Renault Trucks T-High Driver Edition


Franse eigenzinnigheid op hoog niveau

De Renault Trucks T-serie is net zo jong als BIGtruck zelf. Het was voor ons de eerste introductie van een geheel nieuwe zware range en met de T- High zette het Franse merk een waardige opvolger neer voor de legendarische Magnum. Renault Trucks was met die Magnum, of de AE zoals hij aanvankelijk genoemd werd, pionier op het gebied van een vlakke vloer in een truck-cabine. Met de T-High heeft Renault die koers voortgezet, alleen nu met een wat conventionelere instap. In tegenstelling tot de Magnum hoef je nu niet meer achter de vooras omhoog te klimmen, maar net als bij de andere merken gewoon voor de vooras.

De Renault is sindsdien een vertrouwde verschijning op onze wegen geworden. De T High doet het redelijk bij de eigenrijders, maar de lagere T-Serie zou wat ons betreft betere verkopen verdienen. Het was tenslotte de eerste truck die met zijn elf liter motor 1 op 4 haalde met onze BIGtruck testtrailer aan de schotel. Daarmee was een Renault een trendsetter in een sport waar veel transportbedrijven van houden, en bovendien biedt ook de lage versie van de T cabine veel ruimte.

Bekende verschijning

De T-High is even hoog als de Magnum, maar wel ruimer. Er kunnen makkelijk twee chauffeurs in slapen. Wanneer we de metingen uitvoeren, zien we dat de cabine minstens zo breed is als andere potentiële winnaars hier, maar toch ook wat korter. De stuurverstelling is wat teleurstellend en ook de stoelverstelling schiet tekort als we hem vergelijken met de andere merken. De maten van de bedden laten zien dat al te forse chauffeurs niet gauw voor de T-High zullen kiezen, maar de matrassen zijn wel lekker dik. Hier komt een mooi detail bij: Gebruik je het bovenste bed weinig, dan kun je daar je weekendtas op kwijt waarna je het frame van het bed kunt omklappen. Rem je dan een keer hard, dan krijg je je weekendtas gegarandeerd niet op je schoot. het omklappen mag overigens wel wat eenvoudiger, het gaat best moeilijk. Een ander gewaardeerd slimmigheidje is dat de Renault je bestuurderskaart onthoudt, samen met de instellingen in de cabine. Zo ‘weet’ de Renault altijd jouw voorkeuren en dat is een pluspunt natuurlijk. Maar hoe digitaal ook, Apple Carplay of Android levert Renault niet. Andere pluspunten zijn een nightlock, en tegen meerprijs in het Pack Comfort een draaibare bijrijdersstoel.

Cruise control

Voor wat betreft de bediening is de Renault een typische eigenzinnige Fransoos. Voor de cruise control moet je eerst een mode kiezen met een schakelaar op het dashboard, waarna je de snelheid instelt met een zorgvuldig achter het stuur verstopt schakelaartje. Erg omslachtig dus. Wel heel mooi is dat de Renault twee settings heeft voor de cruise control. Zo kun je S1 bijvoorbeeld op 50 instellen, en S2 op 85, of wat je maar wilt. Dat is dan weer wel heel slim.

Facelift

In de periode vanaf de test tot het publiceren, onthulde Renault een facelift op de T-Serie. Dat gaat gepaard met flink wat wijzigingen, maar pas in het najaar komt het vernieuwde model op de markt. Het onderwerp van deze test biedt een standairco in een optiepakket en bij dit model is de cabine-isolatie beter dan bij eerdere versies. Verder zijn de portieren van gelaagd glas voorzien, wat beter zou moeten beveiligen tegen inbraak. Het interieur van onze T High zouden we willen omschrijven als functioneel. Het is wat plastiekerig en daar kunnen de optionele ‘Carbon look’ details niet veel aan verbeteren. De standairco heeft 1200 Watt vermogen en zou heel stil zijn. In elk geval gaf de standkachel bij onze wat langer gebouwde slaaptester geen problemen. Hetzelfde geldt voor de gordijnen en de leefruimte. Toch gaf hij aan liever een nog wat ruimere cabine te willen, kijkend naar de DAF en de Scania. Na al die verbeteringen, zijn we benieuwd wat het gefacelifte model ons zal laten zien. We hebben begrepen een betere stuurverstelling, nieuwe stoelen, een nieuw onderbed en meer opbergvakjes. Voor nu blijkt de Renault een slim doordachte truck te zijn, waarvan uiterlijk en innerlijk bij je moeten passen. Nou, de BIGtruck-redacteuren hebben toen deze net de weg op kwam, twee weken door Nederland gereden en dat was erg fijn om te doen. We willen maar zeggen: je went eraan en dan ga je ’m steeds meer waarderen.

Pluspunten

+ Eigenzinnig, herkenbaar uiterlijk

+ Doordachte extra’s

+ Reeks aan leuke opties

Minpunten

- Stuur- en stoelverstelling - Bedbreedte en lengte - Bediening vergt gewenning

Wil je graag alle testresultaten zien?

Van onze Cabinetest hebben we naast dit verslag, ook nog de cijfers van alle door ons geteste modellen in een handige PDF gezet. Dodehoekgegevens, afmetingen van de cabine en opbergruimtes staan allemaal in deze factsheets beschreven. Deze kun je voor helemaal niks in je mail ontvangen als je je inschrijft op onze nieuwsbrief. Klik dus op de knop hieronder, en krijg direct de factsheets in je mail!

Deel deze pagina