BIGtruck Reportage


De jubileumneus van Fieten Olie

Fieten Olie bestond vorig jaar 85 jaar en in Corona tijd was het lastig om een feestje te bouwen. In plaats daarvan werd er een kanon van een Scania aangeschaft, en wel een door Vlastuin omgebouwde Scania 650S. Met de indrukwekkende neus werd het hierdoor een Scania 650ST. Vaste chauffeur Marco Brouwer bevoorraadt de tankstations van Fieten door heel Nederland met deze truck en BIGtruck reed een dagje mee.

Fieten Olie heeft met name de laatste jaren een sterke groei doorgemaakt in Nederland. Er zijn nu al 44 eigen Fieten Olie tankstations waarvan zes met een eigen shop. De rest is onbemand. Daarnaast zijn er nog zo’n 200 gastlocaties door heel Nederland waar je ook met de Fieten Olie tankpas terecht kunt. Fieten Olie gaat er prat op altijd de goedkoopste te zijn met brandstoffen en dat is vandaag de dag mooi meegenomen. ‘Flexibel, efficiënt en altijd laagste prijs’ is het thema van directeur Richard Fieten. Bij zijn tankstations kun je naast benzines en diesel ook AdBlue en HVO 100 tanken, maar ook LPG en zelfs stroom! Met Fieten Electric werkt het bedrijf namelijk aan een netwerk van oplaadpunten bij bedrijven door het plaatsen van laadpalen. Daarmee zet het oliebedrijf stappen naar een duurzame toekomst, maar de eerste jaren zijn de chauffeurs nog druk met het vervoer van vloeibare brandstoffen. Marco Brouwer doet dat in stijl, met zijn nieuwe Scania en een eveneens nieuwe Willig tankoplegger.

Teamgevoel

Marco Brouwer is de gelukkige chauffeur van de Scania en hij is erg blij met zijn combinatie. Marco heeft een jarenlange ervaring met ADR-vervoer. Zo reed hij in het verleden ook met LNG tankwagens. ,,Ik had in het verleden ook wel voor Fieten Olie gereden en toen ze mij vorig jaar vroegen om terug te komen bedacht ik me niet. Het werkt hier heel fijn met een relatief klein team waar iedereen elkaar kent. Er heerst hier echt een teamgevoel en dat werkt prettig,’’ aldus Marco. Over de Scania is hij enthousiast: ,,Heel eerlijk gezegd moest ik heel erg wennen aan die dikke neus, maar het is een hele fijne auto om mee te werken. Met de 650 pk sterke V8 onder de motorkap is het iedere dag een feestje. Of je nou vol bent of leeg, hij trekt als een beer!’’ Het interieur van de truck is naar de smaak van Marco ingericht met speciale bekleding tegen de achterwand,

Vuilnisman

De dag begint in Zwolle waar we bij het brandstofdepot van Varo gaan tanken. Marco vult de 46 kuub grote tankoplegger met brandstof waarbij de vijf compartimenten langzaam vol lopen. Door de strikte veiligheidsregels mogen we niet dichtbij komen maar vanaf een afstandje maken we met de lange lens en de drone de plaatjes. Als alle tanks vol zitten met de verschillende producten, rijden we naar Hoofddorp. Daar is een nieuw Fieten Olie tankstation waar Marco moet lossen. Nadat hij alles heeft aangesloten loopt Marco een rondje over het terrein als vuilnisman. ,,Op zo’n onbemand station komt het nog wel eens voor dat er allerlei rommel rondzwerft. Wij ruimen dat dan even op en nemen dat in een grote kist mee terug naar de zaak’’. Marco pikt wat plastic handschoentjes uit de struiken en stopt ze in een zak. ,,Het is een kleine moeite en ik sta hier toch te wachten. Op deze manier blijft het tenminste netjes bij de tankstations’’.

Foto’s en filmpjes

Als de lading gelost is gaan we laden bij Varo in het havengebied van Amsterdam. Terwijl wij moeten wachten in een container unit die zonder meubilair voor een kantine door moet gaan, want Corona, laadt Marco de oplegger voor het tankstation in Krommenie. Met de geladen combinatie mag hij door de Coentunnel en als de Scania daar uit komt klinkt er een indrukwekkende brul uit de V8. We halen een vrouwelijke chauffeur van Beelen in die met haar telefoon aan het filmen is. ,,Dat heb ik elke dag, iedereen maakt overal foto’s en filmpjes van de auto. Het is ook wel een opvallend ding natuurlijk!’’ In Krommenie is één van de Fieten Olie tankstations met een shop. Dat komt goed uit, want dat betekent koffie en een praatje met de dame achter de kassa. Ze vraagt of ik de hele dag met Marco mee moet, en wenst me sterkte als ik dat bevestig. Het tekent de sfeer en Marco kan er wel om lachen.

Vier dagen

Nadat we Krommenie gelost hebben gaan we terug naar Amsterdam om een vracht te laden voor Bolsward. Dat brengt ons via de Afsluitdijk naar Friesland waar we bij het lokale chauffeurscafé lossen, en een broodje kroket innemen. Marco over zijn werk: ,,Ik werk vier dagen in de week, maar maak toch zestig uur. Ik rij maandag en dinsdag, ben woensdag vrij en rij dan weer donderdag en vrijdag. Tussen twee dagen blijf ik altijd in de truck overnachten. Dat betekent dat de planning me overal heen kan sturen. Dat betekent dus de weekends en iedere woensdag vrij, en toch zo’n dikke vaste auto rijden. Mooier wordt het niet!’’

Iep van der Meer