BIGtruck Transportnieuws


Mobiliteitspakket: Excessen worden nu echt aangepakt

Komende maand, februari 2022, voert de Europese Commissie een aantal wetswijzigingen door, die allemaal voortvloeien uit het Mobiliteitspakket. We zetten ze op een rijtje. Ook laten we zien dat sommige bedrijven hier al op inhaken.

Uit een artikel van BIGtruck nr1, dus die van vorige maand, begreep je al dat je wanneer je een grens overschrijdt, je een nieuwe landcode moet ingeven op je tachograaf. Dus even stoppen na het passeren van de grens. Ook wie nu nog analoog rijdt, moet op zijn schijf nog een aantekening maken. Vervelend gedoe, lezen we op sociale media, maar om een goed beeld te krijgen van mogelijke illegale cabotage, is dit wel even iets wat moet. ‘Even’ ja, want wanneer de nieuwe Smart Tacho 2 komt in 2023, dan is dat een tachograaf die dit zelf doet.

Brievenbusfirma’s

We hebben allemaal wel filmpjes gezien van FNV-voorman Edwin Atema die op zoek gaat naar vestigingen van transportbedrijven in Oost-Europa. Dan treft hij een verbijsterde dame of heer die zegt dat hier niemand is of werkt. Dit noemen ze een brievenbusfirma. Op papier is er een vestiging, in werkelijkheid alleen een adres. Vanwege dat adres in bijvoorbeeld Polen of Roemenië, worden chauffeurs die voornamelijk in het westen rijden, betaald volgens het loon van het land waar zich die brievenbusfirma bevindt. Als het aan de EU ligt, is dit per 21 februari aanstaande verleden tijd. Wanneer een bedrijf een vestiging heeft in een ander land dan het land van oorsprong dan moet er sprake zijn van gebouwen. In zo’n gebouw worden documenten bewaard en dan met name de boekhouding van het bedrijf, de vervoersovereenkomsten met de klanten waarvoor gereden wordt, personeelsadministratie zoals arbeidsovereenkomsten, rij- en rusttijdengegevens en gegevens over cabotage.

Terug naar huis

Eens in de acht weken moet een vrachtwagen die in een ander land wordt ingezet, terugkeren naar de thuisbasis. Hier liepen de TLN-en van de Oost-Europese lidstaten natuurlijk tegen te hoop. Er zou sprake zijn van vele lege kilometers en dus van milieuvervuiling. Maar wanneer je als bedrijf je truck laat terugkeren op de thuisbasis die je in het land hebt waar de truck wordt gebruikt, is er niks aan de hand. Ziehier waarom bijvoorbeeld Girteka een grote vestiging heeft geopend in Polen. Dat gaat ze heel veel kilometers schelen. Ook het Duitse Hegelmann, dat ook zo’n groot bedrijf is geworden, kocht een groot gebouw in Polen om daar trucks te laten terugkeren. Daarbij komt nog een mooie eis: Het aantal voertuigen waarover het transportbedrijf op permanente basis beschikt en het aantal chauffeurs dat is gestationeerd op de vestiging, moet in verhouding staan tot het volume van de vervoersactiviteiten in het bedrijf. Dus je mag niet ergens een klein vestigingetje openen dat niks doet en daar dan weet ik hoeveel trucks even tijdelijk laten ‘terugkomen’. Verder breidt een parking in Calais flink uit en is er een hotel-achtige faciliteit gebouwd nabij Bremen, waarbij chauffeurs de 45-uurs weekendrust buiten de cabine kunnen doorbrengen. In Spanje is niet ver van La Jonquera, de grensovergang met Frankrijk aan de kant van de Middellandse Zee, ook een grote truckparking geopend.

