BIGtruck Dakar


‘Dit smaakt naar meer!’

BIGtruck Dakar


‘Dit smaakt naar meer!’

Mitchel van den Brink viel tijdens de laatste Dakar-rally op als jongste deelnemer in het truck-klassement. Nu het stof van de rally is neergedaald blikken we niet alleen even terug met Mitchel, maar zeker ook vooruit.

De tijdens de Dakar-rally negentien jaar geworden Mitchel klinkt nu al geroutineerd. Dat komt niet alleen doordat hij voor het eerst zelf met een truck de rally heeft voltooid, maar doordat het al de vijfde keer was dat Mitchel meedeed. “De eerste paar keren ben ik als monteur mee geweest. Dan krijg je al aardig de routine. Maar zelf rijden is natuurlijk fantastisch. Zeker met een geroutineerde navigator naast je als Richard Mouw. Met hem erbij voelde ik me een heel stuk vertrouwder. Hij heeft al zeker tien jaar ervaring met de Dakar en dat merk je. Finishen was nu het doel, en het is fantastisch dat dat is gelukt. Je weet nooit hoe het gaat, laat staan of het gaat lukken. Het hele rally-avontuur kan ook binnen een paar dagen afgelopen zijn.” Mitchel doelt op de beide Nederlanders die op de derde dag van de rally nogal spectaculair crashten. “Dat was voor ons een duidelijke waarschuwing. Je moet echt de hele tijd scherp blijven. Als monteur ben je op een gegeven moment klaar en kun je weer even bijslapen. Nu was de uitdaging veel groter. Als rijder moet je continu scherp gefocust zijn.”

“Nu dus aan de slag om te komen tot een nieuwe, betere, snellere truck waarmee we weer richting woestijn kunnen, met wie weet nog meer nieuwe sponsors.”

Traumahelikopter

Weer terug in Harskamp, pakt Mitchel zijn leven weer op en dat is heel afwisselend. Dat hij volgend jaar weer naar de woestijn wil, is duidelijk. “Maar we weten nog niet goed hoe. Natuurlijk wil ik al verder voorin gaan rijden, maar dan moeten er nog heel wat zaken geregeld worden. Het is dus nog even de vraag hoe een en ander invulling gaat krijgen. Ik werk nu bij het bedrijf van mijn vader, om dat beter te leren kennen. Daarnaast zijn we bezig met het regelen van de nodige nieuwe sponsors voor het komende seizoen. En last but not least ben ik bezig met een opleiding tot helikopterpiloot. Ik wil te zijner tijd graag kunnen werken als piloot van bijvoorbeeld een traumahelikopter. Verantwoordelijk en dankbaar werk waar ik op een voor mij bevredigende manier het verschil kan maken in deze wereld. Of dat dan ook gebeurt als piloot bij de Dakar-rally? Daar heb ik nog niet zo over nagedacht, maar het zou kunnen natuurlijk.”

Volvo FMX

Gevraagd naar het waarom van de Volvo FMX zegt Mitchel dat het inzetten van een tweede Renault niet zo spannend zou zijn. “Daar rijden er al heel wat van rond, en met dit Volvo-uiterlijk heb je toch weer wat anders. Mooi was ook de afwijkende sponsoring van Mammoet Toys. Iedereen kon zien dat het hetzelfde team betrof, maar toch net wat anders. Dat was wel cool. We bekijken met Mammoet of we hier volgend jaar weer mee doorgaan. De FMX heeft het in elk geval prima gedaan. We hebben nauwelijks banden lek gereden en we hebben op twee dingetjes na, nauwelijks tijd verloren in de woestijn met mankementen. Nu dus aan de slag om te komen tot een nieuwe, betere, snellere truck waarmee we weer richting woestijn kunnen, met wie weet nog meer nieuwe sponsors. Die woestijn is echt geweldig!

Tim de Jong