BIGtruck Trucknieuws


Nieuwe generatie MAN bouwvoertuigen

Na de introductie van de MAN TGX-serie begin vorig jaar, volgde in coronatijd de rest van de zware range van MAN. De nieuwe TGM- en TGS-modellen, waaronder de bouwvoertuigen werden geleidelijk op de markt gezet maar tot een perspresentatie moesten we wachten tot begin juli. Onder de strengste Corona veiligheidsmaatregelen reisde BIGtruck af met mondkapjes en testcertificaten naar Berlijn voor een eerste rij-impressie.

Het nieuws bij MAN is met name zichtbaar aan de buitenkant en in het nieuw ontworpen interieur. Fraaie materialen, nieuwe bedieningsornamenten en nieuw ontwikkelde buitenspiegels zorgen voor een frisse nieuwe look. Die buitenspiegels zijn daarbij een belangrijk thema, want die staan voortaan verder naar achteren. Dit zorgt voor een beduidend kleinere dode hoek dan bij de vorige generatie. Het laatste nieuws is dat MAN dit najaar voor de hele serie zware trucks ook het Optiview systeem aanbiedt waarbij de spiegels plaats maken voor camera’s. Nieuw zijn verder onder meer de bediening van de automatische versnellingsbak, de elektrische handrem en de offroad functies. Voor dat laatste is er een fraaie nieuwe draaischakelaar ontwikkeld met centraal een schakelaar. Daarmee schakel je het langssper in, of de hydraulisch aangedreven Hydrodrive vooras. Door aan de ring te draaien schakel je vervolgens de dwarssperren in en de lage gearing. Een erg handig systeem waarbij kostbare fouten maken vrijwel onmogelijk is. Op het centrale dashboard-display is keurig af te lezen wat er ingeschakeld is.

Rijden

Tijdens het evenement rijden we met een groot aantal voertuigen en wat meteen opvalt is dat de besturing door het MAN ComfortSteering systeem belangrijk verbeterd is. Met de elektrisch aangestuurde hydraulische bekrachtiging is zeer precies en licht manoeuvreren mogelijk, ook met twee gestuurde assen. De bekrachtiging is snelheid afhankelijk en werkt erg comfortabel en precies. Een stap verder is actieve stuuringreep als het voertuig uit de koers lijkt te raken. De TGX-modellen hebben die functie al, voor de bouwvoertuigen lijkt dat slechts een kwestie van tijd. Wel aan boord is een systeem dat ook het lokale wegennet kent waardoor de MAN op cruise-control tijdig van het gas af gaat voor een kruising, en snelheid mindert als de topografie dat vereist. Verder zijn er het LGS en Turn Assist systeem met een actieve dode hoek bewaking met sensoren. De chauffeur ziet dan in de bewuste hoek een lichtje opflitsen, vergezeld van een akoestisch signaal.

Hydrodrive

We rijden met een TGS 26.510 6x2 met een meesturende 8 tons naloopas. De truck is voorzien van een afzetsysteem en een Hydrodrive vooras. Daarmee is dit voertuig in het terrein met een opgetrokken naloopas eigenlijk een 4x4 en dat verruimt de mogelijkheden nogal. Op de weg geeft de Hydrodrive-as geen extra weerstand maar bij gladheid of in licht terrein trekt de as mee tot 31 km/h. Boven die snelheid schakelt de hydraulische aandrijving automatisch uit, en weer in als de snelheid lager wordt. Met een schakelaar kan het systeem in- of uitgeschakeld worden. Opvallend is het hoge comfortniveau in de TGS. Alles ziet er premium uit met een mooie display en het geavanceerde Smart Select systeem. Dat systeem werkt met een steuntje voor de pols en een keuzewieltje voor allerlei functies zoals navigatie en audio. Daarmee heeft MAN een uitstekend alternatief gevonden voor het touchscreen wat in een beweeglijk voertuig toch lastiger te bedienen is.

Stuur- en remsysteem

Tijdens een offroad rit met een TGS 35.400 8x4 met kipperopbouw door een fraai bosperceel en over een zandvlakte worden de kwaliteiten van chauffeur en voertuig op de proef gesteld. Bijzonder aan deze MAN is het ‘Lenk Bremse’ systeem, oftewel een stuur rem. Na inschakeling van dit systeem worden de aangedreven wielen in de binnenbocht afgeremd waardoor de draaicirkel korter wordt. Het zorgt er tevens voor dat het voertuig in nat of zanderig terrein niet over de voorwielen rechtuit gedrukt wordt door het aangedreven tandemstel. Een korte demonstratie toont aan dat de draaicirkel aanzienlijk kleiner wordt door dit systeem.

Technisch

MAN maakt ook bij de nieuwe generatie gebruik van de beproefde motoren en de TraXon transmissies voor de offroad voertuigen. Door de betere aerodynamica en een aantal geavanceerde nieuwe assistentiefuncties claimt MAN een tot 8,2 procent lager verbruik voor de nieuwe modellen. De D08, D15 en D26 motoren worden vanaf oktober geleverd in Euro-6 E uitvoering. De D38 modellen volgen begin 2022 als deze emissienorm van kracht wordt. Voor alle motoren geldt dat ze verder zijn verfijnd. Voor de D26 en de D38 krachtbron geldt dat deze voortaan zijn voorzien van intelligente dynamische koppelaanpassing waardoor de motoren altijd in het meest optimale toerengebied werken. Dat gebeurt in het Efficiency Plus programma. Verder is het stationaire toerental met 50 omwentelingen verlaagd tijdens de Efficient Roll functie. Andere aanpassingen zijn een nieuwe 5W20 olie die volgens MAN zorgt voor minder inwendige weerstand en tegelijkertijd voor langere service-intervallen.

Iep van der Meer