Reportage

Reportage

Opvallende Volvo voor Bram Schoones

Opvallende Volvo voor Bram Schoones

Sinds 1990 wordt het buitengebied van het Brabantse Vinkel gesierd door het blauw-witte materieel van transportbedrijf Schoones b.v. Vele kippertrailers en diverse zwaartransportcombinaties staan keurig op een rijtje. Schoones vervoert met name losgestort voor de wegenbouw en aannemers, en diverse machines voor diverse aannemers. Het wagenpark telt inmiddels 42 trucks en ongeveer 60 opleggers. Het bestaat op een sporadische DAF en Mercedes na, nagenoeg alleen maar uit Volvo's.

“Dit is een slogan die vaak werd gebruikt door Bram's overleden broertje Tim.”

Eén van die Volvo's in het wagenpark valt toch nog een beetje extra op, samen met zijn grote vijf-assige broer, die onder andere inspiratie was voor de FH 13 van Bram. De 22-jarige Bram Schoones loopt al van kleins af aan rond op de zaak. Het werk binnen de firma werd hem met de paplepel ingegoten. Het is daarom niet gek dat hij ook alweer vier jaar op de truck rijdt. In april 2019 kwam de nieuwe truck van Bram binnen bij BAS Trucks in Veghel. Het betreft een FH13 met lage cabine, 540 pk sterk, 6x4 uitgevoerd, waarbij de boogielift sleepas, wanneer gelift, uitgeschakeld wordt, en het een 6x2 wordt. De truck is in deze uitvoering besteld, om als mooie allrounder te dienen. Zowel een kippertrailer, vlakke oplegger, als (semi)dieplader worden geregeld voortgetrokken door Bram.

De sjouwert

Het stond al vast dat de Volvo iets unieks moest worden, en dus mede geïnspireerd door zijn grote vijf-assige broer ''de sjouwert'' waarmee Patrick Beekmans dagelijks de grote machines vervoerd, ging de truck in juni eerst naar Van Kessel Truckstyling in Heesch. Zij mochten zich ontfermen over de complete opbouw van de truck.

Om te beginnen werd de standaard zonneklep vervangen door een strakke aluminium variant. Het dak werd verrijkt met een lichtbak, met aan weerszijden een verstraler, en zwaailampen. Op de lichtbak kwamen vijf markeringslampjes, evenals op de bovenhoeken van de cabine. Tussen de verstralers en de markeringslampjes werd een set lange ronde luchthoorns aangebracht. Achter de lichtbak is nog in de oldskool stijl een rek gemonteerd, waar men vroeger afdekzeilen en dergelijke in kwijt kon. Onder de spiegelbeugels werden ook nog twee markeringslampjes gemonteerd, en in de bovengrille kwamen twee Hella dubbelbranders, plus aan de linkerzijde een intercooler badge. In de ondergrille kwamen nog 4 ronde verstralers. Om de voorzijde nog iets stoerder te laten ogen, werd een onderspoiler onder de voorbumper gemonteerd, met drie markeringslampjes, Deense daglampen, en Volvo spatlappen.

Het chassis werd in zijn geheel dichtgebouwd met aan de zijkanten gladde beplating, waaronder een lampenlat, en de ruimte tussen de beide assen werd dichtgemaakt met strings. De bovenzijde van het chassis is afgesloten met twee stijlen beplating. De delen tussen cabine en spatborden kregen gladde beplating, terwijl het middenstuk boven het chassis bedekt werd met tranenplaat. Dit werd uiteraard doorgetrokken tot de achterbumper aan toe, waarbij de stukken achter de spatborden glad overlopen in de strakke achterbumper, en op het centrale stuk werd de tranenplaat doorgetrokken. Ronde LED hamburgerlampen werden gekozen als achterlichten. Achter de vaste aangedreven as zijn Volvo spatlappen aangebracht, en achterop een spatlap over de gehele breedte met de tekst ''gas op de zuiger'', meer daarover later. Achter de cabine zien we twee staande uitlaten tot ruim boven de cabine, en op zijn beurt is daarachter weer een complete rvs kastenwand gemaakt, voor extra opbergruimte voor het sjormateriaal en dergelijke, en alle benodigde aansluitingen voor diverse trailers zijn erin geplaatst. Ook is er dezelfde verlichting als in de achterbumper ingebouwd.

Naar de spuiter

Nadat de opbouw klaar was, ging de Volvo terug naar BAS Trucks. De truck kreeg daar de kenmerkende wit met twee tinten blauwe huisstijl van Schoones, alles in mooie metallic lak. Opvallend is dat de twee tonen blauw ook bovenop het chassis gebruikt zijn. De gladde delen werden in de donkerste van de twee tinten gespoten, terwijl de tranenplaten bedekt werden met de lichtere variant. Dit geeft toch net even wat extra. Toen al het spuitwerk gedaan was, ging de truck nog eenmaal terug naar Heesch, zodat alle extra's aangesloten konden worden.

Voor het interieur werd de truck naar Ridderkerk gebracht, zodat M&M Truckstyling die onder handen kon nemen. Gekozen werd voor een kleurstelling van een donkere zandkleur, met grijze accenten om het een warme, maar rustige sfeer te creëren van de van origine gebruikte interieurtinten. De deurpanelen, het stuurwiel, dashboard, en motortunnel werden bekleed met glad leder, en het plafond plus onderzijde van de bovenkastjes werden verfraaid met geknoopt leder. De rest van het interieur heeft met name de warme alcantara stof, afgewisseld met gestikt leder. Ook op de achterwand is nog een extra kastenwand aangebracht.

Broederliefde

Een zeer persoonlijke tint in zowel interieur als exterieur, is de slogan ''gas op de zuiger''. Dit komt verlicht terug op de achterwand binnenin de cabine, en op de spatlap achterop de trekker. Dit is een slogan die vaak werd gebruikt door Bram's overleden broertje Tim. Daarom zit er op de zijkant van de cabine ook een kleine foto van Tim afgebeeld, met dezelfde slogan. De tekst ''broederliefde'' is ook verlicht te zien in de rvs kastenwand achter de cabine. Tot slot ging de truck nog eenmaal naar Veghel, om alle schakelaars en dergelijke in te lezen, en om zijn laatste poetsbeurt te krijgen. Zo was deze precies op tijd klaar voor het 25-jarige huwelijksjubileum van vader en moeder Schoones. Zo heeft Bram met recht een echte prijswinnaar in handen met zijn prachtige Volvo, die laat zien dat familie nooit vergeten wordt!

Bekijk de video

William Siben

DEEL DIT ARTIKEL: