BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
FORD F-MAX: HOE RIJDT DAT NOU?
De Ford F-Max zien we in heel Europa dagelijks voorbij komen. Menigeen is dan ook best nieuwsgierig hoe dat nou rijdt, zo’n Ford truck. Wij maakten voor het eerst kennis met de F-Max in 2019, maar in die tijd werden Ford Trucks in ons land niet geleverd. Dat is nu veranderd, want er is inmiddels een importeur en er is een dealernetwerk. Hoog tijd dus voor een hernieuwde kennismaking met de Ford F-Max.
De F-Max startte na het winnen van de ‘Truck of the Year’ award in 2019 een ware opmars in Europa. Dat begon in landen als Roemenië, Bulgarije, Portugal en Polen, maar inmiddels wordt de truck in vrijwel heel Europa geleverd, inclusief Nederland. Het leveringsprogramma is nog steeds beperkt, want naast twee wielbasis-varianten en een Low Deck-versie is er niks te kiezen. En eigenlijk is er ook geen optielijst, want alles zit er standaard gewoon in. En ja, je leest het goed, alles, want de F-Max is verrassend compleet uitgerust.
Zo is er het ACC systeem met Go- and Stop, de slimme cruise control met predictive cruise, een Eco-Roll functie en zelfs een elektrisch bekrachtigde stuurpomp. Daarbij kun je verschillende settings instellen naar je eigen voorkeur, en het systeem helpt je ook om binnen de lijntjes te blijven. Dat zijn systemen die de grote gevestigde merken soms niet eens kunnen leveren, of die als peperdure opties verkrijgbaar zijn. Eigenlijk is, afgezien van de wielbasis, de enige keuze die je kunt maken de kleur van de truck.
STANDAARD ERG COMPLEET
De cabine van de F-Max die wij rijden is nog van de vorige generatie, maar inmiddels is de nieuwe versie getoond met minder lichtgekleurde bekleding en een groter multimedia touchscreen. Op dat schermpje kun je navigeren, audio beluisteren en ook heel veel persoonlijke instellingen aanpassen van de truck. Verder is er standaard Apple Car Play / Android Auto aan boord. Ook is er een prima koelkast, zijn er twee bedden en zijn er kasten tegen de achterwand van het soort dat je in vliegtuigen aantreft. Reuze handig, want die nemen weinig plek in, maar je kunt er veel in kwijt. En ja, ook dit alles is gewoon standaard in de F-Max. Het interieur ziet er goed verzorgd uit en oogt en voelt stevig aan. Dat geldt ook voor de bovenkastjes, met keurige lampjes er in. Verder zijn er twee schuiflades in de middenconsole en zijn er aflegvakken voor je persoonlijke spulletjes. Wat ontbreekt is een tafeltje en een vlak gedeelte op het dashboard om spullen op kwijt te kunnen. Dat is jammer, want dat zorgt er voor dat chauffeurs zelf aan de slag gaan met van die houten dashboard tafels. Verder is er eigenlijk niks aan te merken op het interieur.
Het centrale dashboard display is aangebracht tussen twee analoge tellers voor snelheid en toerental. Dat schermpje is prima, alleen behoeft de layout nog wat aandacht. Het is al snel te druk op dat scherm als je bijvoorbeeld kiest voor de chauffeurs ondersteuning. Daar mag Ford nog eens kritisch naar kijken. Alle informatie is wel degelijk aanwezig en af te lezen, maar het is soms even zoeken tussen alle informatie.
