BIGTRUCK VINTAGE
DAF 2800-3300-3600 EVENT
Op 20 april 2024 was het zover, het eerste DAF 2800 – 3600 Event! Wat begon als een idee van twee mannen, mondde uit in een geslaagd evenement met ondersteuning vanuit DAF. Zo ging de route via de DAF testbaan in Sint Oedenrode naar een gastvrije ontvangst bij DAF in Eindhoven. Daarmee kwamen al die unieke trucks terug op de plek waar ze ooit gebouwd zijn.
DAKAR TRUCK VAN JAN DE ROOY
Als we even terug in de tijd gaan en ons verplaatsen naar een gezellig Limburgs dorp, waar één van de monteurs van Jan de Rooy woont. In dezelfde straat woont een mannetje, die dan zo’n negen jaar oud is en het prachtig vindt, dat zijn buurman geregeld één van de vrachtwagens van Jan de Rooy mee naar huis brengt. En als daar dan ook soms van die Dakar monsters tussen zitten, ben je als negenjarige niet meer te houden. Dat mannetje heet Emiel Broere, hij raakte in de ban van DAF en dan vooral de imposante 2800 – 3600 serie.
SPACECAB VAN RUTGER HAUER
Emiel steekt van wal: “Toen de DAF SpaceCab uitkwam, was dat voor mij helemaal het einde, wat een kar had DAF gecreëerd! Wist je overigens, dat Rutger Hauer, de acteur uit o.a. Turks Fruit, aan de basis van de SpaceCab stond? Die had namelijk een DAF 2800 om zijn woontrailer te trekken en vond de cabine te klein. Dat had hij in Amerika wel anders gezien en hij liet een hoog dak op zijn 2800 maken door Visser Carrosseriebouw in Drachten. Met die DAF bezocht hij ooit de fabriek in Eindhoven, en de SpaceCab van DAF is daar dan ook min of meer van afgeleid. Die unieke DAF bestaat helaas niet meer, maar zijn opvolger, de af-fabriek SpaceCab die Rutger Hauer later aanschafte bestaat nog steeds en was ook aanwezig tijdens het evenement. Naarmate ik ouder werd, interesseerde ik mij meer in de historie van deze serie van DAF. Bij het bezoeken van oldtimer evenementen, viel het mij op, hoe weinig er eigenlijk nog maar over zijn van dit type. Niet omdat ze allemaal naar de Hoogovens zijn gebracht, integendeel zelfs, er zijn ontzettend veel van geëxporteerd, nadat ze hier hun taken hadden volbracht. In Afrika en ook Suriname kun je ze nog tegenkomen hoor, gewoon als werkpaard.”
EEN GEINTJE MET GEVOLGEN
Op een mooie dag zag Emiel de prachtige wit met blauwe DAF van Twan Peeters en wat bleek? Twan woont nog eens in de buurt ook! “Nadat we in contact gekomen waren, bezocht ik hem en mocht af en toe meerijden in zijn schitterende DAF. En uiteraard bespraken we allerlei zaken en ook de restauratieprojecten, waar hij weet van had.” Emiel vervolgt: “En nu komt het, ik zei, bedoeld als geintje terwijl we een toertje maakten met de DAF: ‘Zullen wij eens een SpaceCab dag van die truckreeks organiseren?’ Wat denk je, Twan was gelijk om en kwam met ideeën. John van Herk, de centrale man achter diverse social media accounts van DAF-fan werd ook gevraagd om mee te doen. En ook John was enthousiast.”
