BIGtruck Showtruck


De droom-DAF van Gerrie de Waard

BIGtruck Showtruck


De droom-DAF van Gerrie de Waard

De 33-jarige Gerrie de Waard uit het Zeeuwse Kapelle heeft al snel na zijn 18e verjaardag zijn papieren en groot rijbewijzen gehaald, om achter het stuur te kunnen kruipen van een truck. Dat was in 2006. Meteen daarna is hij gaan rijden bij het bedrijf van zijn neven, Riedijk Transport uit Yerseke. Hoofdzakelijk vervoeren zij voor de visserij, veelal vis en mosselen. Na dit zo'n 12 en een half jaar met plezier te hebben gedaan, werd het toch tijd voor een andere uitdaging.

Zodoende Gerrie de keuze om de overstap te maken naar een geheel andere tak van transport. In april 2019 begon hij bij Gebroeders Geelhoed uit Middelharnis. Di bedrijf is in maart 2013 opgericht door de broers Lars en Niels Geelhoed, nadat het bedrijf waar de broers, evenals vader Joop, voor werkten, failliet ging. De broers begonnen beiden met één trekkend voertuig voor diverse opdrachtgevers. Na de vraag of ze meer werk konden verzetten, kwam het besluit om te gaan groeien. In 2015 kwam zodoende ook vader Joop zich melden bij de firma. Geelhoed is gespecialiseerd in nationaal en internationaal tankvervoer, en telt op dit moment 23 trekkende, en 15 getrokken eenheden, waarmee allerhande ADR-goederen vervoerd worden.

Nieuwe DAF

In december 2019 kwam de nieuwe DAF van Gerrie binnen bij Truckland Rotterdam Zuid. Het betreft een XF480FT, met een wielbasis van 4.10m en rondom volledig luchtgeveerd. Ook de luchtinlaat is anders, deze zit onder de cabine in plaats van achterop. Bij Cotac in Botlek is een compressor (PTO) opgebouwd, die wordt gebruikt wanneer ze zelf een tank onder druk moeten lossen. Gerrie had grootse plannen om hier een bijzondere truck van te maken. Geelhoed staat al bekend om zijn bekende en nette trucks, maar Gerrie wilde nog een stap verder gaan. Na goed overleg met de gebroeders en wat aanpassingen, werd groen licht gegeven om te starten met de opbouw.

Als eerste ging de DAF naar Nieuwdorp Customs uit Hansweert. Het chassis werd geheel dicht gemaakt met links vlakke sideskirt, en rechts setje kisten, waar twee merkeringlampen in zitten, waar een lampenlat met vijf markeringlampen onder gemonteerd werd. Voor de achterwielen zijn nog twee DAF-spatlappen gemonteerd, aan de achterkant van de sideskirts. De bovenzijde werd afgedicht met tranenplaat, die doorloopt tot op de Deense stijl achterbumper. In die achterbumper zitten acht achter/remlicht combilampen, en acht lampen voor de dynamische richtingaanwijzers. In het midden zit een LED-balk voor achteruitrijverlichting/werklamp verwerkt. Ook zitten er aan de zijkant een uitsparing voor een markeringlampje, en is er nog een setje breedtelampen aangebracht. Onder de bumper zit een spatlap met de zelf bedachte tekst ''There will be haters II''. Overal zijn er altijd mensen die elkaar wat gunnen, maar ook mensen die dat iets minder goed kunnen. daar is deze verwijzing naar, dat je altijd je best moet doen om succes te behalen, ondanks dat dat niet altijd door iedereen is gegund. De eerste truck van de firma in bedrijfskleuren, een Scania R730, had ook eenzelfde spatlap eronder, vandaar dat er op de DAF de ‘nr. II’ achter staat.

Airbrush-logo

Achter de cabine is er ook aardig wat werk verricht. Een vlakke plaat op de cabine werkt het geheel mooi strak af. Bovenin die plaat keren dezelfde lampen terug als in de achterbumper, met zowel achterlampen, remlicht, en richtingaanwijzers. Het logo van Geelhoed is door Peter Evers van KimMae Fine Art uit Nijmegen met de hand erop ge-airbrushed.

