uurs weekendrust buiten de cabine kunnen doorbrengen. Voor Tank & Rast aanleiding om op diverse plaatsen een ‘Roatel’ te openen. Zo’n Roatel staat al in Löningen, een plaats langs de B 213, de weg vanuit Emmen richting Cloppenburg. Overnachten kost er vijftig euro. Zou je daar je weekend willen doorbrengen, wanneer je volgens de rijtijden niet verder mag?

“Een flatscreen en WiFi ontbreken niet en ook airco is ingebouwd.”

High Cube

Alleen de zogeheten ‘high cube’ containers zijn groot genoeg om een leefoppervlak geven van 28 vierkante meter bij een hoogte van 2,50 meter. Dat betekent dat er vier kamers uit één zeecontainer gemaakt worden. De bouwers van het Roatel hebben extra geluidsisolatie aangebracht en de kamers hebben natuurlijk warmte-isolatie. De kamers zijn voorzien van een badkamer en een toilet. Een flatscreen en WiFi ontbreken niet en ook airco is ingebouwd. De bouwers zien erop toe dat de kamers voldoen aan alle Duitse bouwvoorschriften. Ook aan de veiligheid is gedacht, want de website meldt vol trots dat de ramen en deuren op slot kunnen. Een camerasysteem bewaakt het hele gebied rondom het Roatel. Parkeren en eten kun je op de Autohof die altijd nabij is, dan wel bij het tankstation. Het reserveren van je Roatel gebeurt via een app.

Opgehokt

Het is zeer de vraag in hoeverre hier gebruik van gemaakt gaat worden. Natuurlijk geldt in tal van landen inmiddels een verbod op de 45-uurs weekendrust. Maar dat neemt niet weg dat een vrachtwagencabine behalve veel goedkoper, ook veel vertrouwder is. Bovendien bewaak je zelf altijd je lading. Het verbod om de weekendrust in de cabine door te brengen is door de politiek vooral ingestoken om ervoor te zorgen dat chauffeurs vaker thuis zijn, maar dat wordt hier niet mee bereikt. Dit lijkt meer op een soort ophokplicht. We kennen verhalen van hotels die beduidend slechter, maar wel duurder waren dan de eigen, vertrouwde truck-cabine. Maar in deze veranderende tijden kan het maar zo, dat jonge chauffeurs, al dan niet buit Oost-Europa, maar al te graag even buiten de cabine willen zijn en op een andere plek zijn tijdens het weekend.

Uit eten?

De initiatiefnemers gaan er van uit dat de hotelgasten in het nabijgelegen restaurant gaan eten maar of dat ook echt gaat gebeuren is de vraag. Het is een feit dat de, vooral Oost Europese chauffeurs die de parkeerplaatsen bevolken, niet uit eten gaan in een restaurant. Die mannen koken zelf wel wat met een primitief gastoestelletje, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn in de Roatels. Het initiatief gaat dan ook volledig voorbij aan het feit dat die mannen geen geld hebben, of willen uitgeven voor eten, drinken en verblijf. Zouden vervoerders die zo goedkoop mogelijk rijden met onderbetaalde Oost-Europeanen hun chauffeurs hierin laten overnachten? En willen ze daar dan ook voor betalen inclusief de vertering? Wij vragen ons dat serieus af, en zelfs als dat het geval is dan houden die mannen het geld liever zelf in de portemonnee dan dat ze het uitgeven. De initiatiefnemers van Tank & Rast hebben grote plannen. Ze willen eerst in Duitsland aan de gang maar ze zeggen dat er inmiddels aanvragen zijn uit Frankrijk, Polen en Oostenrijk. We zijn heel benieuwd of deze opzet slaagt en ook of Nederlandse chauffeurs dit concept aanspreekt.

Tim de Jong