BIGTRUCK KIPPERTEST
DAF CF 450 10x3, DAF XF530, GINAF X6 5249FD 10x4, Iveco T-Way 510
DAF CF 450 10x3
Vermogen kw/pk: 330 kW/449 pk, Koppel: 2300Nm, Configuratie: Naloopas, GVW: 50 ton
De DAF CF ‘10x3’ is een truck van Veldhuizen Trucks, hierna VT genoemd. Ondanks de cabine van de vorige generatie van DAF is de truck vanwege de techniek toch interessant om mee te nemen in deze test. Als basis diende een FAX 8x2*6 chassis. VT voegde vervolgens een Mercedes-Benz aangedreven stuuras toe, die door schuifmof in- en uitschakelbaar is. Dat betekent dus aandrijving als dat nodig is, maar niet de weerstand als dat niet hoeft. De as is liftbaar tot 9 centimeter, wat minimaal is. Gewichtsbesparing en minder rolweerstand was duidelijk de insteek bij deze 50 tonner, wat resulteert in 34.580 kg laadvermogen. Dat is het hoogte netto laadvermogen in deze test! Bijzonder is dat de truck leeg te rijden is als 6x2 dankzij de twee liftassen en de uitschakelbare aandrijving. Dit concept is prima geschikt voor het transport van asfalt, maar heeft zijn beperkingen naast de verharde weg of op de platenbaan. Verder munt de MX11 motor met 450 pk niet uit in trekkracht voor 50 ton. De aslasten zien er keurig uit als de chauffeur een beetje oplet tijdens het laden. Een ander punt waar de CF op scoort is de draaicirkel.
De CF-cabine oogt inmiddels gedateerd. De ruimte is beperkt, door de grote motortunnel met daar bovenop een plastic constructie met een afsluitbaar vakje. Verder is er een documentvak en twee bekerhouders. Tegen de achterwand loopt het rond af, dus hier kun je nauwelijks spullen kwijt. Alleen achter de stoelen kun je wat spullen proppen, maar ideaal is dat niet. Op en in het dashboard kun je in verschillende vakken wel wat spullen kwijt. Ook het dashboard is duidelijk gedateerd, maar het is wel praktisch ingedeeld. Dankzij twee schermen is het toch ook nog soort van modern. Het materiaal is vooral plastic in verschillende tinten grijs. Boven de voorruit zitten twee brede vakken, waarbij netjes er voor zorgen dat er niks uit valt. Lichte kleuren maken de cabine ruimtelijk, maar dit kan niet verhullen dat de leefruimte beperkt is. DAF biedt bij dit type cabine verder de mogelijkheid om een overstap te maken vanuit de cabine direct naar de kipper, compleet met een stevige beugel op het dak voor houvast.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Laadvermogen
- Draaicirkel
MINPUNTEN
- Beperkt inzetbaar
- Krappe cabine
DAF XF530
Vermogen kw/pk: 390 kW/530 pk, Koppel: 2700Nm, Configuratie: Midlift as, GVW: 49 ton
De XF is de nieuwste cabine in deze test. Wat meteen opvalt is de ruimte in de XF cabine. Met 176 cm inwendige lengte is het de ruimste dagcabine en dat merk je. De truck één van de eerste DAF 10x4 trucks van de nieuwe generatie, maar dan wel met een wat minder representatieve opbouw. Dit voertuig, met zijn enorme opbouw en de beschermluifel boven de cabine is bestemd voor het werk bij Hoogovens. Dat maakt het wegen wat ingewikkeld, maar de NGD cabine maakt veel goed. De truck werd als 8x4 gebouwd bij DAF, waarna VT er een gestuurde, hefbare middelste as onder bouwde. Het resultaat is een truck met een verassend laag eigen gewicht en een GVW van 49 ton. Op de weegbrug blijkt dat de aslasten keurig verdeeld worden door de DAF.
