BIGtruck Reportage


Inspringer in coronatijd

Voordat ik als journalist werkte, begon ik ooit als chauffeur op 18-jarige leeftijd. Na een jaar of twee rolde ik na wat avonturen als vertegenwoordiger in een min of meer vast bestaan als freelance journalist. Daar kon ik jarenlang prima mijn ei in kwijt, en af en toe reed ik met trucks tijdens testritten en presentaties. Sinds het begin van de corona crisis besloot ik om mijn oude vak tijdelijk weer op te pakken en sindsdien rijd ik met enige regelmaat voor Bakker Transport en Warehousing uit Heerenveen. Dat betekent werken voor de kost, en dat was na al die jaren toch weer even wennen!

Als journalist ben ik aardig verwend door de jaren. Ik heb in de afgelopen 25 jaar zo’n beetje de hele wereld gezien op kosten van de merken, reed met de mooiste en nieuwste modellen en sliep in de meest luxueuze hotels, van Miami tot Buenos Aires, van Seoul tot Moskou en van Kaapstad tot Rovanemi, ver boven de poolcirkel in Finland. Verder trok ik door landen als Botswana, Zambia en Senegal en was ik diep in Siberië, de Ukraine en zelfs in Oezbekistan en Afghanistan. Vanwege corona is dat nu even wat minder allemaal, en door de crisis leek het even op dat de hele wereld instortte voor ons prachtige mediabedrijf TWG. De teruglopende inkomsten baarden zorgen en niemand wist hoe dit verder zou gaan. Gelukkig kwam dat later in 2020 allemaal weer helemaal goed, maar dat wist ik nog niet toen ik mij aanmeldde als chauffeur. Ik reed eerst een aantal ritten voor Hartman Expeditie, en hoewel dat bedrijf fantastisch werk en mooie spullen heeft, was de afstand toch een probleem. Steeds een uur heen en terug rijden voor een dagritje is wat veel van het goede. Vandaar dat ik me meldde bij Bakker Transport & Warehousing in Heerenveen. Een mooi familiebedrijf met 40 eigen trucks en ongeveer het dubbele aan chauffeurs. Daar zagen ze het wel zitten om een extra chauffeur achter de hand te hebben, want je wist maar nooit hoe het verder zou gaan met corona. Met een nul uren contract en een compleet bedrijfskleding pakket op zak begon ik aan mijn eerste werkdag.

“Daar stond ik dan, Mr. BIGtruck met de mini Actros tussen de dikke Volvo’s van Niek Dijkstra op de terminal!”

Containers

Op de trailers staat Bakker Transport & Warehousing en met name dat laatste genereert veel werk voor het bedrijf. De grote, geautomatiseerde en geconditioneerde warehouses zorgen voor een grote stroom van de meest diverse goederen die soms door derden, maar vooral door eigen auto’s wordt vervoerd. Mijn eerste rit voor Bakker begint ook bij het warehouse. Als nieuwste chauffeur moet je onderaan beginnen, en dat betekende een rit met een Mercedes Actros van een laag model in de kleuren van Bakkerij Kamstra. Om het plaatje compleet te maken mocht ik een heerlijk knarsend wide-spread containerchassis uit de jaren zeventig aankoppelen bij Niek Dijkstra om daarmee op de zaak een vracht te laden voor Tilburg. Normaal doet Niek Dijkstra dat werk zelf, maar door grote drukte was er een extra auto nodig. Daar stond ik dan, Mr. BIGtruck met de mini Actros tussen de dikke Volvo’s van Niek Dijkstra op de terminal! Na die ene rit heb ik die Actros overigens nooit weer gereden maar kwam ik terecht op MAN of Renault trucks, of op één van de vele Volvo’s van het bedrijf. Het werk werd steeds diverser, van diepvries broodjes tot drukwerk, en van melkpoeder tot boter en koffie. De ritten liepen uiteen van rondjes om de kerk tot ritten naar Luik en het Ruhrgebied.

