BIGTRUCK COLUMN

ONDERWEG MET DE ACTROS L MET DE PROCABIN

Deze keer bespreekt Jorn, alias Badraaf #Maatjee zijn ervaringen met de nieuwe generatie van Mercedes-Benz trucks. De Actros L met de ProCabin maakt heel wat los met zijn futuristische uiterlijk, maar Jorn was razend benieuwd naar de rijeigenschappen van dit nieuwe model.

Zelf rij ik met een prachtige Actros L GigaSpace van het huidige model, dat wil zeggen met die indrukwekkende grille met zelfs verchroomde accenten. Ik kreeg die truck vorig jaar, en die is dus nog gloednieuw. Mijn eigen truck is een 2153 met de nodige opties, maar toch was ik heel benieuwd naar het nieuwe model. Dat is voor veel mensen even wennen maar ik vond hem eigenlijk meteen al heel fraai. Smaken verschillen zullen we maar zeggen, maar wat mij betreft heeft het wel wat.

NIEUWE AANDRIJFLIJN

Voor een testperiode kregen wij bij Kivits Drunen zo’n nieuwe demo mee, een 1848, dus met wat minder pk’s, maar dan wel met een compleet vernieuwde aandrijflijn. En ik moet zeggen, dat merk je echt! Het voelt pittiger aan, ondanks dat hij minder vermogen heeft dan mijn eigen. Ik rij deze trekker namelijk gewoon met mijn B-Double LZV combinatie!

Verder valt op dat hij soepeler rijdt en schakelt dan mijn eigen truck. Ook het stuurgedrag is anders dan bij mijn eigen auto, maar dat kan liggen aan de volledig luchtgeveerde cabine en vooras van deze trekker.

AERODYNAMISCHE WIELDOPPEN

En voor wat betreft de buitenkant? Die is natuurlijk helemaal ontworpen om brandstof te besparen met verbeterde aerodynamica. Het front is acht centimeter verder naar voren en daardoor konden ze de hoeken van de cabine ronder maken. Een ander klein verbeterpunt is dat er nu een rooster voor de radiator zit. Dat houdt de insecten buiten. Verder loopt de ondergrille door via de opstappen naar de zijfenders en dat ziet er hypermodern uit. Opvallend zijn ook de gestroomlijnde wieldoppen. Ook dat helpt voor de aerodynamica en zo in deze uitvoering is het net iets uit de racerij!

Nieuw zijn ook de zijfenders achter de cabine. Die zijn wat langer geworden en ze klappen naar buiten uit. Dat is beter dan naar binnen, want zo blijft er meer ruimte over om tussen de trekker en oplegger te stappen voor het omkoppelen. Alles bij elkaar ben ik erg positief over de nieuwe ProCabin en ik ben erg benieuwd naar de elektrische eActros 600 die ik binnenkort mag testen!

Werk in uitvoering, de DAF, hier nog met rechts stuur

Werk in uitvoering, de DAF, hier nog met rechts stuur

Werk in uitvoering, de DAF, hier nog met rechts stuur

Tot volgende maand Maatjes!

Jorn.

Jorn 'Badraaf #Maatjee'

Foto's: Badraaf/Ramblebee Media


Vorige pagina


Iveco S-Way demo

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


DAF XG LowDeck