Een custom slangenrek werd ook gemonteerd. Niet alleen zitten de benodigde aansluitingen daarin verwerkt, maar ook een LED-bar werklamp en vier speakers, zodat er aan de buitenzijde ook naar muziek geluisterd kan worden. Op dat rek zitten ook twee staande beugels, want aan weerszijden sieren daaraan dikke staande uitlaten met gebogen einde het geheel.

Onder de voorbumper is een onderspoiler aangebracht, met DAF spatlappen, drie oranje lampjes, en een deense daglampen. Voorop de grille zit een stoere bullbar gemonteerd, met een ingebouwde lichtbak en vijf verstralers. Een verlengde aluminium zonneklep boven de voorruit laat de auto wat ''bozer'' kijken, en voorop de superspacecab kwam nog een lichtbak, met daarboven nog een lampenrek met vijf verstralers. De staandaard toplampjes van de daf cabine zijn verwijderd, en is de cabine mooi dichtgemaakt, zodst ook de contouren van die lampjes nu geheel weg zijn, en de cabine in twee vloeiende lijn doorloopt. In plaats van de originele lampjes, zitten er nu 2 amerikaanse stijl toplampen gemonteerd. Een set lange luchthoorns, standairco, en een grote balk met zwaailampen maken het geheel aan de buitenzijde af. De bullbar, verlichting, en alles op het dak, is allemaal gemonteerd door dealer Truckland. De stadsverlichting van alle verstralers kunnen zowel geel, als wit branden.

3d-effect

Het geheel werd gespoten door carrosserie Elenbaas uit Poortvliet. Hier werden professioneel de welbekende blauw met zwarte kleuren aangebracht, met diverse witte accenten en biezen. Ook werd er boven de grill een DAF-logo opgelegd voor een mooi 3D-effect, en in bijpassende stijl gespoten. De zonneklep kreeg ook twee kleuren, gescheiden door een witte bies, om het geheel te laten passen bij de zwarte vlakken rondom de zijramen op de cabine. Op de zijfender van de cabine zat nog een gat waar normaliter de luchtinlaat zit. Dit is geheel dichtgeplamuurd.

Uiteraard werd het interieur niet overgeslagen. Special Interior uit Dronten nam het geheel flink onder handen, naar wens van Gerrie. Het meerendeel werd bekleed met een taupekleurig leder, met een wat lichtere vlam erin. De stoelen kregen nog extra stiksels. De onderzijde van de kasten boven de voorruit, en een deel van de achter en zijwanden bij het bed kregen ook een lichtere kleur leder, wat geknoopt werd. Het dashboard is deels in een lichte zandkleur gespoten, evenals de plastic delen op het stuurwiel, plastic delen van de stielen, en het display van het dashboard. Alle schakelaars, knoppen, sierdelen in de deuren en dashboard, en zelfs de ringen in de display daarvan, werden met hydrodip van een sfeervolle houtlook voorzien. In de deurpanelen werden extra speakers aangebracht, evenals boven de zijramen. In de achterwand word het logo van de firma opgelicht door LED-verlichting, die met een afstandsbediening in alle moelijke kleuren te zetten is. Ook twee lampen in het plafond zijn hierop aangesloten.

Op 25 september afgelopen jaar werd de stoere XF afgeleverd bij de DAF-fabriek in Eindhoven, waar Gerrie samen met Lars, Niels, en Joop de auto in ontvangst mochten nemen, wat hij natuurlijk een bijzondere ervaring vond.

Al met al heeft Gerrie flink zijn best gedaan om van zijn DAF wat unieks te maken. Toen hij na toestemming van de gebroeders de kans kreeg om zijn droomwagen op de weg te zetten, is hij er volledig voor gegaan. Het kwam me nu in alle opzichten goed uit, vandaar dat het wat extreem heeft uitgepakt, aldus een dolblije Gerrie de Waard. Zo rijdt er weer een pareltje van Nederlandse bodem rond op de Europese wegen!

William Siben