Rij-impressie

Rij-impressie

Op herhaling met de LZV

Op herhaling met de LZV

De LZV of ‘Ecocombi’ rijdt al ruim 20 jaar in Nederland en inmiddels behoort zo’n 25,25 meter lange combinatie tot het normale verkeersbeeld. In 2000, dus helemaal in het begin haalde ondergetekende zijn LZV certificaat en nadat dit een aantal keren verlengd is blijft dat nu gewoon geldig. Van enige vorm van nascholing of een verplichte update van de regels is echter geen sprake, maar Ik vond het wel tijd voor een herhalings- praktijkrit met zo’n lang span. Bij DAF trucks hadden ze toevallig zo’n setje staan, en de afspraak was dus snel gemaakt.

“Het is razendknap hoe DAF er al die jaren in geslaagd is om de cabine bij de tijd te houden.”

De DAF XF 530 FAN motorwagen kennen we van eerdere avonturen. Zo reden we deze truck ooit vanuit Spanje terug naar Eindhoven, maar dat was met een middenas aanhangwagen. Deze keer is er een Groenewegen dolly aangekoppeld met daarop een 13,60 meter lange Schmitz Cargobull kastenoplegger. De DAF motorwagen is van het type FAN, en dat betekent dat er een actief meesturende sleepas gemonteerd is. Hierdoor wordt de vangmuil koppeling vrij direct naar buiten gebracht in bochten, en dat zorgt er voor dat de dolly wat naar buiten loopt. Hierdoor volgt de trailer keurig binnen het spoor. Dat kan overigens nog mooier, door de vangmuil achteraan het chassis te monteren. Daardoor wordt het effect nog sterker, en daarmee voldoet zo’n span vaak ook aan de strengere Duitse eisen met betrekking tot de draaicirkel. Overigens rijden we met 56 ton en dat is tevens het maximum voor dit setje. De beperking zit hem in de vangmuil koppeling die tot 56 ton is goedgekeurd. Met een andere vangmuilkoppeling mag het totaalgewicht 60 ton zijn.

Al meer dan 2200 in Nederland

We rijden vanaf de parking bij De Goudreinet in Barneveld een rondje via de A1 en de A50, richting Arnhem. Van tevoren had ik al nagedacht of de parking van De Goudreinet wel bereikbaar zou zijn met 25,25 meter, maar dat blijkt geen enkel probleem. De dolly met de oplegger volgen gewoon keurig en met dit span kun je dan ook vrijwel overal terecht. In ons land zijn de meeste wegen en industrieterreinen inmiddels gewoon bereikbaar met de LZV. In tegenstelling tot 20 jaar geleden mogen nu ook een aantal belangrijke spoorwegovergangen gepasseerd worden waardoor de toepassingsmogelijkheden steeds groter zijn geworden. Dat blijkt ook wel, want inmiddels rijden er in Nederland al ruim 2200 van deze lange, zware combinaties. Vooral gedurende de nachtelijke uren zie je ze vaak rijden tussen distributiecentra en daarmee wordt heel wat brandstof en CO2-uitstoot bespaard. Vreemd is wel dat er nog maar amper parkeerplaatsen zijn die lang genoeg zijn. Dat is nog wel een puntje van aandacht.

530 pk voor 56 ton

De DAF XF 530 is het topmodel van dit merk en eerlijk is eerlijk, hij sleurt lekker aan de 56 ton zware combinatie. Natuurlijk is de acceleratie wat minder vlot dan met 40 ton maar de DAF staat prima zijn mannetje. Met 2600 Nm en de snel schakelende ZF TraXon versnellingsbak komt de DAF niks te kort in het vlakke Nederland met 56 ton. Voor wie naar Duitsland wil met zo’n lang span geldt dat 40 ton het maximum is. Ook dan is de 530 pk sterke MX 13 uitstekend in staat om de hellingen bij onze Oosterburen te bedwingen, al zou iets meer power fijn zijn. Bij dit merk is dat echter niet leverbaar, maar wellicht dat de Europese inzet van LZV combinaties DAF op andere gedachten kan brengen in de toekomst?

Chauffeursauto

De DAF rijdt voorbeeldig en dankzij het lange chassis is het comfort als dat van een touringcar. De lange wielbasis is daar debet aan. En wat moeten we verder zeggen van de DAF cabine, die kennen we inmiddels heel goed. Het is razendknap hoe DAF er al die jaren in geslaagd is om de cabine bij de tijd te houden. Nog steeds zijn er chauffeurs die bewust kiezen voor de ruime cabine, de eenvoudige instap en vooral dat fijne dikke en brede bed. Met wat we nu vrijwel dagelijks zien rijden aan prototypes lijkt dat in de toekomst alleen nog maar beter te worden want die cabine is nog weer een behoorlijk stuk ruimer dan de huidige. Voorlopig is dat speculatie, maar het heeft er alle schijn van dat DAF zijn positie als echte chauffeursauto nog verder gaat verstevigen in de toekomst.

Bekijk de video

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: