BIGTRUCK REPORTAGE
DAF XG 480 BULKWAGEN VOOR HOUTPALLETS
Rijnen BV uit Tilburg heeft recent een nieuwe DAF XG 480 bulkwagen voor houtpellets in gebruik genomen. Een bijzondere truck voor deze leverancier van brandstoffen, en het resultaat mag gezien worden.
Chauffeur op de nieuwe DAF XG is Jermain van Grinsven. Hij werkt nu zo’n 2 jaar voor Rijnen BV en hij kreeg zelf de keuze voorgelegd wat voor truck het moest gaan worden. Hij koos voor een volledig luchtgeveerde DAF XG 480 bakwagen. Een 6x2 met een sturende en hefbare naloopas. De truck werd in Oostenrijk voorzien van een Tropper bulk opbouw. Carrosseriebouwer Tropper is volgens Rijnen de ‘crème de la crème’ onder de bulktank bouwers met weegsysteem in Europa.
De DAF werd op wens van Jermain voorzien van twee dubbele luchthoorns op het dak, toplichtjes, flitsers in de grille en een onderlip onder de bumper. Daaronder hangen twee DAF-spatlappen. De zijkanten zijn dichtgemaakt en rood gespoten, zoals ook de spatborden. Achterop zit een zwarte bumper met daarin zes geïntegreerde ‘hamburger’ lampen, net zoals achter op de tank aan de bovenzijde. Over de hele lengte van de opbouw zitten aan de onderkant, aan weerszijden, geïntegreerde led bars voor voldoende licht op de omgeving. Belangrijk, want deze truck komt ook bij particuliere klanten in woonwijken.
DAF XG CABINE
Niet alleen de buitenkant werd aangepakt, ook het interieur is bijzonder. Dat werd volledig aangepakt door W&G truck stoffering in Dreumel. De cabine heeft zeeën van ruimte volgens Jermain, en dan is dit nog niet eens de nog ruimere XG+ uitvoering. Reijnen legde hem de keuze voor: een XF, een XG of een XG+ maar uiteindelijk werd het dus een XG cabine. Jermain: “Dat heeft vooral te maken met het uiterlijk. De XG+ cabine is hoger en dan is hij niet meer in lijn met de opbouw zoals dat nu wel het geval is.”



AFSTANDSBEDIENING
De bulktank heeft drie compartimenten en staat op weegschalen. Op de display achterop de bulk is precies te zien wanneer de 14 ton (maximaal) eruit is. Op deze manier kan er bij deelladingen precies geregistreerd worden hoeveel houtpellets de klant krijgt. De truck is verder voorzien van een printer, waardoor de geloste kilo’s direct geprint kunnen worden op de afleverbon voor de klant. Het lossen van de houtpellets kan tot op 50 meter afstand geregeld worden doordat de installatie is voorzien van een afstandsbediening. Met de slangen die Jermain bij zich heeft kan er tot over een afstand van 100 meter gelost / geblazen worden. De aanhanger is een Feldbinder uit 2008. Deze wipkar is recent ook volledig gereviseerd en gespoten, waardoor het een mooi span is in combinatie met de nieuwe DAF. Door de keuze voor een combi is Jermain flexibel en kan hij ook op lastige locaties lossen. Echt een werkauto dus, samengesteld voor een optimale flexibiliteit voor het specialistische werk.
DAF 3600
rijden is aandacht besteed. Rijnen BV is dus niet alleen brandstoffenhandel, maar ook een walhalla voor chauffeurs die van mooi spul houden. De DAF 3600 beschikt over een Driveline ZF versnellingsbak, naafreductie en een 1160 DKZ DAF ATI motor met 373 pk (274 kW). Chassis en as-configuratie FTS 6x2 achteras. De 3600 werd vroeger in Denemarken gebruikt als pendelwagen tussen 2 betonfabrieken. Daarna was deze truck 17 jaar in bezit van een liefhebber in België en sinds anderhalf jaar in het bezit van Rijnen BV. De 3600 is nog vrijwel volledig origineel op de lak en wat accessoires na. Nog een opvallend detail: hij heeft in totaal maar 348.000 km gereden!
Nick van Berlo