BIGTRUCK REPORTAGE
MAN HTGX: DE ALTERNATIEVE TOEKOMST
De onthulling van de MAN hTGX sloeg in als een bom. Voor de eerste keer was hier een vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof. Meteen barstten de discussies los over duurzaamheid en waterstof. Voor het transport een belangrijk moment.
Van meerdere merken weten we dat ze werken aan een waterstofverbrandingsmotor. MAN is de eerste die een rijdend exemplaar laat zien, dat echt besteld kan worden. Voor transporteurs biedt de hTGX een nieuwe optie voor duurzaam transport, naast volledig elektrisch en fuel-cell elektrisch (ook op waterstof). Een verbrandingsmotor op waterstof biedt echter opvallende voordelen ten opzichte van deze alternatieven.
BIJNA GELIJK AAN DIESEL
In de hTGX wordt waterstof via directe injectie in de motor gespoten. Deze ontbrandt en laat zuigers bewegen. De motor werkt dan ook exact hetzelfde als een dieselmotor, maar dan met bougies. De waterstofmotor van MAN is gebaseerd op de bekende D38-motor. Sterker nog, de waterstofmotor is voor 90% gelijk aan deze dieselmotor. Hij is alleen uitgeboord tot 16,8 liter. De motor op waterstof levert hiermee een vermogen van 520 pk en 2500 Nm trekkracht.
FENDERS KOMEN NOG
Dat de motor zoveel op een diesel lijkt, verklaart de relatief korte ontwikkeltijd van vijf jaar. De voordelen voor MAN zijn duidelijk. Aan de motor is een normale versnellingsbak gekoppeld. Ook de koeling en de rest van de aandrijflijn zijn hetzelfde als bij een diesel. Feitelijk is dit gewoon de MAN TGX zoals we hem kennen, maar dan op waterstof. Het grootste verschil zijn de enorme tanks achter de cabine: deze pasten niet aan het chassis. Er komen overigens nog fraaie fenders voor, die nog niet klaar waren voor de presentatie.
VOORDELEN
De waterstoftanks achter de cabine maken de MAN hTGX te lang voor een normale trailer. De trekker is 80 centimeter langer dan een normale TGX. Vandaar dat MAN mikt op speciale toepassingen, zoals kippertrailers, tanktransport en speciaal transport. De hTGX komt in eerste instantie daarom maar in één uitvoering: als 6x2 met een gestuurde naloopas. Vanwege de waterstoftanks achter de cabine komt een 4x2 qua gewicht niet uit.
De tanks van Voith geven ruimte aan 56 kilo waterstof. Het verbruik is volgens MAN 9 kilo per 100 kilometer, waardoor de hTGX een bereik heeft van zo’n 600 kilometer. Waterstof tanken is een eitje: in een kwartier zitten de tanks vol. MAN verwacht dat de prijs van waterstof komende jaren halveert naar zo’n 10 Euro per kilo. Niet alleen vanwege het snelle tanken heeft de hTGX een voordeel ten opzichte van een elektrische vrachtwagen. De waterstof-vrachtwagen is ook 2,5 ton lichter dan een volledig elektrisch exemplaar.
HETZELFDE
Op uitnodiging van MAN mochten wij als één van de allereersten kennismaken met de MAN hTGX. De truck kwam net terug uit Zweden voor koudetests. Allerlei meetapparatuur zat nog op de truck en in het interieur was het een wirwar van kabels en computers. Desondanks mochten we er wel mee op pad, gekoppeld aan een kipperoplegger nog wel. We waren erg benieuwd hoe een verbrandingsmotor op waterstof klinkt en rijdt.
Het antwoord: eigenlijk heel normaal. De motor klinkt minder rauw als een diesel, meer als een motor op LPG. Tijdens het rijden vult een vertrouwde brom echter de cabine, dus heel anders dan een elektrische vrachtwagen. Het rijden gaat hetzelfde als bij diesel. Je maakt dan ook gebruik van exact dezelfde versnellingsbak en software. Aan niets merk je dat je op waterstof rijdt, behalve dat het iets soepeler rijdt dan een diesel.
VEEL INTERESSE
MAN benadrukt dat de waterstof-vrachtwagen naast de elektrische varianten komt. Het merk gelooft dat beide oplossingen hun eigen markt hebben. Volgens de Europese regels is de hTGX een zero-emissie vrachtwagen, ook al zorgt verbranding altijd voor een beetje uitstoot. Dit is echter minder dan 1 gram per 100 kilometer. De MAN hTGX heeft een gewone uitlaatdemper met AdBlue, ook al verbruikt hij hier maar 10% van ten opzichte van een diesel vrachtwagen.
De interesse in Nederland is groot, zo laat MAN ons weten. Veel transporteurs zijn nieuwsgierig naar het rijden op waterstof. Velen binnen en buiten het transport hebben hun twijfels over een volledige elektrificatie van het wagenpark. Met de huidige netcongestie en met de vele soorten transport die we in ons land kennen, is het niet haalbaar elke diesel vrachtwagen te vervangen door een elektrische. MAN versterkt dit beeld nu met de hTGX. Van deze techniek gaan we ongetwijfeld nog veel horen in de toekomst.
Maarten van der Westen