BIGtruck Speciaal Transport


Negen meter is best breed!

Speciaal transport is niet altijd zwaar. In dit geval gaat het zeker niet om het gewicht, want dat valt met zes ton nogal mee. De uitdaging zat hem voor HLS uit Almelo vooral in de omvang van twee enorme tanks. Of eigenlijk is het één tank, want het gaat hier om een twee delen die uiteindelijk op elkaar gezet worden. Met negen en een halve meter breedte van Drachten naar Emmen rijden is nogal wat, maar ook de hoogte van ruim zes en een halve meter bleek hier en daar knap lastig te zijn.

Begin 2020 kreeg Peter Klanderman van Heavy Load Service (HLS) uit Almelo de volgende vraag: “Is het mogelijk om een tank van 600 m3 van Hengelo naar Emmen te vervoeren?” De tank bestaat uit twee delen, maar zelfs dan is de breedte nog 9,5 meter en de hoogte meer dan 6 meter. Tot 2017 had Holvrieka een vestiging in Emmen en zij vervoerden regelmatig grote tanks over de weg van Emmen naar Drachten. Dus waarom zou het in de tegenovergestelde richting niet lukken? De situatie in Emmen is echter volledig veranderd en ook de N381 van Emmen naar Drachten is gemoderniseerd. Na een zorgvuldige voorbereiding werden de tanks op een koude zaterdagochtend in februari 2021 aan de Loswal in Drachten geladen. Na amper 100 meter stond het konvooi alweer stil door overhangende takken. In de loop van diezelfde avond konden de mannen van HLS tevreden naar huis. Ondanks talloze moeilijke passages stonden de beide delen van de tank op hun bestemming. Slechts zelden is een transport met deze afmetingen in Nederland te zien.

Omweg

De producent van de tank is Plasticon uit Hengelo. De kortste route naar Emmen is slechts 88 kilometer lang, maar voor een transport van deze afmetingen is absoluut geen route over de weg te vinden. Om die reden werd er gekozen voor een flinke omweg over het water. De duw/sleepboot Chelsea B van Rodietransport uit Zaandam werd ingehuurd voor deze klus. In de middag van woensdag 24 februari vertrok het het ponton vanuit Hengelo. In twee dagen voer het schip via het Twente Kanaal, de IJssel, het IJsselmeer en de Friese binnenwateren naar Drachten. Inclusief het wegtransport is deze route zo’n 350 kilometer lang, bijna vier keer meer dan de kortste weg!

Moeizame start

Het zonnetje heeft moeite om door de mist heen te komen op de koude zaterdagochtend. De mannen gingen bij het krieken van de dag echter opgewekt aan het werk. De beide Broshuis SL semi-diepladers hebben met hun vijf assen ruim voldoende capaciteit maar belangrijker bij die keuze is de stabiliteit. Met deze hoogte en breedte wil je namelijk een zo stabiel mogelijke oplegger. Op de trailers werden draglineschotten gelegd om de lading te ondersteunen. De kraan van Kuiphuis heeft een enkele moeite met de kunststof tankdelen en het laden verloopt dan ook vlot. Rond half tien staat alles vastgesjord en wel en na de laatste instructies voor de begeleiders vertrekt het konvooi. Alles bij elkaar bestaat bestaat het complete team uit zo’n dertig man. Chauffeurs, bijrijders, begeleiders, catering en mannen om de borden weg te halen en weer terug plaatsen: iedereen heeft zo zijn eigen functie. Er rijdt zelfs een hoogwerker mee om overhangende takken te snoeien. Chauffeurs Karel van Doorn en Robert Oosting rijden behoedzaam weg met hun Actros 2858 6x4 trekkers want het is meteen al opletten geblazen. Een lantaarnpaal zorgt er voor dat er op de centimeter nauwkeurig gestuurd moet worden.

