BIGtruck Reportage


Family owned and operated

Op een frisse dag in januari ging BIGtruck de weg op om een bezoek te brengen aan het Brabantse Vlijmen. Daar staat sinds kort een nieuwe Scania op de oprit bij A. Bangma transport.

In 2011 begon de toen 30 jarige Aukje Bangma aan een nieuw avontuur, ver buiten haar comfortzone. Ze was toe aan iets geheel nieuws, na eerder een eigen nagelsalon te hebben gehad. Aukje vertelt met een lach: “Ik deelde de passie voor het transport met mijn man Mark Schoormans, die al een tijd chauffeur was. Het was al een uitdaging om de luxe wagen in te parkeren, dus het was een logische stap om mijn groot rijbewijs te gaan halen!”, zegt Aukje sarcastisch.

Man van zijn woord

In het jaar dat Aukje begon als zelfstandig ondernemer ontmoette ze Marcel de Zwart van Nima Transport, die met hun alom bekende trucks op vele truckshows te zien waren, in dit geval op Nog Harder Lopik. Nadat Marcel begreep dat ze voor zichzelf gingen beginnen, zei hij: ‘’Ik garandeer jou werk’’. Een jaar later belde Aukje hem op. Ken je me nog? Jazeker, was het resolute antwoord, ik heb je werk beloofd, en zo geschiedde, een man van zijn woord, aldus Aukje, die het bijzonder fijn vond dat Marcel en vrouw Nicole houvast boden aan haar als startende ondernemer. Nu zet Nicole dat met veel passie voort, nadat Marcel in 2017 helaas is overleden.

Handbak

Eind 2021 was het moment daar dat de vervanger van de Time Bandit arriveerde in Vlijmen. Dit maal ging Mark all in, het werd tijd om de ideeën die al heel lang in zijn hoofd zaten, in de praktijk te gaan brengen. De Nextgen Scania R520 V8 met dubbellucht sleepas, Scania's 'normaal dak' cabine en een verlengd chassis met een wielbasis van 3450 cm. Verder werd er gekozen voor een handgeschakelde versnellingsbak. De truck werd in december 2020 besteld, en is in april 2021 door Scania Zwolle afgeleverd. Erjo truckstyling kreeg de opdracht om alle opbouw wensen te realiseren. Hij liet er geen gras over groeien, en begon meteen. Helaas liep het project vertraging op door een bedrijfsongeval bij Erjo, maar met wat extra hulp kon er een tandje worden bijgezet waardoor de aflevering op tijd was.

Details

Bij de voorruit kwam een zelf ontworpen en gemaakte rvs zonneklep met zes markeringslampen, waarboven een eveneens zelf ontworpen en gemaakte rvs lichtbak, waar de letters en logo uitgesneden zijn, met ernaast twee ronde verstralers, en erboven vijf toplampen op de lichtbak. Op de grille werd een bullbar gemonteerd, waarbij ook vier ronde verstralers, en een rvs lichtbak werd ingebouwd. Ook deze is geheel zelf vervaardigd, en werd het gaas voor uit de bullbar verwijderd, zodat de bak mooi verzonken en op maat gemaakt erin past. Ook hier werd het logo keurig uitgesneden. Twee talmu's achter het gaas in de hoeken, een onderlip onder de voorbumper, en twee breedtelampen op de hoeken maken het front af. Achterop de cabine kwam een zwaartransport kist, die geheel zelf werd ontworpen, en in elkaar is gezet. Deze bestaat in zijn geheel uit 3 mm dikke rvs platen. De kist heeft zowel aan de achterzijde kasten en een opgeborgen slangenrek, als aan de zijkanten vier kasten. De wand achter de kast heeft holle rondingen aan weerszijden, waar de twee stoere staande uitlaten mooi in vallen. diezelfde wand steekt nog een stukje boven de kist uit, en is voorzien van acht achterlichten. Het chassis werd afgedekt met 5mm dikke gladde aluminium platen, en een gebogen strip werd achter de assen op de beplating gemonteerd, om bij lastige plekken wat extra zekerheid te bieden dat het chassis van de trailer niet achter het chassis van de trekker kan haken. De originele dieseltank werd vervangen door twee vierkante tanks. Achter de linker dieseltank zit nog een sidepipe. Aan de onderzijde daarvan kwamen 2 rvs kokers zonder verlichting, waarin de tanksteunen mooi weggewerkt zitten. De achterkant werd voorzien van een dichte achterbumper, vervaardigd uit 3mm dik rvs, met aan weerszijden 8 lampen, en 2 breedtelampen. Erwin van Erjo Truckstyling vertelt: “De achterbumper is zo gemaakt, dat die zonder al teveel gedoe los kan worden gehaald, zonder overige dingen zoals de accubak hoe te demonteren’’.

Gloeilampjes

Overigens is alle verlichting op de truck omgezet naar ouderwetse gloeilampjes, Mark wilde namelijk een oldskool stijl vrachtwagen, Maar dan wel in een nieuw jasje. Zowel de staande uitlaten, als de sidepipe zijn ook gewoon aangesloten. Voor het spuitwerk werd de truck naar Strijk in Gameren gebracht. Daar werd alles uit elkaar gehaald, zodat de gehele truck, inclusief chassis, in de zwarte lak werd gespoten. Dit is overigens niet gewoon zwart, er zitten gouden flakes in de blanke lak, waardoor de truck in vol zonlicht anders oogt dan in de schaduw. De velgen werden goud gespoten, evenals de staande uitlaten en sidepipe. het proces nam zo'n 12 weken in beslag en het resultaat is erg fraai. Doordat gehele proces wat langer duurde dan verwacht en is het aanpakken van het interieur een toekomstig project, dus wordt vervolgd!

Ook Patricia achter het stuur

Het was al vroeg duidelijk dat de passie voor het transport niet alleen bij Aukje en Mark in het bloed zat, maar ook bij dochter Patricia, die op jonge leeftijd al door de straten sjeesde met haar skelter met aanhanger. Nu gaat ze naast haar studie bedrijfskunde met vader Mark op de nieuwe aanwinst rijden. In 2021 behaalde zij na vele malen van uitstel door corona ook haar E achter C. Samen met haar ouders zet zij het familiebedrijf met trots voort!

William Siben