BIGTRUCK TRUCKNIEUWS
TUFT SCANIA TORPEDO IN NEDERLAND
Na het succes van de Nederlandse Scania Torpedo variant van Vlastuin heeft ook het Noorse Tuft Customservice een ontwerp gemaakt voor een Scania torpedo truck. Het grote verschil is de vormgeving. De Noren namen de Scania 143 Torpedo als inspiratiebron en ontwierpen een slanke neus voor de R- en de S- cabine van Scania. Nieuw is dat die trucks nu ook in ons land worden gebouwd, namelijk bij FKM in Rijnsburg. Wij namen een kijkje in de werkplaats.
Monder van der Ploeg begon FKM in 2020 met als specialiteit staande uitlaten, tuning en chassisopbouw. Verder verzorgt hij verlichting, en eigenlijk alles aan een truck behalve het interieur. Sinds eind oktober 2020 is het bedrijf gevestigd in Rijnsburg. Wij treffen een riante, moderne werkplaats aan, waar meerdere trucks binnen kunnen staan. Het bedrijf kan vrijwel alles zelf, met onder meer een lasersnijder en een zware kantbank. Uit de werkplaats komen opvallend veel trucks met een Frans kenteken. Monder: “Wij hebben in Frankrijk een goede reputatie opgebouwd en we hebben daar een vertegenwoordiger lopen. Dat resulteert in mooie projecten, bijvoorbeeld voor de trucks van Beau. We hebben het er enorm druk mee en er zijn zelfs wachttijden inmiddels.”
Sinds november vorig jaar is er een samenwerking met het Noorse Tuft Customservice. “Wij hadden al langer contact met Ole en Ole Gunnar Tuft. Dat begon met de aanvraag voor uitlaten, maar inmiddels bouwen we hier ook de Scania Torpedo trucks met de Tuft neus. Zij hebben tot nu toe zeven trucks omgebouwd, en orders voor nog eens twintig exemplaren. Wij zijn op dit moment drie trucks aan het ombouwen, bijgestaan door de mannen van Tuft om ons de fijne kneepjes van hun vak te leren. De bedoeling is dat we straks op twee locaties produceren. Hier in Rijnsburg en in Noorwegen. Dat mag ook wel, want wij hebben alleen uit Frankrijk al 27 orders en heel veel aanvragen liggen.”
R- OF S- CABINE
De Tuft neus past zowel voor de R- als voor de S-cabine van Scania. Die laatste wordt 13 centimeter lager op het chassis geplaatst, waardoor je het verschil maar amper ziet. Het voordeel van de S-cabine is natuurlijk dat je een vlakke vloer hebt. Voor beide modellen geldt dat de cabine mooi in lijn is met de slanke neus. Die is zo vormgegeven dat er duidelijke spatborden naast de neus zichtbaar zijn. Bovendien zorgt de verlenging van de grille voor een verfraaiing van het front. Voor beide modellen is inmiddels goedkeuring, waardoor ze gewoon op kenteken gezet kunnen worden. Technisch blijft alles namelijk vrijwel ongewijzigd, waardoor iedere Europese Scania dealer er aan kan werken.
STALEN DEURVERLENGERS
Eén van de unieke punten van het Tuft ontwerp is dat de deurverlengers en de onderrand van de cabine niet van kunststof, maar van staal zijn gemaakt. Het aan de cabine lassen van die delen is echt vakwerk en éénmaal gespoten ziet het er origineel uit. De eerste trucks die omgebouwd worden zijn trekkers met een sleepas en een wielbasis van 385 cm. “Bij die chassislengte hoeft eigenlijk alleen de cabine verplaatst te worden. Bij kortere trekkers zou het chassis verlengd moeten worden, maar handiger is om meteen de juiste lengte te bestellen. Overigens kopen de meeste klanten zelf de truck, waarna FKM de ombouw uitvoert. Als service kunnen wij ook de complete truck leveren, maar meestal bestelt de klant die zelf,” aldus Monder.
MARKT VOOR TORPEDO TRUCKS
De omgebouwde torpedo trucks zorgen voor veel werkgelegenheid. Nadat Scania stopte met de productie van de T-modellen blijkt dat er toch een markt voor is. Voor een truckproducent is dat een veel te kleine markt, maar voor de ombouwers is het een prachtige kans. En ja, zo’n torpedo truck kost het nodige extra geld maar kennelijk is dat geen probleem als we kijken naar het aantal bestellingen!
Iep van der Meer