Venlo

In Venlo spraken we met Ton de Lang over deze materie. Hij is eigenaar van Truckstop Venlo aan de James Cookweg. Daar is ruimte voor 225 parkerende trucks en beschikken chauffeurs over alle benodigde faciliteiten. Er wordt flink gebouwd bij de parking, er komen 165 parkeerplaatsen bij en in de zomer van 2022 beschikt de truckstop in Venlo dan over 390 plaatsen. “Maar die kunnen we pas gebruiken als we het huidige restaurantgebouw vervangen hebben door een permanent gebouw.” Nu staat er een noodvoorziening. Het nieuwe gebouw wordt een stuk groter en als dat af is, heeft het volgens De Lang zin om die 165 nieuwe parkeerplaatsen erbij te nemen, omdat hij die extra chauffeurs dan een plekje kan geven aan de eettafel binnen.

Cabotage

We hadden het er al even over, omdat Brussel er een hele nieuwe tachograaf met retrofitverplichting voor over heeft, om hierop de regels te handhaven. Wanneer je in het buitenland hebt gelost, mag je in dat land nog maximaal drie ritten doen. Dus met begin- en eindbestemming in dat land waar je de eerste vracht hebt gelost. Hieraan wordt toegevoegd dat na één zo’n serie ritten, waarbij de chauffeur met zijn truck weer thuis is, er een cooling-off periode in acht wordt genomen van vier dagen. Dus het is niet toegestaan om meteen weer terug te keren, weer te laden en dan weer zo’n trip te gaan maken. Wanneer hierop gecontroleerd wordt, bijvoorbeeld bij een grens, mag je de thuisbasis bellen om de gegevens van vorige ritten te laten aanleveren bij controlerende instanties.

Handhaving

Het is natuurlijk zo goed als ondoenlijk om hierop effectief te handhaven, mits je de inspectie net zo groot maakt als de politie. Dit is de reden waarom de inspectie steeds vaker bij bedrijven digitale controles uitvoert. Daarbij kijken ze er eerst naar of de stroom gegevens loopt en er dus van bepaalde dagen of langer, geen gegevens ontbreken, want dan heb je meteen een probleem. Daarnaast zal er ook langs de weg gecontroleerd worden. Zeker bij grensoverschrijdend vervoer mag je er vanuit gaan, dat er in andere landen meer en intensiever gecontroleerd wordt dan bij ons. De ILT is nogal gecharmeerd van zulke bedrijfscontroles.

2023

In 2023 komt er dus een nieuwe Smart Tacho, versie 2, die het controleren voor de autoriteiten verder vergemakkelijkt. Daarover kon je alles lezen in de vorige BIGtruck, dus die net voor kerst verscheen. Ook zullen die Poolse chassis-cabines, die bestelauto’s met opbouw en topsleeper die je overal ziet rijden, aan de tachograaf moeten.

Nederland

Ton de Lang van Truckparking Venlo is blij met de nieuwe regels, maar maakt zich tegelijkertijd zorgen over de wijze waarop Nederland hiermee om gaat. “Er zijn structureel te weinig parkeerplaatsen voor trucks in ons land. Dat komt mede doordat de grondprijs hier heel hoog is. Van de gemeente Venlo kreeg ik alle medewerking en ik hoor hetzelfde over Rotterdam. Andere locaties waar het goed is geregeld, zijn Asten en Hazeldonk. Maar Nederland is natuurlijk veel groter dan dat. “Inderdaad werkt Rijkswaterstaat aan een plan om meer truckparkeerplaatsen te realiseren,” zegt De Lang. “Maar het gaat om twee dingen. Er zijn te weinig parkeerplaatsen. Er is geen geld voor handhaving.” De Lang zegt dat er te weinig truckstops zijn om alle in het weekend overstaande chauffeurs een plekje te kunnen geven. Evenmin denkt hij dat chauffeurs willen overnachten in een hotel wanneer ze een weekend in een buitenland over staan. “De chauffeur wil bij zijn lading blijven, dat ten eerste. Verder is zijn cabine groot genoeg met voldoende comfort. Maar die zogeheten hotelkamers zijn zo basic als het maar kan, een achteruitgang dus. Ik zou hier ook extra kamers kunnen bouwen, maar ik zie dat niet zitten.”

Tim de Jong


Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Volgende pagina