BIGtruck Reportage


Jongensdroom komt uit

BIGtruck maakt de meest uiteenlopende reportages. En een echt specialistisch vak is toch wel het vervoer van personenauto`s. Wij gingen daarom een dagje mee met Bastiaan Durieux (36). Hij heeft zijn hart verpand aan het autotransport. Hij kreeg onlangs een nieuwe Volvo FM 430 met Kässbohrer opbouw van Collewijn transport uit Utrecht. Zij zijn een van de eersten met deze nieuwe Volvo in dit type transport. Reden genoeg om eens te kijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

Het is zes uur `s morgens als we bij Bastiaan Durieux instappen. We vertrekken geladen met acht flinke auto`s naar Duitsland. Het losadres bevindt zich op vliegveld Weeze, niet ver van Nijmegen. Daarna moeten we een auto laden in Elst en nog eentje in Tiel. Om dan de auto vol te zetten in Vuren en alles weer te lossen in Bergambacht. Bastiaan heeft er zin in: “Een mooi rondje om de week mee te beginnen. Wellicht dat we nog moeten terugladen in Dordrecht maar we moeten even zien hoe het loopt vandaag”.

Oostblok

Inmiddels zijn we aangekomen bij Vliegveld Weeze. Helaas is het flink gaan spetteren buiten en is het regenjassenweer. Hier op het vliegveld zijn een aantal bedrijven gevestigd die handelen in personenauto`s. Onze vracht bestaat uit ex-leaseauto`s van verschillende gradaties. Zo staat er een Toyota Prius tussen die toch al wat ouder is, maar die als hybride natuurlijk goed is voor de export. Mijn verbazing is groter als er al een Toyota C-HR bovenop de aanhanger staat die 5 jaar oud is en 148.000 km heeft gelopen. Deze ziet er nog nieuw uit en ik verbaas me erover dat die al zo oud is. Bastiaan: “Dat zijn momenteel hele gewilde auto`s. Niet alleen in ons eigen land maar ook voor de export. Het merendeel van deze auto`s verdwijnt richting het Oostblok”. Behendig lost Bastiaan een voor een alle auto`s van de Volvo af. Eerst spanbanden los en dan de ‘blokken’. De auto`s maken behoorlijk wat lawaai als ze van de gegalvaniseerde dekken afrijden. De Volvo FM is nu een paar weken oud maar Bastiaan werkt ermee alsof hij er al jaren mee op stap is. Als we leeg zijn schieten we nog wat plaatjes op het vliegveld. Daarna zetten we koers richting Elst in de buurt bij Nijmegen. We rijden lekker binnendoor om maut uit te sparen maar vooral omdat dit de kortste weg is. In Elst hebben we de Ford-dealer snel gevonden en laden we een Mitsubishi Outlander op de aanhanger. Bij Collewijn werken ze met een tablet waardoor de papierwinkel verleden tijd is. De vrachtbrief wordt gemaild en Bastiaan heeft de hele dag contact met de planning. Ook zit de navigatie erop en kan de planning Bastiaan waar nodig met berichten bijsturen.

Via via naar Collewijn

Na zijn periode bij Zegwaard ging Bastiaan aan de slag bij De Haan autotransport. Bastiaan vertelt: “Helaas ging Zegwaard failliet en ging ik aan de slag bij De Haan autotransport in Bleiswijk. Ook hier had ik alles goed naar het zin, mocht de auto mee naar huis en was het werk hartstikke leuk. Jammer genoeg kwam er door de kredietcrisis ook hier een einde aan.” Ik ben toen op een bloemenauto gegaan maar dit was het toch ook niet. Uiteindelijk ben ik aan de slag gegaan bij Koopman autotransport maar daar was ik de hele week van huis. De thuissituatie werd er niet beter van en zo ben ik begonnen bij VDT in Rijnsburg. Op een LZV in het geconditioneerd vervoer.” Hier werkte Bastiaan bijna vier jaar maar het nachtwerk begon hem op te breken. Het autotransport heeft toch zijn voorkeur en zo ging hij in juni 2019 aan de slag bij Collewijn in Utrecht. Ook hier mocht hij de auto mee naar huis mits deze achter een hek kon worden geparkeerd, dit omdat de lading natuurlijk kostbaar is. Twee nachten weg en de rest van de week thuis bleek de perfecte balans voor zijn vrouw en het gezin.

