BIGTRUCK REPORTAGE

D.G. VAN DE NADORT: WE GAAN GEWOON DOOR

Binnen staan twee zangers, buiten meerdere stoere Volvo vrachtwagens. Zo’n tweehonderd genodigden genieten van een drankje, lekker eten en het mooie weer. Het is een gezellige boel. De aanleiding? Transportbedrijf D.G. van de Nadort bestaat honderd jaar.

We lezen tegenwoordig veel over overnames en bedrijven die stoppen. Toch zijn er ook transportbedrijven die deze uitdagende tijden van onzekerheid en elektrificatie gewoon doorgaan. Zo ook D.G. van de Nadort. Het bedrijf uit Dordrecht viert zijn honderdjarig jubileum. Dirk Gijsbert van de Nadort begon op 1 april 1925 een transportbedrijf met paard en wagen. Ondertussen is het paard ingeruild voor Volvo, maar niet alles is veranderd.

Het eeuwfeest kon men niet zomaar voorbij laten gaan

Click here

De Volvo FH16 kreeg een mooie plek bij het feest

Click here

De Volvo N84 is liefdevol gerestaureerd

Click here

DIRK, DIRK EN DIRK

Was het honderd jaar geleden Dirk van de Nadort die het bedrijf startte, tegenwoordig staat er nog steeds een Dirk van de Nadort aan het roer. In 2011 nam hij de leiding van het transportbedrijf over van zijn vader, die ook Dirk heet. Beiden rijden ze op de vrachtwagen, elk op een Volvo. Ook de derde chauffeur, Leendert, heeft een vrachtwagen van het Zweedse merk. “Het bedrijf is nooit groter geweest dan vijf auto’s”, vertelt Dirk Junior. “Het is nooit een ambitie geweest een groot bedrijf te worden. Dan zit je alleen maar op kantoor. Ik wil graag zelf ook rijden.”

Rijden is dan ook geen straf als je Dirk Junior z’n truck bekijkt. De Volvo FH16 met lage cabine uit 2022 is een plaatje met strak spuitwerk en staande uitlaten. Dirk heeft de vrachtwagen in eigen werkplaats opgebouwd. Ter ere van het 100-jarig jubileum is er een miniatuur van de Volvo verschenen. Dirk is dagelijks onderweg met rijplaten en schotten. De andere twee vrachtwagens van Van de Nadort zien er ook goed uit. Vader Dirk rijdt een FH13 6x2 met een sleepas, terwijl Leendert een FH13 met voorloopas uit 2021 rijdt.

Bij Van de Nadort gaan de gevoelens voor Volvo erg diep. Sinds de jaren ‘60 is vrijwel elke vrachtwagen van het bedrijf van dit merk geweest. Dirk: “De liefde voor Volvo komt bij mijn opa vandaan. Het zijn gewoon goede auto’s. Ze bevallen gewoon. Ooit hebben we weleens twee DAF's gehad, maar dat was geen succes. Als we nu een nieuwe auto nodig hebben, kijken we niet eens naar een ander merk.”

LEGERMATERIAAL

Oorspronkelijk reed Van de Nadort voornamelijk bieten, aardappelen, groenten en fruit. Al in de jaren ‘60 reden chauffeurs helemaal naar Berlijn. Dit deden ze al met Volvo’s: een L465 en een 485 Titan. Tegenwoordig is het transport van groenten en fruit nog maar een deel van de werkzaamheden. Alleen Leendert doet dit werk nog. Naast rijplaten en schotten vervoert Van de Nadort ook veel oud legermateriaal. Dit werk doet men al tientallen jaren.

Voornamelijk uit Duitsland worden militaire voertuigen opgehaald voor handelaren. Dit materiaal kan van het Duitse, Engelse of Amerikaanse leger zijn. Gemiddeld zijn de voertuigen zo’n twintig jaar oud, maar ze hebben maar weinig kilometers gelopen. Vrachtwagens met minder dan 10.000 kilometer op de klok zijn geen uitzondering. Daarbij is het legermateriaal altijd goed onderhouden. Perfect dus voor een leven in andere delen van de wereld.

