BIGtruck Reportage


Twentse Temptation

BIGtruck Reportage


Twentse Temptation

Aan de rand van het rustige Twentse Daarlerveen is de firma Klein Kromhof te vinden. Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie van houtvezels, zaagsel en houtpellets. Naast de productie, regelen ze ook het eigen vervoer. Met een vijftal eigen Scania's kunnen ze alles vervoeren in containers, of op pallets geplaatst op vlakke opzetplateau's, dan wel in trailers. De containers worden met name bij fabrieken gewisseld, terwijl de pallets veelal met een kooiaap veelal bij boeren en maneges worden gebracht.

De 27-jarige Rico Marissen is al sinds hij ongeveer 12 was in zijn vrije tijd te vinden bij Kromhof. Hij deed daar met name schoonmaakwerk. Soms mocht hij met een DAF 95 op het terrein bakken kiepen, verplaatsen, voorladen, etc. Met maar één doel voor ogen: op de truck terecht komen bij de firma. Hij is er eigenlijk nooit meer weggeweest. Toen Rico 18 was behaalde hij alle benodigde papieren met medewerking van de zaak.

“De deurpanelen werden voorzien van geschuurd leder, waar een kroon met '40' in gestikt werd.”

Eerst een DAF CF

De eerste truck waar Rico op reed, was een DAF CF, die nu nog dienst doet als terreintruck. Zo'n 2 jaar later wilde zijn broer, die ook bij de firma reed, meer op de zaak zijn, en zo werd de Scania R500 waar hij op reed, gedeeld. Rico reed er drie dagen op, zijn broer twee. Niet lang erna kreeg hij de V8 geheel tot zijn beschikking. Tot de dag daar kwam en een van de heren met een mededeling kwam. ‘Je krijgt een nieuwe auto, wat woj hebn?’ Na geheel de vrije hand te hebben gekregen qua motor, opbouw, details, etc, is Rico er goed voor gaan zitten, heeft vele trucks bekeken, en al zijn wensen genoteerd. De keuze viel uiteindelijk op een Scania S650 V8, die besteld werd bij Scania Deurningen.

Krijgsheld

Carrosseriebedrijf Krijgsheld uit Bedum had al eerder een truck opgebouwd voor de firma, en die viel destijds goed in de smaak. Daarom werd ook de S650 door hen onder handen genomen. Het chassis tussen cabine en 2e as werd geheel dichtgebouwd. Naar wens van Rico, die veel nagedacht heeft over de praktische kant, werd die gehele lengte aan beide zijden dichtgemaakt met aluminium bekisting. In diverse van deze kisten zitten lades ingebouwd, voor het opbergen van spanbanden en ratels, en is er een gehele gereedschapskar in een kist verwerkt. In alle kisten zit led verlichting verwerkt, handig tijdens de donkere dagen. De uitlaat is verplaatst naar vlak voor de aangedreven as, en achter de stuuras is een opstap verwerkt in de opbouw.

Veel details

Op de voorzijde van de cabine werden in de ondergrille vier verstralers aangebracht, in de hoofdgrille twee led-flitsers, en een setje Hella dubbelbranders. Boven de voorruit kwam een verlengde zonneklep, waarboven een lichtbak met twee Michelinpoppen gemonteerd zit. Daarboven kwamen op de cabine nog eens vijf verstralers, en werd op het dak een set lange luchthoorns geplaatst. Bij de instapbakken zitten breedtelampjes, en onder de spiegels werden pablo's aangebracht. In de dakspoiler kwamen nog twee zwaailampen, en aan de zijkant nog een setje dubbelbranders. Achterop de zijfenders kwamen nog rode markeringslampjes tot bovenaan de cabine, en achterop de slaapcabine is een balk gemonteerd, met daarin een ledbalk als werklamp, twee led flitsers, en vier achterlichten. Alle extra's voorop de cabine en de verlichting zijn aangebracht door de Scania dealer.

