MAN TGX GX


Indrukwekkend in alle opzichten

De nieuwe MAN TGX-serie werd vorig jaar geïntroduceerd en als je alleen naar de plaatjes kijkt dan lijkt de cabine nog steeds erg op zijn voorganger. Als de truck ‘live’ voor je staat zie je echter meteen de grote verschillen, want er werd veel gedaan aan de vormgeving en de uitstraling. Het grootste nieuws is te vinden als je instapt, want binnen is echt alles nieuw. Daarmee is de nieuwe TGX-serie van MAN een truck die je echt gezien, en eigenlijk gereden moet hebben om er een goede indruk van te krijgen. En dat is precies wat wij doen tijdens deze BIGtruck Cabinetest.

MAN pakt stevig uit tijdens deze test want speciaal voor BIGtruck werd het nieuwste topmodel uit Duitsland gehaald, namelijk de TGX Individual Lion S editie. MAN laat hiermee zien dat er een nieuwe wind waait bij het merk. Tot nu toe was een MAN vaak een wat sobere, typische vlootauto maar de nieuwe generatie laat zien dat het merk nu de chauffeur centraal heeft gesteld bij het ontwerp. Daarbij gaat dit merk verder dan alleen een fraai uiterlijk en een nieuw interieur. De MAN staat werkelijk bol van de technische innovaties en moderne systemen. Maar we beginnen bij de buitenkant, want die is met dit uiterlijk helemaal bij de tijd. Het is een cabine die zich, bewijst MAN zelf, goed leent voor subtiele extra’s, zoals het rode biesje dat de Lion S heeft meegekregen. Ook de zijbeplating van de cabine is nieuw. Daardoor is de stroomlijn verbeterd en ziet het er allemaal robuuster en stoerder uit. De MAN TGX is nu een echte stoere truck en niet langer een gebruiksvoorwerp dat eigenlijk niks verkeerd doet.

Digitaal

Het nieuwe digitale dashboard is een voorbeeld voor anderen: zo moet het. Het is eenvoudiger dan bij Scania en minder klinisch dan bij Mercedes en in zekere zin ook Volvo. Daarmee willen we zeggen: het moet wel een beetje een truck blijven. Naast MAN, heeft bijvoorbeeld ook Scania dit goed begrepen want bij deze merken zit je in een soort cockpit. Uniek is het Smart Drive systeem waarbij heel veel zaken bediend kunnen worden met een wieltje met een touchpad. MAN heeft een steuntje gemaakt voor je pols en dat is erg handig. Daarmee heeft je hand namelijk een stabiele basis voor de bediening van, bijvoorbeeld je navigatie. Bij een touchscreen is vaak toch lastig om je hand stil te houden voor de bediening. Ook erg mooi in de MAN is de afstandsbediening bij het bed. Die heeft een mooi schermpje wat alles keurig uitlegt. Nog zo’n praktisch detail wordt gevormd door de schakelaars in de deur. Je kunt als je naast de truck staat allerlei zaken bedienen, en dat is handig.

Beter zicht

Verder heeft de nieuwe TGX alles meegekregen wat al goed was bij de vorige: plenty opbergruimte en een matras op een lattenbodem, net als thuis. De handrem bevindt zich niet meer op de vloer, maar op het dashboard en is elektrisch bekrachtigd. Een ander minpunt van de vorige cabine was de te grote dode hoek op rechts. Die werd meest veroorzaakt door onnodig grote spiegelhuizen. MAN heeft dit verbeterd door slankere spiegelhuizen die bovendien wat verder naar achteren gemonteerd zijn.

Individual

Voor eigenrijders heeft MAN een versie bedacht die ‘Individual Lion S’ heet en daarmee krijg je duidelijk meer. Een soort hangmat om naar een TV -scherm te kijken. een koffiezet-apparaat, een magnetron en een geluidsinstallatie met af-fabriek subwoofer. De plaats van de koffiemachine, zo in de bovenkasten tegen de achterwand is discutabel, maar het zit er wel gewoon in! Verder onderscheidt de speciale uitvoering van MAN zich door de gewijzigde zonneklep. Verder is het interieur aangepakt met rode accenten, rode stiksels in het leer en een fraaie bekleding. Ook zonder al dat moois is de MAN TGX in alle opzichten een grote stap voorwaarts. Het feit dat MAN een Individual S-Lion pakket heeft, maakt het allemaal des te mooier.

Pluspunten

+ Keurige uitstraling

+ Handige knopjes in het portier

+ Sportief ogend, comfortabel interieur

Minpunten

- Matras ingekort om opbergvakje - Geen nightlock - Uitklaptafeltje bij bijrijder voelt wat fragiel

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Deel deze pagina