Editie 02 | 2022


Voorwoord BIGtruck

Leuker kunnen we het niet maken

In deze editie van BIGtruck online magazine lees je alles over het Mobiliteitspakket wat inmiddels grotendeels van kracht is geworden. Dit pakket omvat een aantal nieuwe maatregelen waar je mee te maken krijgt, onder meer over het invoeren van de landcode op je tachograaf. TLN heeft inmiddels gewaarschuwd voor chaotische taferelen aan de grenzen als iedereen moet stoppen om die landcode aan te passen, en wij denken dat die waarschuwing terecht is. Veel chauffeurs zullen die stop aangrijpen om meteen even drie kwartier op de klok te zetten, en dat zal al snel leiden tot overvolle parkeerplaatsen rondom de grenzen.

De maatregel is duidelijk bedacht in kantoren waar ze de consequenties er niet van inzien, maar het moet uiteindelijk leiden tot een betere handhaving van de cabotageregels. Dat is een prachtig streven, maar deze beslissing van de EU lijkt wat overhaast. Met de invoering van de Smart Tachograaf 2 hoef je straks namelijk niks meer in te voeren, want die kan door GPS data zelf zien waar hij zich bevindt. Tot die tijd moet dat echter wel, met als gevolg dat iedereen na het passeren van de grens moet stoppen. Waarom niet wachten tot iedereen straks verplicht zo’n Smart Tachograaf 2 in de cabine heeft? Dat is namelijk al het geval in 2025, want vanaf 19 augustus van dat jaar moeten alle huidige tachografen vervangen zijn door die slimme nieuwe versie met GPS data. Kortom, ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel gecompliceerder’.

Verder in deze BIGtruck veel mooie verhalen over langere voertuigen, slimme elektrische trucks en natuurlijk ook voor stoere ‘Oldskool’ trucks, in dit geval zelfs nog met een handbak!

Kortom, veel leesplezier.

Keep on truckin’

Team BIGtruck