BIGTRUCK SHOWTRUCK
DE IVECO S-WAY VAN VAN DINTEREN
Dat je van een Iveco S-Way een hele dikke showtruck kunt maken was al eerder bewezen, maar wat Dirk van Dinteren op straat heeft gezet is toch wel weer heel speciaal. Hij liet zijn nieuwe S-Way volledig opbouwen, liet de truck in parelmoer lak spuiten met verschillende lagen blanke lak en liet als thema de ‘Dancing Clown Pennywise’ uit de film It op de achterwand spuiten. Aan de zijkanten siert de tekst ‘You’ll Float Too!’ de cabine.
“Die teksten waren het idee van mijn vrouw Janneke, en dat komt ook uit die horrorfilm. Wij houden van dat soort films en ik vond het een mooi thema,” aldus Dirk. We zijn onderweg naar Vinkel waar we een vracht sierbestrating gaan laden voor verschillende particuliere klanten. Eerder vanmorgen heeft Dirk al een andere vracht gelost. Eénmaal in Vinkel gaan de achterdeuren open, waarna Dirk de Moffet meeneem-heftruck uit de Pacton trailer laat zakken. De Moffet wordt door een uitneembare slede begeleid in de vloer van de trailer, net als bij een stenentrailer eigenlijk. “Ik vind het ideaal dat dit kan. Als het past, zet ik hem altijd binnen, dan blijft ie mooi schoon en droog. Bovendien scheelt het in Duitsland, want als ze daar een kooiaap zien dan heb je al snel belangstelling van de politie.”
ALTIJD PACTON
De bigbags met stenen worden vlot geladen. Dirk is erg handig met de Moffet, en hij pikt de lussen van de bigbags vlot aan de lepels. We hebben in totaal drie klanten in de trailer, en daarmee is hij helemaal vol. Dat betekent in dit geval een ton of dertig, en dat is precies goed voor Nederland. De Moffet wordt achter de trailer gehangen, en we vertrekken naar de eerste klant in Apeldoorn. “Wij zitten in dit werk altijd bij particulieren. Dat is ook de reden voor deze trailer met stuuras. Door de wide-spread opstelling van de assen blijft de schoteldruk altijd netjes, en ik ben erg wendbaar met deze trailer. Al onze trailers zijn van Pacton en Floor. Die gaan gewoon het langst mee in dit werk, daar ben ik wel achter gekomen door de jaren heen.”
VEEL ZELF GEDAAN
Na de eerste klant rijden we naar Losser waar we in een nieuwbouwwijk terechtkomen. Ook hier loopt het allemaal erg vlot. “Het enorme voordeel is dat ik nooit hoef te wachten. Ik kan mezelf altijd lossen met die Moffet, dat werkt super,” aldus Dirk. De volgende klant zit net over de Duitse grens bij Enschede. Intussen vertelt Dirk over zijn Iveco. “De opbouw van de truck hebben we vooral zelf gedaan. Ik heb samen met mijn jongere broer Harm DSC Truckstyling. Harm is vooral technisch tekenaar en hij kan alles zo ontwerpen dat het eenvoudig te zetten is. De strakke achterwand bijvoorbeeld heeft hij zelf gemaakt in de achtertuin. Verder heeft hij ook het chassis bekleed, de kisten gemaakt en de speciale achterbumper. Het interieur is gedaan door Thymen van der Mark, en het spuitwerk door Hommersom uit Vuren. Peter ‘Kim Mae’ heeft de special paints gedaan op de truck. Ik wilde een mooie, opvallende auto maar wel gewoon een werktruck. Het interieur bijvoorbeeld is zo gedaan dat alles wel functioneel blijft. Je kunt ook van die dikke deurbekleding kiezen, maar dan heb je niks meer aan de deurvakken, en dat wilde ik niet. Ik ben super tevreden over het resultaat en ik krijg veel leuke opmerkingen onderweg.”
VEEL SCHIK MET DE IVECO
De Iveco is niet de eerste truck van dit merk bij Van Dinteren. Dirk: “Mijn vader had 33 jaar geleden al Iveco’s, maar daarna zijn we overgestapt op Scania, Volvo en DAF. Toen er wat nieuws moest komen, hebben we toch ook Iveco om een offerte gevraagd. Ik vond het een mooie auto, en na wat gesprekken over en weer hebben we hem vorig jaar besteld. En ik moet zeggen, daar heb ik nog geen spijt van gehad. Ik heb er veel schik mee en in de 33.000 kilometer die er nu op staat heb ik eigenlijk nog niks meegemaakt met deze auto. Hij doet het gewoon goed, trekt prima en ook het verbruik valt me alles mee.” Intussen is de Duitse klant gelost. De man was erg blij met zijn stenen, en had zelfs koffie voor ons gezet! “Dat is toch het leuke van het lossen bij particulieren. Je hebt vaak heel leuk contact met de mensen.” Ondertussen rijden we naar Haaksbergen, waar Dirk een vracht op pikt voor de volgende week. Het betreft een lading stukgoed voor België met vier adressen. Dirk: “Dat is de reden dat we niet met stenentrailers werken. Die hebben we wel, maar met een schuifzeiltrailer kun je van alles retour laden. Dit vrachtje past me precies, want ik heb volgende week in België een lading staan die naar Frankfurt moet.”
ZZ TOP
Nadat we de lading stukgoed hebben opgepikt rijden we terug naar Deest, waar de rit vanmorgen begon. Onderweg laat Dirk nog even zijn audio-installatie horen, en tot onze stomme verbazing doet hij dat met muziek die helemaal aansluit bij onze voorkeur. Met Mark Knopfler en ZZ Top op een stevig volume genieten we terug naar Deest.
Tekst: Iep van der Meer
Foto's: Iep van der Meer en Rick Goossens