Hydraulische dekken

Inmiddels hebben we in Tiel een Peugeot 308 stationwagen geladen en zetten we koers naar Vuren. Hier laden we samen nog zeven ex-lease auto`s bij. We laden de auto`s bij een grote firma waar de leaseauto`s na hun leaseperiode worden ingenomen en waar een aantal auto`s wordt verkocht en een ander deel wordt verder verhandeld. We krijgen een aantal sleutels aan de balie en gaan de auto`s verzamelen. Aan de sleutels hangt een label met het kenteken en de locatie. Zo is de betreffende auto gauw gevonden. Ik rijd de auto`s een voor een naar buiten en ondertussen is Bastiaan begonnen met het laden. Het is een flinke vracht volgens hem want het zijn allemaal redelijk grote auto`s. En hier komt de gouden combinatie naar boven. De hydraulische dekken die op bijna alle mogelijke manieren te stellen zijn en het vakmanschap en de ervaring die Bastiaan heeft zorgen na ruim vijf kwartier voor dat de auto`s geladen zijn. Het had nog iets vlotter gekund omdat twee auto`s nog niet waren gevrijwaard. Na wat heen en weer bellen mochten deze twee toch mee. Bastiaan meet de auto en vracht nog even na met zijn hoogtemeter en vervolgens zijn we gereed om te vertrekken richting Bergambacht.

Met de vrouw naar Oostenrijk

Blij verrast was Bastiaan toen hij van zijn werkgever te horen kreeg dat hij een nieuwe vrachtwagen zou krijgen. De DAF CF waar hij tot voor kort mee reed was al ruim 12 jaar oud en had er zo'n 650.000km op zitten. Deze DAF was overigens ooit nieuw gekomen bij zijn oud werkgever Zegwaard en daarna verkocht aan Modern en zo later bij Collewijn gekomen. Bij Collewijn is de keuze gevallen op nieuwe Volvo`s. Naast een nieuwe FH bergingsauto is er ook geïnvesteerd in twee nieuwe FM`s waarvan deze van Bastiaan de eerste is. In mei stond de FM voor het eerst bij de dealer en na het afvlakken van de cabine ging de FM op transport naar Oostenrijk. Bij Kässbohrer wordt de autotransporter voorzien van de Metago Pro opbouw en de Intago TT aanhanger. Bastiaan vertelt: “Het allermooiste vond ik dat ik de auto zelf mocht gaan halen bij de fabriek in Oostenrijk. Samen met mijn vrouw Dianne zijn we met een bestelbus van de zaak naar Oostenrijk gereden en hebben in een hotel overnacht. In de fabriek hebben we een rondleiding gehad en daarna met de nieuwe Volvo terug naar huis met de bestelbus achterop. Een geweldige ervaring!” Terug in Holland is de Volvo afgebouwd en voorzien van reclame van Collewijn.

Compliment

Nadat we de A2 hebben verlaten, rijden we binnendoor vanaf Nieuwegein naar Bergambacht. Na een kort belletje wordt de poort geopend en kunnen we naar binnen om de auto`s te lossen. Er zijn verschillende afdelingen waar auto`s worden gepoetst en er is een schade-afdeling. Sommige auto`s gaan door voor de export terwijl de rest de tweedehands markt opgaat. Collewijn is vaste vervoerder voor deze firma en Bastiaan komt hier met enige regelmaat. Terwijl we staan te lossen komt er een werknemer polshoogte nemen en zegt dat de chauffeur goed zijn best heeft gedaan. Zo vaak gebeurt het volgens hem niet dat er 9 van zulke auto`s in een keer gelost worden. Een mooi compliment! De nieuwe Volvo is uitgevoerd met de 430 pk sterke 11 liter motor en I-Shift automaat. Om binnen de aslasten te blijven, is de Volvo af fabriek voorzien van een hulpas. Ondanks dat de platte cabine is afgevlakt, roemt Bastiaan de binnenruimte en door de grote ramen is hij blij met het zicht rondom, terwijl de dodehoekcamera in de spiegelsteun de rechterzijkant goed in beeld brengt. Een ander groot voordeel volgens Bastiaan is de rust die de auto met zich meebrengt.