Staande pijpen

Vlak achter de cabine is op het chassis een rek met vier achterlichten geplaatst, die een set glimmende staande uitlaten ondersteunen. Rico vertelt: “Die staande uitlaten vind ik echt gaaf, maar zijn niet aangesloten vanwege het brandgevaar van de producten die we vervoeren.” Om het 25 tons VDL-haakarmsysteem heen werd de gehele bovenzijde tot op de achterbumper dichtgemaakt met tranenplaat, waarbij vlak onder de staande uitlaten twee werklampen geplaatst zijn, voor een goed zicht tijdens het op- en afzetten van de bakken. Onder de bekisting kwam een lampenlat met 12 markeringslampjes, en hoog op de zij-opbouw werden nog vier markeringslampjes gemonteerd. tussen de aangedreven as, en de hydraulisch gestuurde derde as kwamen nog strings om het geheel daar ook dicht te maken, inclusief markeringslampje. De achterbumper werd op maat gemaakt, en voorzien van dezelfde vierkante achterlichten als achterop de cabine. Aan de zijkant is nogmaals een lengtemarkeringslampje gemonteerd, evenals dubbele breedtelampen aan weerszijden. Achterop zitten twee vangmuilkoppelingen, om zowel de dolly voor de lzv, als volume-aanhangers aan te kunnen koppelen.

Twee kleuren blauw

Toen Krijgsheld de opbouw klaar had, is het geheel naar de overzijde van de straat gegaan, waar Mourits schadespecialist en spuiterij het geheel in de welbekende Klein Kromhof huisstijl mocht spuiten. De gehele onderlijn werd donkerblauw, en de cabine werd in basis zilvergrijs, met 2 toon blauwe striping. Ook de lichtbak, en het merendeel van de zonneklep werden blauw gespoten, evenals de grille. De spiegels werden zilver meegespoten, en het deel rondom het portierraam werd zwart gespoten, om het matchend te maken aan het zwarte glas op de zijkant van de slaapcabine achter de portieren.

MW Designs

Als finishing touch heeft MW Designs met de hand twee kunstwerkjes aan weerszijden van de Highline-cabine ge-airbrushed, met historische afbeeldingen van de firma, omdat Klein Kromhof 40 jaar bestaat. Aan de bestuurderszijde staat oprichter van het bedrijf afgebeeld met zijn eerste auto in eigen kleuren, en aan de bijrijderszijde staat de opa van de gebroeders die de firma nu runnen, die toendertijd een kuikenmestbedrijf had, en die houtkrullen gebruikte als bodembedekking gebruikte.

Rode hoge hakken

Toen de truck klaar was, werd deze naar Buffl Customizers gereden, waar het gehele interieur werd aangepakt. Rico koos voor een combinatie van bruin en crème, omdat hij dat luxueus en rustgevend vindt. De harde kunststof delen door de gehele cabine werden crème gespoten, en het stuurwiel plus de stoelen zijn voorzien van bruin leder, waarbij de stoelen een ruitjesstiksel kregen, alsmede een V8 logo in de hoofdsteun. De deurpanelen werden voorzien van geschuurd leder, waar een kroon met 40 in gestikt werd. Ook de bovenzijde van het dashboard, armsteunen in de deurpanelen, en centrale kap op het stuurwiel werden van dit leder voorzien. De achterwand, onderzijde van beide kastenwanden boven de voorruit en boven het bed, en het plafond werden bekleed met hetzelfde leder, maar dan geknoopt. Op de achterwand is nog een crème-kleurige plaat met achtergrondverlichting gemonteerd, waarop de onderbenen van een dame zijn afgebeeld met rode hoge hakken aan, waarboven weer de tekst van thuisplaats Daarlerveen in staat. Rode en witte led spots in het plafond zorgen voor wat meer verlichting in de cabine, en een raamband en gordijnen in dezelfde kleurstelling maken het geheel bijna compleet. Als laatste details voor de afwerking zijn alle schakelaars, knoppen, sierlijstjes, en lijst rondom de klokken in het dashboard voorzien van een houtlook hydrodip, wat perfect past in het interieur, en bij het werk van Klein Kromhof.

Ook als LZV inzetbaar

Als Rico met zijn ''wegbrengwerk'' veelal boeren en maneges van met name pallets houtvezel voorziet, met de ene keer een schamelaanhanger, en de ander keer met de lzv trailer, is de truck de onmiskenbare Twentse Temptation uit Daarlerveen die men graag ziet verschijnen!

William Siben The Showtruck Channel