SLEUTELEN

Voor het vervoer van het legermateriaal beschikt Van de Nadort over enkele diepladers. In totaal telt het bedrijf acht verschillende opleggers. “Wij zijn multifunctioneel”, stelt Dirk Junior. “Dat is onze kracht. Als er in het ene even geen werk is, dan in het andere wel. Zo zijn we altijd bezig.” Bij veel van het werk gaat het echter niet alleen om het besturen van een vrachtwagen. “Uiteindelijk is het allemaal best gespecialiseerd werk. Of je nu rijplaten rijdt of met legermateriaal: je bent altijd met je handen bezig.”

Dat ze bij Van de Nadort niet bang zijn om te sleutelen, bewijzen de klassieke vrachtwagens die tijdens het eeuwfeest trots gepresenteerd staan. In de loods staat een Volvo N84 uit 1965, die tot in de puntjes is gerestaureerd. Dirk vertelt trots: “Bij een bedrijf in de buurt vonden we de originele tekeningen van de bakken op deze auto’s, toen ze bij ons reden. De bak is dus precies nagemaakt. Voor de schotten hebben we hout uit oude wagons gebruikt, want nieuw hout kun je nooit zo authentiek krijgen.”

KLASSIEKERS

Buiten op het terrein staan nog twee klassieke parels te schitteren. Een Volvo F88 uit 1977 is bij Van de Nadort omgebouwd tot 6x2 en voorzien van een flinke kraan. Ook bijzonder is de NL12: hiervan zijn er maar twee in Nederland. De Volvo met de stoere neus en de vierkante koplampen is eigenlijk een Braziliaans type, maar werd ook in Europa verkocht. De bijzondere torpedo is afkomstig uit het Noorse leger. Van de Nadort heeft bovendien nog een oude F12 met ronde koplampen en een F16 Globetrotter, die nog gerestaureerd moeten worden.

Heel bijzonder is een oude GMC uit 1943. Deze kocht opa Van de Nadort na de Tweede Wereldoorlog. De ex-legertruck werd voorzien van een Fuchs kraan om bieten te laden. Na een zwaar leven werd de auto verkocht. Jarenlang heeft hij bij Dordrecht langs de A16 gestaan. “Ruim 24 jaar is hij weggeweest”, vertelt Dirk. “We zagen hem echter altijd staan. Toen hebben we hem teruggekocht. Dat was in 2011. We zijn hem helemaal weer aan het opbouwen. Echt een uniek stuk historie van ons bedrijf.”

LOOPT LEKKER

Al het werk aan de klassiekers is in eigen werkplaats verricht. Hier werkt men aan in de vrije tijd of als het even rustig is in het transportwerk. Al het onderhoud wordt ook in eigen beheer gedaan. In het verleden knapte Van de Nadort zelfs vrachtwagens met schade op. Ook heeft Dirk Junior weleens enkele auto’s van derden opgebouwd onder de naam Nadort Truck Design. Omdat het druk genoeg is in het transport, is hier nu geen tijd meer voor. In de toekomst kan dit echter zomaar anders zijn.

Bij Van de Nadort maakt men zich daarom niet zo druk om de toekomst. “We gaan gewoon lekker door zoals we bezig zijn. Het loopt lekker”, vertelt Dirk Junior. “Uiteindelijk komt het allemaal wel goed. We doen het tenslotte al honderd jaar op deze manier. Zolang we het allemaal nog leuk vinden, komt daar gewoon nog 25 jaar bij.”

Tekst en foto's: Maarten van der Westen


Vorige pagina


De DAF XG van Rijnen BV

Ontvang het laatste nieuws van BIGtruck in je mail!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Volgende pagina


Column Badraaf