BIGTRUCK RIJ-IMPRESSIE
IT'S ELECTRIFYING
De Renault Trucks E-Tech T waarmee we onlangs mochten rijden is wel een heel bijzonder voertuig. Renault Trucks heeft de elektrische e-Tech T namelijk voorzien van een speciale striping die licht geeft in het donker. Niet door reflectie, maar door elektrisch aangestuurde verlichting die in de lak verwerkt zit. Natuurlijk gaat het om de elektrische truck zelf, en hoe die rijdt, maar dit is wel een hele bijzondere manier om op te vallen in het donker.
Renault Trucks doet een Europese toer met deze elektrische truck. Over 10.000 kilometer worden allerlei landen bezocht om zo klanten en de pers kennis te laten maken met de nieuwste elektrische truck van het Franse truckmerk. De trekker, met de naam ‘Diamond Echo’ is voorzien van speciale LumiLor lak. Deze lak is gebaseerd op de Lumilor-technologie en is aangebracht door Demon Paint. Wanneer de lak wordt blootgesteld aan een elektrische prikkel (er loopt elektrische stroom doorheen), gaat hij gloeien zodat het design oplicht. Dat mag natuurlijk niet als je rijdt, maar er mag wel meer niet, en het is wel heel cool.
DIAMOND ECHO
De naam Diamond Echo heeft te maken met het patroon van de striping, maar wij kunnen ons voorstellen dat je ook de naam van je bedrijf op deze manier verlicht op de truck. Of zelfs op de trailer! Het is in ieder geval effectiever dan reflectie, en het zou zomaar eens kunnen dat we in de toekomst dit soort reflectie krijgen op trucks. Misschien zelfs wel verplicht, want we zagen eerder dat reflectie en zijmarkering niet mocht, waarna het later verplicht werd. Het ziet er wel heel cool uit in het donker, dat is zeker.
BEKENDE TECHNIEK
Maar laten we eens focussen op de truck, want daar ging het tenslotte om. Renault Truck gebruik voor de techniek Volvo componenten. De aandrijflijn is dan ook dezelfde als die in de elektrische Volvo trucks. Dat wil zeggen de Optidriver versnellingsbak (I-Shift) met drie elektromotoren, en een conventionele achteras met een cardanas. De E-Tech T heeft een 10 cm langere wielbasis dan de dieselversie en is 2,5 ton zwaarder door de accu’s. Die accu’s zijn goed voor 6x90 kWh waarmee de truck volgens opgave 260 kilometer kan rijden met 35 ton totaalgewicht. Opladen kan met een DC-lader tot 250 kW, waardoor je in 1,5 uur weer tot 80% kunt bijladen onderweg. Renault Trucks ondersteunt transporteurs met een range simulator waarmee je routes kunt plannen binnen de mogelijkheden van de actieradius van de truck, of via laadpunten. Ook is er een slimme App waarmee je de truck bijvoorbeeld kunt voorbereiden op de rit. Door, terwijl de truck nog aan de lader staat, de accu’s en de cabine op te warmen, hou je meer stroom over in de accu’s waardoor je verder komt.
NIEUW GESTROOMLIJND FRONT
De cabine van de elektrische zware Renault Trucks is aan de buitenkant gewijzigd. Dat wil zeggen, het front is wat boller, waarmee de truck voldoet aan de nieuwe Europese regels voor stroomlijn en veiligheid. Het nieuwe frontje staat hem in elk geval goed, en hiermee mag je dus voortaan langer zijn, ook met een standaard trailer. Overigens verwachten we dit front ook voor de dieselversies, want extra stroomlijn voor minder CO2 uitstoot, een lagere Vecto waarde en een zuiniger verbruik is ook bij een diesel mooi meegenomen. Maar het bleef niet bij het frontje. Ook het dashboard is vernieuwd, net als het stuurwiel. Dat is voortaan niet meer voorzien van verborgen knopjes aan de achterkant, maar meer in lijn met de andere truckmerken. Dat is vooral fijn als je geen vaste auto hebt, want in zo’n Renault was het altijd weer even zoeken naar de juiste knopjes. Verder is het gewoon erg mooi allemaal. Niet alleen dat stuurwiel, maar ook het nieuwe LCD-scherm dat als dashboard dient.
RIJDEN
De E-Tech T gedraagt zich zoals je dat verwacht van een elektrische truck. De souplesse is enorm en de in de cabine overheerst stilte. De truck laat zich heel eenvoudig manoeuvreren en rijdt comfortabel en soepel. Ook op snelheid blijft geluid achterwege. De van nature toch al super gestroomlijnde cabine geeft vrijwel geen windgeruis en het rijdt gewoon heerlijk. Daarbij komt dat de laag geplaatste T-cabine ruim is, maar toch een lage instap heeft. Dat zorgt ervoor dat dit een ideale truck is voor bijvoorbeeld supermarktdistributie. Het enige puntje waarin Renault Trucks nog wat achter loopt bij de concurrentie is dat ze nog geen camera systeem aanbieden ter vervanging van de buitenspiegels, maar veel chauffeurs zullen dat juist als een voordeel zien.
Iep van der Meer