Vroeg opstaan

Afgezien van het vroege opstaan, een werkdag begint regelmatig om vier uur, went het snel. Het werken bij een transportbedrijf betekent heel wat meer met een truck werken dan wat ik als journalist gewend was de laatste jaren, en vooral in het buurtwerk is dat intensief. Een trailer aankoppelen, laden, afkoppelen, een nieuwe oppikken en uitlossen en dat soort dingen. Verder is er het veelvuldig aandocken, het instellen van de koelmotor en het geduldig wachten voor een loketje tussen collega’s van diverse nationaliteiten. Kortom, het echte chauffeursleven. En eerlijk? Ik vind het hartstikke leuk om te doen en het is goed voor mijn routine. Als journalist hoef je nooit achteruit te rijden, wordt er nooit aangedockt en komt omkoppelen al helemaal niet voor! Wel is het flink wennen aan de rijtijden en het bedienen van de boordcomputer. Even niet opletten en de klok niet op rust en je staat vervolgens drie kwartier aan de kant omdat de tachograaf dat voorschrijft. Dat is lullig, vooral als je nog maar een half uur van huis bent. Ook het bedienen van de boordcomputer wordt al snel een automatisme. Al doende leerde ik beter om te gaan met deze belangrijke bijkomstigheden waardoor ik ook die kant van het vak weer meester ben.

Supermarkt distributie

Een belangrijk deel van de werkzaamheden bij Bakker Transport & Warehousing is winkeldistributie. Het bedrijf rijdt voor meerdere supermarktketens en die hebben allemaal zo hun eigen regels en werkmethode. Na een dagje met mentor chauffeur Marco Dijkstra erbij vrees ik het ergste. Er komt veel op je af zo’n dag met de laadinstructie, de temperatuurzones in de trailer en de juiste volgorde van laden. Ook het aanrijden van de winkels zelf is iets wat je moet leren, want de navigatie stuurt je steevast naar de voorkant, terwijl je achter moet zijn. Dat is vaak krap, en dan is zo’n stuuras wel heel handig, maar het is ook erg opletten waar die achterkant blijft! Verder is er het gesleep met emballage, want deze supermarktketen werkt met rolcontainers. Sommige chauffeurs van Bakker willen niks anders maar ik twijfel of dit wel wat voor mij is.

Boodschappen

Een week later komt er een app-berichtje, of ik de volgende ochtend bij Lidl in Heerenveen wil laden. Ik stel verder maar geen vragen en ik denk ik zie wel. Samen rijden met een mentor chauffeur is inmiddels door corona uitgesloten, en door collega’s te vragen lukt het me om de dag goed door te komen. Ik weet mijn weg te vinden in het grote DC waar ik drie adressen laad met diepvries, koeling en KW producten en vervolgens los ik alles bij de winkels. Het loopt allemaal prima tot mijn verbazing, en Lidl blijkt met pallets en elektrische palletwagens te werken. Dat is een heel stuk lichter dan dat gesleep met rolcontainers maar het blijft opletten met de soms wat onhandig gestapelde pallets. Dat levert me een half uurtje boodschappen oprapen op, maar ook daar leer je van zullen we maar zeggen.

Afwisseling

Eigenlijk vind ik het best leuk werk in de supermarkt distributie bij Lidl, en het is vaak nog gezellig ook bij de winkels! Hoewel het werk voor BIGtruck inmiddels weer behoorlijk is aangetrokken, blijf ik toch af en toe bij Bakker bijspringen want de afwisseling maakt het leuk. Verder is het best interessant om te rijden met trucks die soms ook wat ouder zijn dan de gloednieuwe demo’s die ik gewend was. Dat zorgt toch ook voor een andere kijk op de verschillende merken. Zo lijkt een interieur na 800.000 kilometer soms niet meer op dat van een fabrieksnieuwe pers demo, maar verbaas ik me er ook over hoe fijn die trucks nog rijden. Verder sta ik nu toch net even wat dichter bij de doelgroep van onze media, en dat is gewoon goed. Ik heb mijn draai wel gevonden en ik kreeg zelfs een prachtig kerstpakket! Kortom, een bestaan als deeltijdchauffeur is zo slecht nog niet en het distributiewerk is prima te doen. Natuurlijk gaat mijn werk voor BIGtruck voor, maar af en toe een ritje voor de afwisseling is best leuk. En dat mag dan best een ritje België of Duitsland zijn, gewoon voor de afwisseling.

Bakker Transport & Warehousing in Heerenveen is een geavanceerd logistiek dienstverlener gespecialiseerd in Food Grade logistiek. Het bedrijf verzorgt transporten op maat met veelal food- en non-food gerelateerde producten namens haar opdrachtgevers in de temperatuur segmenten koel, diepvries, droog en verwarmd. Daarnaast beschikt het over hypermoderne en duurzame warehouses die ook food grade zijn ingericht voor opslag met een capaciteit van 55.000 pallets van 0 tot + 25 graden.

Iep van der Meer