BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE

ONBEKEND MAAKT ONBEMIND

De Iveco S-Way kennen we al een tijdje en ook in zijn nieuwste uitvoering. In de 2025 uitvoering, herkenbaar aan het nieuwe logo en aan de extra lijntjes in de grille, is de truck verder verbeterd. Zo kreeg het interieur een behoorlijke opfrisbeurt en werd ook de aandrijflijn onderhanden genomen. Wij kregen de demo van Iveco-dealer Cornelis Bedrijfsauto’s een dagje mee om onze Pacton-trailer op te halen.

De blauwe Iveco S-Way staat er mooi glimmend bij als we hem ophalen uit Hoogeveen. De truck is voorzien van de nodige opties, waarmee het echt een dikke auto is. Zo zien we een lampenbeugel op het dak en een LED-lichtbak. Verder zijn er van SolarGuard een langere zonneklep en windkapjes op de hoeken aangebracht. Verder zijn er subtiele blauwe LED-strips in de grille verwerkt en verschijnt het Iveco-logo zelfs blauw verlicht op straat als je de deur open doet! Alles bij elkaar maken deze opties de truck echt dikker en het geheel ziet er dan ook prima uit.

OVERTUIGEN

Dealer Cornelis heeft de demo uitgerust met een PTO met hydrauliek, waardoor ook klanten met bijvoorbeeld kippertrailers of moving-floor trailers hem kunnen inzetten. Het doel van zo’n demo is natuurlijk om ondernemers en chauffeurs te overtuigen om ook eens naar dit merk te kijken, want in ons land is Iveco nog steeds ondergewaardeerd als je het ons vraagt. Het is namelijk een prima truck, met mooie techniek en, zoals deze demo bewijst, ook gewoon een mooie, stoere auto. Eigenlijk is het een kwestie van onbekend maakt onbemind, want je mag pas echt een mening vormen als je er een keer zelf mee gereden hebt, en dat is precies het doel van zo’n demo.

NIEUWE PACTON!

Het doel van de rit met de S-Way is niet alleen een indruk krijgen van het nieuwste model, we hebben ook een missie. Onze BIGtruck Pacton RoadTest oplegger wordt namelijk vervangen, en moet vanuit Someren naar Ommen om hem daar in te leveren. Deze oplegger werd gebouwd in 2015 en dat wil beslist niet zeggen dat hij op is, maar wel dat hij nu nog jaren dienst kan doen bij zijn volgende eigenaar. Wij rijden er alleen de testroutes mee en de belading met betonblokken ligt er permanent in. Dat wil zeggen dat hij in die tien jaar slechts één keer geladen is! Die tien jaar zie je er dan ook niet vanaf, maar wij verheugen ons op de nieuwe! In BIGtruck houden we je op de hoogte van het bouwproces van de nieuwe trailer.

NIEUWE XC 13 MOTOR

De Iveco S-Way is met ingang van dit modeljaar voorzien van de nieuwe XC 13 krachtbron met 500 pk. Deze motor maakt gebruik van een Dual Flow Turbo voor downspeeding, hogere inspuitdrukken en is voorzien van een nieuw, lichter cilinderblok, een nieuwe krukas en nokkenas en slimme, lage weerstand aggregaten zoals de dynamo, waterpomp en stuurpomp. Alles bij elkaar heeft Iveco 10% gewicht weten te besparen ten opzichte van de Cursor 13. Daarbij is de duurzaamheid van het blok nu goed voor 1,6 miljoen kilometers, wat 33% meer is dan zijn voorganger. In de 500 pk uitvoering zoals wij die rijden levert deze motor 2600 Nm aan koppel. Dankzij 'Down Speeding' zorgen hogere koppels bij lagere toeren ervoor dat snelle achterassen mogelijk zijn, wat resulteert in een lager verbruik.

Fraai centraal display met Apple CarPlay

Bijzonder, de start knop zit op het stuur, net als bij Ferrari

Blauw verlicht Iveco logo op straat

Mooie leren stoelen met logo

Prima werkplek achter het fraaie nieuwe dashboard

ADAS SYSTEMEN

Prachtige techniek onder de cabine dus, maar ook in die cabine is er het nodige veranderd. Vooral met het dashboard heeft Iveco een belangrijke stap gemaakt. Dat ziet er bijzonder fraai uit, met mooie digitale displays en eenvoudige bediening. Zoals bij alle moderne trucks vergt dat even wat studie van de knopjes en mogelijkheden, maar daar wen je snel aan. Iveco heeft uiteraard alle verplichte ADAS systemen geïntegreerd, met onder meer de verkeersbord herkenning. Dat gaat gepaard met dezelfde irritante piepjes als je net te hard rijdt, of als het systeem borden herkent op afritten of parkeerplaatsen. Zo vindt dit exemplaar op de snelweg ineens bordjes van 15 km per uur, reden om de radio weer weg te drukken en te gaan piepen. Gelukkig kan dit allemaal uit, maar daarvoor moet je dan wel steeds even door het menu. Het is iets waar we mee moeten leren leven, want dat hebben alle nieuwe trucks inmiddels.

ECO-STAND

Naar Someren rijden we met de losse trekker en wat opvalt is dat hij 85 km per uur loopt in de Eco-mode. Met een draaiende schakelaar aan de versnellingshendel kun je echter ook kiezen voor Normal of Performance, en in die laatste stand loopt de Iveco gewoon 90! Uiteraard is dat een keuze die voor grote vloten uitgeschakeld kan worden. Maar goed, we hebben de tijd, en afgezien van een inhaalactie rijden we keurig 85. En eerlijk? Dat rijdt gewoon lekker. Onze demo heeft een puike audio installatie met zelfs draadloze Apple CarPlay en dat werkt allemaal lekker vlot. Veel vlotter dan in het vorige model. Iveco heeft dus niet alleen het uiterlijk en de motor aangepakt, ook het audio- en navigatiesysteem heeft een behoorlijke upgrade gehad.

SLIMME CRUISE CONTROL

Zittend in de fraaie leren stoelen achter het dikke stuur hebben we het al snel goed naar de zin, maar de S-Way komt pas echt tot leven met de geladen Pacton trailer erachter. De 500 pk sterke, volledig luchtgeveerde trekker komt goed van zijn plek, schakelt voorbeeldig en blijkt gewoon een fijne truck om mee te rijden. Er zijn geen storende windruis geluiden, de besturing is mooi neutraal en de ACC cruise control werkt prima. Opvallend is dat die cruise control zo slim is dat hij ook in bochten en op rotondes de snelheid keurig aanpast. Zo laat de cruise control keurig het gas los als je een rotonde nadert, waardoor hij optimaal uitrolt, en daarmee brandstof bespaart. Dat doet het systeem wat eerder dan dat je dat zelf zou doen, maar gas bijgeven kan natuurlijk altijd.

CONCLUSIE

Alles bij elkaar is zo’n Iveco S-Way helemaal zo gek nog niet. Natuurlijk zijn er grotere cabines op de markt, maar voor wie overwegend alleen rijdt is er prima mee - en in - te leven. Met zijn fraaie, nieuwe interieur en de stoere looks van de S-Way is het dan ook echt een truck waarmee je een keer gereden moet hebben.

Iep van der Meer


Vorige pagina


Vecto DAF XG Truckland

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Column Badraaf