BIGtruck


Volvo Roadmap naar uitstootvrij transport

De wereld is bezorgd over de klimaatverandering en de politiek heeft aangegeven dat we naar zero emissie transport moeten in de toekomst. Truckproducenten kunnen niet anders dan hun koers aanpassen en met nieuwe oplossingen komen, anders halen we dat niet. Volvo Trucks heeft nu een ‘roadmap’ opgesteld naar uitstootvrij transport in 2040.

Volvo Trucks zet in op nul CO2 emissies in 2040, en hoe ze dat willen doen wordt duidelijk uit de roadmap die het bedrijf publiceerde. Volvo zet vol in op elektrische trucks, trucks op waterstof met een brandstofcel en op trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen. Sinds kort biedt Volvo de complete range in Europa al elektrisch aan, vanaf de FL tot de FH modellen. De lichte- en middelzware trucks worden zelfs al geleverd, maar voor de FM, de FMX en de FH modellen moeten de klanten nog even geduld hebben. Die komen pas begin 2023 op de markt, maar je kunt ze al wel bestellen. Dat lijkt heel ver weg, maar door de chiptekorten geldt die levertijd inmiddels ook al voor veel dieseltrucks. Dat het Volvo menens is blijkt wel uit de voorspelling die het merk geeft. Over drie jaar is iedere vijfde nieuwe truck elektrisch aangedreven!

Waterstof voor de lange afstand

Voor de lange afstand en het internationale transport zet Volvo in op waterstof trucks met een brandstofcel. Zo’n brandstofcel maakt stroom uit waterstof, en daarmee worden dan de elektromotoren aangedreven. De voordelen voor het milieu zijn gelijk aan die van batterij- elektrische voertuigen, ze veroorzaken namelijk geen uitstoot. Het grote voordeel van waterstof is echter dat je niet meer afhankelijk bent van de zware accu’s. Door waterstof te tanken vergroot de actieradius enorm, en kunnen afstanden tot 1000 kilometer afgelegd worden met één tankbeurt. Daarvoor moeten er wel waterstoftanks op de truck worden aangebracht. Meestal worden die achter de cabine in een rek geplaatst, en dat neemt ruimte. Sommige landen geven al toestemming voor die extra lengte, maar Europees beleid hierover is er nog niet.

Hernieuwbare brandstoffen

Naast de elektrische oplossingen, al dan niet met waterstof, zet Volvo ook in op zogenaamde hernieuwbare brandstoffen. Dat zijn niet fossiele brandstoffen, die bijvoorbeeld gemaakt worden in vergisters waar dan biogas ontstaat. Daarmee kan bio-LNG gemaakt worden waarmee LNG trucks worden gevoed. In Zweden zijn al belangrijke stappen gezet op dit gebied en daar kun je al bio-LNG tanken. In Nederland is er, ook nu al een mix van fossiel gas en biogas mogelijk waardoor je voor een deel op bio-LNG rijdt. Volvo benadrukt echter dat je ook met fossiel LNG al zorgt voor een CO2 reductie van zo’n 20% ten opzichte van een dieseltruck. Hiermee wordt duidelijk dat Volvo Trucks de verbrandingsmotor dus nog lang niet afgeschreven heeft. Overigens kan die ook op HVO lopen, want ook dat kan gemaakt worden van niet fossiele grondstoffen. Daarmee is HVO op dit moment de meest eenvoudige oplossing om CO2 te besparen, want dat kan gewoon in de meeste dieselmotoren gebruikt worden, zonder extra investeringen. Dat geldt niet voor LNG of elektrische trucks, want die vergen behoorlijke extra investeringen bij de aanschaf.

De ideale oplossing bestaat niet

Met de drie oplossingen, elektrisch, bio-LNG of HVO wijst Volvo de weg naar een transport toekomst die het milieu minder belast. Tegelijkertijd geeft het Zweedse truckmerk aan dat de ideale oplossing niet bestaat. Hoe de verhoudingen tussen de drie oplossingen zijn in de toekomst zullen ontwikkelen is namelijk nog onduidelijk. Eén oplossing voor alle vormen van transport is er gewoon nog niet en het loont om alle oplossingen en technieken verder te ontwikkelen en beproeven. Uiteindelijk kan iedere vervoerder dan zelf de keuze maken wat zijn oplossing gaat zijn om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen, want één ding is zeker, die regels komen er.

Well to wheel

Belangrijk bij alle oplossingen is waar de energie vandaan komt en hoe die wordt opgewekt. Bij ‘Well to wheel’ gaat het erom dat de brandstof niet alleen zorgt voor emissievrij rijden, maar dat het ook emissievrij wordt opgewekt. Daarbij moet je dus denken aan zonne- en windenergie, vergistingsinstallaties en dergelijke, kortom hernieuwbare energie. Ook dat is een gigantische uitdaging, want om bijvoorbeeld waterstof te maken heb je heel veel energie nodig. Als we dat willen doen met windenergie dan zijn er nog heel wat extra molens nodig op zee. Een alternatief kan kernenergie zijn, want ook dat is een vorm van energieproductie waar geen CO2 bij vrij komt. Daarvoor zijn echter nog heel wat bestuurlijke hobbels te nemen, want een land als Duitsland heeft kernenergie juist in de ban gedaan vanwege de vermeende risico’s. Kortom, er komt nog heel wat op ons af maar de truckproducenten laten zien wat er, ook nu al mogelijk is. Daarvoor zijn echter wel goede afspraken en subsidies noodzakelijk, want de huidige vrachtprijzen rechtvaardigen een extra investering in een elektrische truck beslist niet.

Iep van der Meer


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!