IDEE UITDRAGEN
Het zaadje was geplant, maar hoe nu verder? Emiel gaat er eens goed voor zitten: “Twan zei al direct, dat we zoiets in samenwerking met DAF moeten doen. We hadden het idee om er een gezellig weekend van te maken, ergens verzamelen, ritje maken, tussenstop, ’s avonds een barbecue en dan overnachten met aansluitend een ontbijt en nog wat vertier, alvorens een ieder weer op huis aan zou gaan. Ik belde met dé Rutger Kerstiens, de PR man van DAF en vroeg hem om een afspraak van een uur te maken. Rutger vroeg waarover dan? Ik zei, laat je maar eens verrassen. We kregen de afspraak en gingen met ons drieën met de DAF van Twan naar Eindhoven. We zorgden ervoor om een half uur te vroeg aanwezig te zijn en parkeerden voor de directiekamer. En wat we voor ogen hadden, leek te lukken, want na een paar minuten kwam directielid Rob Appels al naar buiten en wilde de DAF bekijken en er even inzitten. En je zag hem wegsmelten in de prachtige cabine. Toen kwam de vraag, wat wij hier deden en wij hebben ons plan kort toegelicht. Hij vond het fantastisch en even later ook zijn collega Rutger, dus dat was geregeld. Dachten we…”
TAKE IT OR LEAVE IT
Emiel gaat verder: “We moesten een projectplan indienen. DAF had dat nodig om intern goedkeuring te krijgen voor zo’n project. En er moest natuurlijk budget voor komen. Dat plan leverden we binnen enkele dagen al aan. En, omdat we als tussenstop de testbaan in het plan opgenomen hadden, moest die ook beschikbaar zijn. Het weekend van 20/21 april was voor DAF de enige optie. Dit viel dan wel gelijk met de Retro Truck Tour, wat ook een evenement is, waar wellicht een aantal van deze DAF types aan zouden meedoen. Maar het was ‘take it or leave it’, er waren geen andere opties. We zijn er dan ook mee aan de slag gegaan. Maar dat deden we al voordat er groen licht was, we hadden dan wel een datum, maar nog geen definitieve toezegging. Wel wisten we dat door DAF de capaciteit werd begrensd tot circa 40 deelnemers. We openden alvast de inschrijving met een limiet van 40 auto’s. Het aantal aanmeldingen ging daar al vlot naar, dus de potentie was er. En we weten van een aantal lopende restauratieprojecten en verwachten dat die, zodra ze gereed zijn, zich in de toekomst ook zullen aansluiten.”
HET GROTE GEBEUREN
En met deze inleiding stonden we dus op 20 april 2024 bij Wegrestaurant De Elft in Grave, waar zo’n veertig DAF’s bijeen kwamen, waaronder één uit Schotland en drie stuks uit België. Vanaf vrijdagmiddag kwamen er deelnemers binnen, op zaterdagmorgen was het passen en meten om alles netjes in het gelid te zetten en vooral, veel praten met elkaar. De Elft was speciaal voor dit evenement open op zaterdag en dat werd gewaardeerd. De koffie was lekker en warm, net zoals het restaurant. Wat zeer welkom was, want de weergoden hadden die dag niet hun beste bui. De temperatuur bleef steken bij een graad of 8 à 9 en er viel de nodige regen en hagel. Niet dat dat het humeur van de deelnemers aantastte, daar is meer voor nodig! Nadat de laatste deelnemer binnen was, klaarde de lucht een beetje op en werd het zelfs droog. De deelnemers werden daarop bijeengeroepen voor het maken van een groepsfoto.
RONDJE OVER DE TESTBAAN
Daarna werd er een toespraak gehouden door de organisatoren Emiel, Twan en John, en werd het sein voor vertrek naar de DAF testbaan in Sint Oedenrode. Er was voor een mooie route gekozen en bij aankomst in Sint Oedenrode mochten de deelnemers één rondje maken over de testbaan, aansluitend werd er op de grote cirkel geparkeerd, waar ruimte genoeg was en waar ook nog een aantal nieuwe voertuigen geparkeerd stond. Het weer was nog steeds wisselvallig en ook hier werd dankbaar gebruikgemaakt van de geboden accommodatie en van het heerlijke eten dat klaarstond. Gastvrijheid staat hoog in het vaandel in Brabant en DAF is daarop geen uitzondering, waarvoor dank.
NACHT BIJ DAF
Hier was het, waar uw verslaggever de karavaan verliet, maar voor de deelnemers was het feest nog lang niet ten einde. Zij reden ’s middags van de testbaan naar de fabriek in Eindhoven en werden daar ook met alle égards ontvangen en verwend met een fantastische barbecue. Voor een aantal was dat tevens het einde van het evenement en zij togen huiswaarts, maar de meeste deelnemers hadden er nog geen genoeg van en brachten de nacht door op het terrein van DAF. En, het houdt niet op, ze werden in de morgen weer met een kwaliteit ontbijt verwend. Daarna stond er een bezoek aan het DAF museum op het programma, wat ook weer een feestje op zich is en wat tevens het einde van het evenement van 2024 betekende.
HOPEND OP EEN VERVOLG
Wat een mooi en heerlijk weekend voor de DAF liefhebbers, die elkaar beter leerden kennen, gegevens uitwisselden en elkaar van tips voorzagen. Want hoe goed en, zeker naar huidige maatstaven, hoe eenvoudig de wagens in elkaar steken, het is allemaal tussen de 51 en 30 jaar onderweg en, net zoals voor de mooiste dame geldt, ouderdom komt soms met gebreken, al was het maar cosmetische chirurgie. Terugkijkend mogen we de drie mannen dankbaar zijn, dat ze de koppen bijeen staken en dit georganiseerd hebben. Wij kijken nu al uit naar een volgende keer!
Bij het maken van de groepsfoto liet het zonnetje zich even zien
Iep van der Meer