ADVERTORIAL

BIGtruck Zwaartransport


Nacelles voor Noord Zweden

Bolk Transport BV uit Almelo heeft een nieuwe Broshuis PL2 3+7 semi-dieplader in gebruik genomen. De oplegger is enkelvoudig tot negen meter uitschuifbaar en is tevens voorzien van een vijf meter koppelstuk. De nieuwe Broshuis PL2 semi- dieplader maakt deel uit van een order van in totaal vier opleggers die worden ingezet bij een windmolenproject in Noord Zweden.

Bolk Transport BV koos voor de Broshuis PL2 vanwege een aantal bijzondere eigenschappen. Zo is deze oplegger ook in de laagste stand langzaam te verplaatsen, zonder dat de banden aanlopen. Verder zorgt het PL2 door Broshuis in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde pendelassysteem voor een optimale hoogteslag van 60cm en wendbaarheid, ook bij de zwaarste ladingen. Een ander uniek kenmerk van de Broshuis PL2 semi-dieplader is het relatief lage eigen gewicht van 33 ton. Dat resulteert in het geval van deze variant in een netto laadvermogen van 117 ton. Tevens is de semi-dieplader koppelbaar tussen de nek en de dolly en tussen de dolly en het asstel waarmee de trailer voor zware ladingen de juiste voorspanning gegeven kan worden. De nieuwe 3+7 semi-dieplader is de eerste van dit type in de Bolk vloot. Er volgt nog een identieke variant en twee dubbel uitschuifbare 2+6 samenstellen. Met deze vier nieuwe semi-dieplader stelt Broshuis Bolk in staat om tevens vier stuks 9-assige semi-diepladers te vormen!

Tot ruim 25 meter

Tijdens onze reportage worden de chauffeurs van Bolk Transport uitvoerig geïnstrueerd over de werking van de nieuwe Broshuis. Zo’n semi-dieplader met allerlei hydraulische systemen voor de vering en de nek vergt enige uitleg. Dat geldt ook voor het aan- en afkoppelen en voor het liften van assen als de belading dat toestaat. De Bolk chauffeurs, gewend aan dit soort speciale voertuigen stellen gerichte vragen die door de mensen van Broshuis worden beantwoord. De enkelvoudig uitschuifbare semi-dieplader meet in uitgeschoven toestand achter de nek 25,5 meter. Met het koppelstuk er tussen komt daar nog vijf meter bij. Het koppelstuk is zowel tussen de hydraulische nek en de dolly als tussen de uitschuifbalk en de dolly te plaatsen. Hierdoor is voor de meest uiteenlopende ladingen altijd een ideale oplossing te vinden met betrekking tot de verdeling van de aslasten.

Ideaal voor vijzelwerk

De eerste lading voor de nieuwe Broshuis PL2 3+7 semi-dieplader is een zogenaamde ‘nacelle’. Dat is de behuizing van de componenten van een windmolen. Deze grote gestroomlijnde kast wordt bovenop de toren geplaatst en aan dit deel wordt de kop met de wieken gemonteerd. Alleen de nacelle weegt al ruim negentig ton, een mooie eerste lading voor de nieuwe Broshuis met zijn laadvermogen van ruim 117 ton. Op het terrein van Bolk staan een aantal van deze onderdelen op zware steunen. Dankzij de bestuurde assen wordt de Broshuis PL2 semi-dieplader nauwkeurig onder de lading gereden in de laagste stand. De 275 cm brede oplegger zakt tot 870 mm waardoor hij keurig onder de lading past. Eenmaal op de juiste positie wordt door middel van de hydraulische vering de lading van de steunen getild totdat de Broshuis oplegger alle gewicht draagt. De gehele trailer, en hiermee dus ook de hydraulische vering, worden bediend met een radiografische afstandsbediening zodat de chauffeurs van Bolk de trailer veilig en nauwkeurig kunnen beladen. Het voordeel van de pendelassen is dat het liften geen verandering van de wielpositie veroorzaakt. Dat maakt de PL2 geschikt voor het vijzelen van zware stukken zoals in dit geval.

Met de boot

De lading staat op antislipmatten maar dat is niet genoeg. De opdrachtgever eist dat er 14 zware kettingen worden aangebracht om ieder risico uit te sluiten. Vervolgens wordt de breedte markering aangebracht. De 750 pk sterke Volvo FH16 8x4 trekker heeft geen enkel probleem met de zware lading. Overigens gaat de rit naar Zweden via Rotterdam. In de aanbesteding voor het grote windpark in Zweden staat dat er zo min mogelijk kilometers over de weg mogen worden afgelegd. De oplegger met de lading gaan om die reden per schip, de trekker rijdt solo naar Noord Zweden om daar de lading weer van het schip af te rijden.

Iep van der Meer