Bomen snoeien

Vanaf de loswal in Drachten wordt de eerste rotonde probleemloos genomen maar dan volgt er meteen een behoorlijke hindernis. Volgens opgave zouden de bomen op 11 meter afstand van elkaar gesnoeid moeten zijn maar dat blijkt niet het geval. Met een medewerker met een kettingzaag in de hoogwerker worden de bomen gesnoeid waarna de tanks stapvoets verder kunnen. Na ruim twee uur over de Noorderhogeweg staat het konvooi bij de oprit van de N381 richting Emmen. Gemiddelde snelheid? Een luttele 1,8 km/uur.

De N381 is best smal

De autoweg van Leeuwarden naar Emmen is in de afgelopen jaren grondig aangepakt. Geen passages meer door krappe dorpen en een deel van de route is nu zelfs vierbaans. Toch blijkt de weg minder geschikt voor een transport met deze afmetingen. Het eerste obstakel is een portaal met borden boven de weg bij de kruising met de A7. Het past maar net. Vervolgens moet er tot zes keer een viaduct worden vermeden door de op- en afritten te gebruiken. Bij Appelscha wordt die manoeuvre zelfs via de linkerkant van de weg, tegen het verkeer in, uitgevoerd. Door de gedetailleerde voorbereiding loopt het traject over de N381 vlot. Om half drie is het tijd voor koffie en een broodje, verzorgd door de eigen catering van HLS op de parkeerplaats net voorbij Appelscha.

Eenvoudig

Na de lunchpauze wordt de weg door de begeleiders telkens in lange trajecten volledig afgezet. Op die manier staan de tanks binnen een mum van tijd bij de afslag naar de N34, vlak voor Emmen. Aan de N34 wordt echter volop gewerkt. De weg op lukt redelijk vlot, maar bij de volgende afslag moet de oprit aan de linkerkant van de weg genomen worden. Daar wordt het uiterste van de stuurmanskunst van de chauffeurs gevergd. Maar het kan nog erger, want de route door Emmen is niet bepaald vrij van obstakels. De afslag naar de Ermerweg is afgesloten, maar dat wordt opgelost door rijplaten te leggen. In Emmen zijn diverse maatregelen genomen om het transport mogelijk te maken. Zo zijn enkele tientallen lantaarnpalen verwijderd. De hoge lading kan bovendien niet onder de portalen van verkeerslichten door. Daarom werd verschillende keren van rijbaan gewisseld op de Hondsrugweg. Twee verkeerslichten ter hoogte van de brandweerkazerne brachten het konvooi helemaal tot stilstand. Ter plekke werd besloten om de verkeerslichten uit te graven. Na een korte onderbreking kwam het transport weer op gang. Tegen negen uur – enkele uren later dan gepland - stonden de vrachtwagens op hun bestemming en kon iedereen opgelucht adem halen.

Twaron®

De tank is bestemd voor de uitbreiding van de fabriek van Teijin Aramid. Dit bedrijf produceert Twaron®, een hittebestendige en zeer sterke vezel. Het eerste deel van de productie vindt plaats in Delfzijl. Daarna wordt het polymeer naar Emmen vervoerd. De vezels worden gemaakt door het opgeloste polymeer uit een vloeibaar chemisch mengsel in een vaste vezel te spinnen. Het oplosmiddel voor het spinnen is zwavelzuur. Deze tank is bestemd voor de opslag van dit zwavelzuur. Twaron® wordt voor allerlei toepassingen gebruikt. Het is sterk, licht en brandwerend. Een paar voorbeelden: beschermende kleding en kogelwerende vesten, sterke composietmaterialen voor – bijvoorbeeld – de zeilen van wedstrijdjachten, maar ook in de automotive industrie voor remblokken en distributieriemen.

Plasticon

Plasticon is de producent van de enorme tank. Het bedrijf produceert op drie locaties composiet tanken en andere onderdelen voor de opslag en verwerking van veelal agressieve stoffen in de proces industrie.

Ad de Koning, Iep van der Meer