Auto’s worden zwaarder

De aanhanger waar Bastiaan mee rijdt is dubbellucht uitgevoerd en hiermee ligt het hele span niet alleen als een dijk op de weg, maar hiermee kan Bastiaan zonder moeite ook de steeds zwaarder wordende personenauto`s laden. Zeker de laatste jaren zijn auto`s weer zwaarder geworden door hybride technieken en batterijpacks. De maximale lengtemaat voor de autotransporter is 20.75m en de hoogte moet binnen de 4 meter blijven. Dit is met de huidige personenauto`s een hele uitdaging. Met het formaat boodschappenauto kan Bastiaan 11 stuks laden terwijl de wat grotere modellen toch tot 9 lukt zoals we vandaag hebben kunnen zien.

Dikke BMW demo

Nadat we alle dekken hebben ingeschoven en contact met de planning hebben gehad, zetten we toch nog koers richting Dordrecht. In eerste instantie zouden we hier een complete vracht laden om de volgende dag in Almere te lossen. Qua tijd gaan we dat laden niet meer redden maar voor 18.00u kunnen we nog een flinke BMW X5 laden om die weer te lossen bij BMW Nederland in Berkel en Rodenrijs. Aangekomen in Dordrecht melden we ons weer netjes bij de receptie en na wat heen en weer gebel komt er een vertegenwoordiger met de sleutel en kunnen we de Hybride X5 loskoppelen van de laadpaal. Vlot staat deze weer op de aanhanger en nadat alles weer vast is gezet, stuurt Bastiaan de Volvo naar Berkel en Rodenrijs. De planning heeft laten weten dat we eraan komen met de BMW die eenmaal ter plekke snel is gelost. Omdat het stroompakket nagenoeg leeg is, sluiten we de BMW weer snel aan de laadpaal. Na een bak koffie overhandigen we de sleutels aan de dame op kantoor. Na een kort praatje vervolgen we onze weg richting huis. Onderweg zit Bastiaan de planning van morgen door te nemen op zijn tablet en de BMW die we net gelost hebben moet hij morgen weer opladen… Na een belletje met de planning blijkt dit de wens te zijn van BMW Nederland. Zij wilden deze demo even nalopen en vol met stroom zetten. Dus geen misverstand. Aangekomen op de standplaats in Rijnsburg zet Bastiaan zijn trots weer achter het hek en gaat gauw naar zijn gezin. Bastiaan: “Ik ben een gelukkig mens, ik heb een fijne werkgever die rekening houdt met de thuissituatie en de combinatie van 2 nachten weg in de week werkt voor ons perfect. En ik doe het werk wat ik het leukste vind en met deze nieuwe Volvo is het een uitgekomen jongensdroom”.

Collewijn

Collewijn verricht al sinds 1968 bergings-, sleep- en takelwerkzaamheden. De liefde voor het vak maakt dat Collewijn steeds weer investeert in het beste materieel en openstaat voor vernieuwingen. De combinatie van jarenlange ervaring en praktische kennis maakt Collewijn een ervaringsdeskundige, betrouwbare partner. Alle medewerkers beschikken over het VBS-Berging Diploma en worden steeds van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte gebracht. Middels een interne opleiding worden zij bekwaamd in specifieke takel- en heftechnieken van verschillende merken bussen, vracht- en personenauto's. Naast het autotransport zijn de andere kerntaken Berging , Pechhulp en Facilitaire Dienstverlening. In de berging rijden zij in omgeving Utrecht met 18 bergingsvoertuigen en 2 pechhulp busjes. Hiervoor zijn 17 chauffeurs/bergers beschikbaar. Voor het autotransport heeft Collewijn de beschikking over 16 autotransporters geschikt voor 1-, 2- of 9 laders. Samen met 16 chauffeurs en 3 planners.

Niels van Duijvenboden


Vorige pagina


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!