EIGEN 16-VERSNELLINGSBAK
De eerste F-Max trucks die we reden waren uitgerust met dezelfde ZF versnellingsbak als die DAF, MAN en Iveco toepassen, namelijk de TraXon. Ford Trucks zag echter kans om een eigen versnellingsbak te ontwikkelen. Dat is een gewaagde stap, want die ZF bak is wel heel erg goed en beproefd. Toch ging Ford Trucks door met die ontwikkeling, en die nieuwe, geautomatiseerde 16-bak zit dan ook in de F-Max die we lenen van de kersverse importeur, F-Trucks. Eigenlijk zijn we verbaasd over de werking van die 16 bak, want hij schakelt feilloos. Zowel met de lege trekker als met de beladen Pacton testtrailer pakt de bak keurig op. Het enige foutje wat we bespeuren is dat de bak even twijfelt op een rotonde als je zelf twijfelt. Je kent dat wel, met zo’n auto die op het laatste moment zonder richting aan te geven de rotonde verlaat. Het overkwam ons twee keer dat de bak zich dan even verslikte met een foute keuze, maar hij herstelt zich ook meteen. Alles bij elkaar is Ford Trucks er in geslaagd om een uitstekend werkende 16-bak te bouwen, die softwarematig ook prima communiceert met de 12,7 liter Exotorq dieselmotor en alle fraaie systemen aan boord. Alle moderne systemen zoals Eco Roll en Predictive Cruise zijn aanwezig en die techniek werkt prima. De ACC bijvoorbeeld werkt ook goed als iemand invoegt en langzaam van je wegrijdt. Hij herkent dat meteen en gaat dan niet van het gas af. De F-Max maakt dan ook indruk op ons.
TURKSE GENEN
De Ford F-Max wordt in Turkije gebouwd. In deze markt is Ford Trucks al jarenlang bijzonder succesvol. De F-Max is duidelijk ontwikkeld voor Europa, maar zijn genen liggen wel degelijk in Turkije. Dat betekent dat alles berekend is op slechte wegen en dat de truck niet schrikt van een tonnetje te veel. Eén van de dingen waar je dat aan merkt is de chassis dikte. Die is niet zeven, zoals gebruikelijk, maar acht millimeter dik. Dat voel je ook, want de truck is bijzonder stabiel en rijdt gewoon goed. Dankzij de luchtgeveerde achteras en de luchtgeveerde cabine is het comfort gewoon goed, maar je merkt de extra stabiliteit, zeker met onze zware trailer er achter. Daarbij stuurt de F-Max erg precies. De 500 pk sterke Eco Torq dieselmotor voelt lekker pittig aan, en hij trekt als een beer. Daarbij blijft het opvallend rustig in de cabine. Het basisblok van de Eco Torq wordt bij FPT in Italië geproduceerd, waarna Ford Trucks hem zelf opbouwt. De motor is voorzien van EGR en SCR om aan de emissie-eisen te voldoen.
NU OFFICIEEL IN NEDERLAND
Sinds 23 mei 2024 is Ford Trucks nu ook officieel vertegenwoordigd in Nederland. De importeur, F-Trucks zit in Kesteren, waar ook een servicewerkplaats is gevestigd.
Verder zijn er dealers aangesteld in Rotterdam, Gieten, Hengelo, Zwaag en Uithoorn. Aan een verdere uitbreiding van het netwerk wordt nog gewerkt, maar dit is een prachtige start!
CONCLUSIE
Met de F-Max heeft Ford Trucks een meer dan prima trekker op de weg gezet die voor heel veel toepassingen geschikt is. Met zijn ruime cabine en de krachtige 500 pk motor is dit een prima aanvulling op wat de West-Europese merken leveren. Ford Trucks is zo slim geweest om te wachten met de introductie van de truck naar Nederland als het dealernetwerk en de onderdelen voorziening geregeld waren, en dat moment is nu aangebroken. Daarmee hebben we voor het eerst sinds jaren weer acht truckmerken in ons land. Of vervoerders in de rij staan zal blijken, maar Ford Trucks heeft naast de reputatie van het merk Ford een aantal sterke argumenten. Snelle levering en een competitieve prijs voor een bijzonder complete truck zijn daarvan de belangrijkste.
Iep van der Meer / Maarten van der Westen