BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
DAF XG LOW DECK, VOLUME IN ALLE OPZICHTEN
Wij reden een dagje met de DAF XG 490 FT Low Deck trekker met een mega trailer. Het hele span is uitgevoerd in de nieuwe DAF kleurstelling die geïntroduceerd werd met de nieuwe aandrijflijn. Het plaatje ziet er heel mooi uit, zo in dat ‘Ruby Red’ met zwart gespoten wielen.
Opvallend zijn de lage banden. Op de vooras is 375/45R22,5 gemonteerd, op de achteras 315/45R22,5. Een lesje bandenmaten ‘lezen’ leert dat die getallen staan voor de breedte in centimeters, dan het percentage wat de hoogte aangeeft en tenslotte de velgmaat. Dit wil zeggen dat de banden een wanghoogte van slechts 11 centimeter hebben, inclusief het profiel. Dat moet ook wel, want deze DAF heeft een schotelhoogte van slechts 91 centimeter. Dat vereist een speciale ophanging van de achteras want je wilt niet alleen laag zijn, maar ook comfort overhouden. In dit geval is er gekozen voor luchtvering op zowel de voor- als de achteras. Die luchtgeveerde vooras is bijna een noodzakelijke optie, want met zo weinig ruimte onder de voorbumper is de kans op schade aan de voorbumper of opstappen vrij groot. Voor wat betreft chassisruimte heeft DAF het met de 4 meter lange wielbasis goed voor elkaar. De demo trekker heeft maar liefst 1245 liter diesel aan boord! 720 liter aan de linkerkant en 525 liter aan de rechterkant. De AdBlue tank is goed voor 85 liter.
MET ZIJFENDERS
De nieuwe generatie van DAF onderscheidt zich uiterlijk door de twee extra streepjes in de grille. Die staan voor de nieuwe aandrijflijn, met de geoptimaliseerde ‘Miller’ motor, in dit geval de Paccar MX13. Die motor heeft minder inwendige weerstand, en dat is in combinatie met de nieuwe 1:2.05 achteras goed voor een lager verbruik dan voorheen. Overigens doen die lage banden wel wat af aan het effect, aangezien je in deze configuratie meer toeren maakt dan met de hoge, standaard banden. Het is een klein offer wat de eigenaar moet brengen voor die lage schotelhoogte. Nieuw is wel dat je voortaan ook op de Low Deck modellen af-fabriek zijafscherming kunt bestellen. Voor de Vecto-waarde van de truck is dat belangrijk, want dat verbetert de stroomlijn. Overigens kan het nog beter qua Vecto, namelijk door geen spiegels maar camera’s te monteren. Onze DAF voor één dag is namelijk voorzien van conventionele buitenspiegels. Niks mis mee trouwens, want die geven een prima beeld naar achteren. Door de uitgekiende vormgeving belemmeren ze het directe zicht naar de zijkanten een stuk minder dan voorheen.
RIJDEN
Alles bij elkaar staat er toch een fraai span op de parking in Malden. De zwarte wielen staan de DAF goed, alleen jammer dat de trailer is uitgerust met glimmende Alcoa’s. Verder is de truck voorzien van de Skylights in het dak en van de zwarte accenten met een chromen randje achter de zijruiten. Een mooi detail wat de lengte van de XG cabine extra onderstreept. Nog mooier vinden wij zo’n DAF met een zonneklep, maar het is een kwestie van Vecto punten dat die er niet op zit. Achteraf monteren kan echter ook. Aangezien het deze keer gaat om een rij-impressie gaan we een rondje rijden door Gelderland. Onder een prachtig voorjaarszonnetje rijden we lekker binnendoor. Het comfort was vroeger echt een punt van aandacht met zo’n lowdeck trekker, maar DAF heeft zijn huiswerk goed gedaan. Eigenlijk valt het alleen op dat we met die lage bandjes rijden als we de DAF stevig in een bocht met een ribbel in het wegdek zetten. Dan merk je het even, door de geringe hoogte zit er maar weinig vering in die banden. Verder is het gewoon een prima trekker die rijdt zoals we dat gewend zijn.



PINGELTJES UITZETTEN
Het interieur is super ruim in de XG cabine. Achter de stoelen, dus nog voor het brede bed, ligt zelfs nog een matje! De ruimte blijft indrukwekkend in deze lange cabines en hierin ontbreekt het je eigenlijk aan niks. En zeker, het kan nog ruimer met de XG+ maar afgezien van wat grotere bovenkasten en meer stahoogte is dat verschil niet eens zo groot. Het is dan ook geen wonder dat de XG cabine de meest verkochte versie is van de nieuwe generatie van DAF. Waar alle moderne trucks last van hebben is het geluidssignaal als je te hard gaat. De DAF doet dat ook, maar gelukkig kan dat heel eenvoudig uitgezet worden. Dat doe je door op het stuur het rechter middelste wieltje twee keer in te drukken. Je krijgt dan een menu waarin je de geluiden voor de snelheid en lane guard uit kunt zetten. Je moet dat wel elke keer weer doen als je de truck start, maar het werkt heel simpel.
CONCLUSIE
Met de Low Deck uitvoering van de DAF XG 480 kun je prima voor de dag komen. Het rijdt gewoon prima en de cabine is op de XG+ na de grootste die je kunt kopen. Met zijn 91 centimeter schotelhoogte is de DAF uniek in zijn soort en hiermee kun je binnen de wettelijke vier meter hoogtelimiet gewoon drie meter inwendige hoogte realiseren. Kortom, een fijn rijdende, lekker ruime truck met veel comfort en een fraai uiterlijk. Nu alleen nog een zonneklep en hij is helemaal af.



Iep van der Meer