Volvo FH Globetrotter XL


Geraffineerde techniek

De Volvo FH is, samen met de MAN TGX het nieuwste model in deze line-up. De nieuwe FH zoals die in het rijtje staat, werd in 2020 gepresenteerd en de eerste trucks zie je op dit moment op de weg verschijnen. De verschillen met de vorige generatie zijn op het eerste gezicht niet heel groot, maar de nieuwe grille, de strakke, V-vormige koplampen en het gewijzigde interieur maken toch net het verschil. De meeste innovatie zit onderhuids bij Volvo en ook dit merk heeft inmiddels heel veel digitale techniek doorgevoerd.

Volvo kiest er voor om een minimale motortunnel in de cabine te hebben en het grote voordeel daarvan is dat er slechts drie instaptreden zijn. Eenmaal binnen blijkt het interieur van de nieuwe FH vrijwel ongewijzigd. Het enige wat direct opvalt is het nieuwe dashboard display en het secundaire (touch) scherm dat nu beter onder handbereik van de chauffeur geplaatst is. De stoelen zitten fijn en zijn elektrisch te verstellen. Het stuurwiel is uitstekend verstelbaar, dat kun je in twee stappen doen door middel van het optionele ‘necktilt’ systeem. Met name chauffeurs die het stuur liever wat verticaal, dus zeg maar rechtop hebben staan, worden door Volvo goed bediend. Chauffeurs kunnen kiezen of ze de I-Shift vertrouwd aan de stoel willen hebben, of dat ze kiezen voor drukknoppen op het dashboard, zoals Iveco ook doet. Dat laatste heeft als voordeel dat dan de koelkast beter bij de hand is als je rijdt, doordat de I-Shift box niet aan de stoel zit. Toch begrijpen we de keuze voor dat fraaie kastje ook heel goed.

Digitale geneugten

De FH kun je bijna geheel vanaf het stuurwiel bedienen. Net als bij Mercedes en Iveco, kan Volvo tal van functies in beeld brengen op het dashboard, wanneer je dat nodig vind. Je kunt dus je eigen favoriete display kiezen, bijvoorbeeld de rijtijden. Wel is het even zoeken door de menu’s naar welke knopjes je moet gebruiken voor welke functies. Ook bij het instellen van de standkachel moet je even opletten. Dat kan namelijk voor vier of of voor acht uur. Wij vragen ons af waarom, want slapen doe je meestal minstens acht uur toch? Bij een manuele bediening zonder programmeer-poespas zou je gewoon de kachel in kunnen stellen waarna deze zijn werk doet. Start je dan de motor weer, dan krijg je een waarschuwing dat de standkachel nog aan staat. Simpel is soms beter.

Prima nachtrust

Onze proefpersoon heeft een prima nacht geslapen in de Volvo. De volschuim matras van de Volvo laat niets te wensen over en verdient wat ons betreft de voorkeur boven het bed met binnenvering die dit merk ook aanbiedt. Veel cabinefuncties zijn vanuit het onderste bed te bedienen. Opvallend is verder dat de Volvo riante opbergmogelijkheden biedt, ook onder het onderste bed. Deze cabine was ook nog van een kastenwand voorzien tegen de achterwand, compleet met fraaie LED verlichting in de kastjes. Overigens is ook de indirecte LED interieurverlichting erg fraai. Dit alles compenseert voor het verlies aan opbergruimte boven de voorruit, wat wordt veroorzaakt door het grote dakraam. Dat doet Volvo omdat het weliswaar zero ongelukken wil, maar zich goed beseft dat de wereld van alles in petto kan hebben. In geval van kantelen, kun je als chauffeur de cabine verlaten door het dakraam. Volvo is de enige die dit zo aanbiedt. Veiligheid betekent ook dat de opstappen voor op de cabine en de bereikbaarheid achterop de cabine op het chassis, optimaal moet zijn. en mocht het zonnetje gaan schijnen, dan biedt Volvo een groot zonnescherm over de hele breedte van de voorruit.

Pakketten

Volvo biedt de comfort-extra’s en veiligheidsextra’s aan in pakketten. In elk geval is ACC, hoewel geen onderwerp van deze test, nu net als bij DAF standaard, en dat is te belangrijk om nu niet te melden. Het gaat te ver om hier die pakketten alle te beschrijven, dat is iets om met de dealer te bekijken. Maar op de lijst zagen we zo maar tien pakketten. Hoe dan ook, met de vernieuwde FH-cabine gooit Volvo hoge ogen in deze test.

Pluspunten

+ Cabine weer helemaal bij de tijd

+ Grote opbergvakken onder het bed

+ Uitstekend zicht, slanke spiegels

Minpunten

- Weinig beenruimte bij bijrijdersstoel - Gecompliceerde menu’s - Kleine kastjes boven de voorruit

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Deel deze pagina