BIGTRUCK KIPPERTEST
Mercedes-Benz Arocs 4745 LK, Mercedes-Benz Arocs 4945 K, Renault Trucks C520
MERCEDES-BENZ AROCS 4745 LK
Vermogen kw/pk: 330 kW/449 pk, Koppel: 2200Nm, Configuratie: Naloopas, GVW: 47 ton
De Mercedes-Benz Arocs is een indrukwekkende truck. De cabine staat hoog boven het wegdek en heeft met 159 cm de grootste vloerhoogte. Dat heeft consequenties voor de instap. Daarvoor zijn er drie treden, maar dankzij de smalle cabine zijn de treden mooi geplaatst. De LK is eigenlijk de enige een af- fabriek oplossing in deze test. De truck is voorzien van een 9 tons naloopas met enkellucht. Dat betekent een GVW van 47 ton, wat meteen het laagste is van alle tien. De vraag is echter wat twee ton meer op het kenteken mag kosten, want af- fabriek is altijd goedkoper dan een ombouw door een specialist. Het netto laadvermogen is toch nog 28.395 kilo dankzij het lage chassisgewicht van slechts 11.570 kg. Bij het beladen is er wel aandacht vereist voor een juiste asbelasting, zo blijkt. Verder munt deze configuratie met luchtvering niet uit in stabiliteit tijdens het kippen. Een nadeel van de Arocs is ook de hoge geluidproductie. Verder valt de stugge vering op, ondanks de drie luchtgeveerde achterassen. Met slechts 1881 cm heeft de fabrieks Arocs de kleinste draaicirkel.
De Arocs is duidelijk de meest digitale kipper van de hele test. De cabine oogt modern met slechts twee schermen en een beperkte hoeveelheid knopjes voor de chauffeur. Het ziet er overzichtelijk uit. Daarnaast zijn de spiegels vervangen door het Mirrorcam systeem. Lastig daarbij is het inschatten van dieptes, en dat kan listig zijn bij een kipper. De Arocs cabine is een fijne werkplek. Veel oppervlaktes zijn van hard, stevig plastic, maar boven de voorruit is gebruik gemaakt van meer softtouch materiaal. Lichte kleuren versterken het ruimtelijke, luxere gevoel. De algehele afwerking is van hoog niveau. Dankzij de hoge plaatsing van de cabine is er een lage motortunnel, afgedekt met een rubber mat. Op die motortunnel vinden we een koelkast. Achter de stoelen bevinden zich kleppen om de opbergvakken links en rechts te bereiken. Boven de voorruit zijn er aflegvakken, maar niet voor grote items. Verder zijn er keurige haakjes voor jassen en zitten er in de zijwand achter de stoelen handige vakken voor kleine items. Pluspunten zijn verder de prima bediening van de sperren en de handige overstap vanuit de cabine naar de bak.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Ruime cabine
- Af- fabriek
- Kleine draaicirkel
MINPUNTEN
- Geluid in cabine
- Slechts 47 ton
MERCEDES-BENZ AROCS 4945 K
Vermogen kw/pk: 330 kW/449 pk, Koppel: 2200Nm, Configuratie: Midlift as, GVW: 49 ton
De tweede Arocs in deze test, in de kleuren van DB Kippers, is voorzien van een VT midlift as waarmee dit een truck is met 49 ton GVW. Het eigen gewicht is wat hoger dan dat van de fabrieks oplossing van Mercedes waardoor het netto laadvermogen 29.991 kg bedraagt. Deze configuratie blijkt minder kritisch voor wat betreft de juiste aslastverdeling. Voor wat betreft het rijgedrag is deze, bladgeveerde 10x4 nog wat stugger dan de luchtgeveerde versie. Verder zorgt de staande uitlaat voor het hoogste geluidsniveau in deze test. Duidelijk iets om aan te werken bij Mercedes. De aandrijflijn van de beide Mercedes-Benz Arocs trucks is identiek. Met 450 pk en een koppel van 2200 Nm bij lage toerentallen, in combinatie met de Powershift 12 bak en naafreductie zijn dit voertuigen met een beproefde aandrijflijn die uitstekend uit de voeten kunnen met hoge terreingewichten.
De cabine van de deze Arocs is, op de Mirrorcams na identiek aan de auto van A. van Grunsven. Zoals gezegd is het zeker in dit segment de vraag wat beter is, spiegels of camera’s. De grote buitenspiegels van de Arocs bieden in ieder geval uitstekend zicht. Verder is ook deze cabine voorzien van een koelkast op de motortunnel, in dit geval een Dometic met een schuiflade. Net als bij de andere Arocs is ook deze cabine voorzien van een opstap met een stevige handrail om in de bak te kunnen kijken.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Mooie aandrijflijn
- Aslastverdeling
MINPUNTEN
- Geluidsniveau
- Stugge vering
RENAULT TRUCKS C520
Vermogen kw/pk: 382 kW/520 pk, Koppel: 2550Nm, Configuratie: Midlift as, GVW: 49 ton
De Renault C is een stoere bouwtruck, met stalen bumperhoeken, koplampbescherming en een mooie opstap naar de kipper, met handrail. De C- serie is duidelijk ontwikkeld voor het zware werk in de bouw. De truck is voorzien van een sturende VT midlift as en heeft in combinatie met de 10 tons voorassen een GVW van 49 ton. De aslastverdeling ziet er keurig uit als de chauffeur een beetje oplet. De bediening van de sperren werkt door middel van een draaiknop, die echter wat gevoelloos is. Wel zijn er keurige symbooltjes op het dashboard die aangeven wat er ingeschakeld is. Rijden doet de Renault erg fijn. De 520 pk krachtbron werkt fijn samen met de geautomatiseerde Optidriver 12 bak. Verder is de truck voorzien van naafreductie.
De truck in deze test heeft nog niet het nieuwste interieur. Met een nieuw stuurwiel met eenvoudiger bediening en een fraai modern LCD dashboard is dat echt een upgrade. Voor wat betreft de ruimte bleef alles echter ongewijzigd. Dat betekent een stoer interieur, met soms wat onduidelijke bediening. Het is een combinatie van stoer en modern design. De fraaie stoelen met de knalrode veiligheidsgordel zijn bekleed met stofje met een opvallend patroon. Deze trekken direct de aandacht, ook omdat de rest van de cabine vooral bestaat uit zwarte materialen. Op het dashboard vinden we zelfs hoogglans zwarte delen. Alles oogt stoer en voelt degelijk aan. De motortunnel is laag, maar achterin de cabine zit wel een grote bult, met daar bovenop een opbergvak. Achter de stoelen is nauwelijks ruimte om iets op te bergen. Wel zit op de achterwand een stevig rek om dingen aan op te hangen. Boven de voorruit zit in het midden een fraai afsluitbaar kastje. Aan de passagierskant zit bovendien een groot aflegvak met een net. Verder is er een keurig opstapje naar de laadbak, compleet met een handrail.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Echte bouwtruck
- Fijne aandrijflijn
MINPUNTEN
- Onduidelijke bediening
- Opbergruimte
Tekst en tabellen: Iep van der Meer/Roger van Nispen/Maarten van der Westen.
Fotografie: Maarten van der Westen, Roger van Nispen, Sven van Nispen, Pieter de Mos, Iep van der Meer