Het dashboard van de nieuwe generatie DAF is fraai, praktisch en functioneel tegelijk, met twee moderne schermen. Verder zijn er luxe elementen, zoals een glimmend randje, leuke patroontjes en fraaie luchtroosters. In de deuren vinden we een luxe stofje, dat lijkt op de stoelbekleding. Midden in het dashboard zit een handig uitschuifbaar tafeltje. Het ziet er allemaal goed uit. De DAF XF dagcabine heeft de grootste inwendige lengte met 176 centimeter. Dat resulteert in veel ruimte achter de stoelen. Daar zijn handige bakjes geplaatst voor losse spullen. Een groter vak zit op de vlakke motortunnel tegen de achterwand. Hier past zelfs een originele DAF koelkast. Boven de voorruit is er echter nauwelijks bergruimte: er lijken twee vakjes te zitten, maar eentje blijkt slechts versiering. Jammer is dat DAF geen half hoog dak levert op de dagcabines. Erg fijn is het goede zicht rondom, mede dankzij het kleine zijruitje aan de passagierskant en de mooie dode hoek camera. DAF levert bij XD en XF-cabines geen opstap vanuit de cabine naar de kipper. DAF doet dat om letsel door vallen te voorkomen, maar het is wel een gemis in dit segment. Verder heeft de DAF geen opbergvakken aan de buitenzijde. Positief is dat de nieuwe DAF tot de stillere cabines onder de testvoertuigen behoort. Nadelen zijn er echter ook. Zo komt de knie soms in contact met het contactslot aan de stuurkolom. Verder beschikken de nieuwe DAF trucks over losse schakelaars voor de sperren. Wij prefereren een draaiknop, waardoor bedieningsfouten uitgesloten worden.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Ruime cabine
- Uitstekend zicht
MINPUNTEN
- Bediening sperren
- Geen opbergvakken buiten
GINAF X6 5249FD 10x4
Vermogen kw/pk: 390 kW/530 pk, Koppel: 2700Nm, Configuratie: Naloopas, GVW: 49 ton
GINAF plaatst bij deze asconfiguratie een fuseegestuurde dubbellucht sleeplas achter de tandem. Hierbij maakt GINAF zoveel als mogelijk gebruik van originele DAF-onderdelen. Technisch heeft deze as een draagvermogen van 13 ton, statisch zelfs 39 ton, dus veel technische reserve. De besturing van de sleepas wordt bij hogere snelheden geblokkeerd, maar dat kan ook handmatig, bijvoorbeeld voor de asfaltmachine. Totaal is de Ginaf geschikt voor een GVW van 49 ton. Een groot voordeel is de korte draaicirkel van 2071 cm, bijna de kleinste in deze test. Een groot voordeel van deze configuratie is de grote stabiliteit bij het kippen. Een nadeel is dat er goed moet worden opgelet bij het laden voor een goede aslastverdeling. De Ginaf heeft luchtvering op de achterassen.
De Ginaf is voorzien van de ‘oude’ DAF CF cabine die beschreven is bij die truck in deze test. Inmiddels is de productie van Ginaf trucks met de NGD cabine aangevangen. Dat zal in de meeste gevallen de XF cabine worden, aangezien de XD cabine niet in combinatie met de MX13 krachtbron geleverd wordt. De beschrijving van de nieuwe CF dagcabine vind je bij die truck.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Hoog laadvermogen
- Hoge technische reserve
MINPUNTEN
- Oude cabine
- Aslastverdeling
IVECO T-WAY 510
Vermogen kw/pk: 375 kW/510 pk, Koppel: 2300Nm, Configuratie: Midlift as, GVW: 49 ton
De Iveco T-Way kwam af- fabriek als 8x4, waarna VT een midlift as monteerde. De T-Way is de opvolger van de Trakker, en is ontwikkeld voor het zware werk. Met rechte voorassen en een robuuste, stalen voorbumper is dit een echt bouwvoertuig. Dankzij de aanpassingen van VT ontstond er een 10x4 met een GVW van 49 ton. De T-Way is voorzien van naafreductie en de ZF TraXon 16 (!) versnellingsbak. Daarmee is dit in de basis een truck met een laag eigen gewicht, een grote bodemvrijheid en een prima aandrijflijn in combinatie met de Cursor 13 krachtbron met 510 pk. Een hoog koppel bij een laag toerental is fijn in dit werk. Nadelen zijn de relatief grote draaicirkel en het wat hogere geluidsniveau dan gemiddeld. Mooi is de bediening van de sperren met een keurige draaischakelaar.
De cabine van de stoere Italiaan geeft wat gemengde signalen af. Ondanks de recente update is dit een cabine die al jaren mee gaat en dat zie je. Het dashboard is een geslaagde mix tussen klassiek en modern, met grote knoppen, duidelijke klokken en een fraai scherm. In het dashboard en in de deurbekleding vinden we fraaie materialen, waardoor het bijna aan een personenauto doet denken. Hetzelfde geldt voor het stuur. Toch laat de afwerking hier en daar te wensen over. Het randje van het hemeltje is rafelig geknipt en boven de voorruit is isolatie zichtbaar tussen twee panelen, die niet lekker aansluiten. Verder is dit met 160 cm de kortste cabine in de test. De rugleuning van de stoelen staan tegen de achterwand. Toch oogt het interieur ruim dankzij de lichte kleur van het dak en de achterwand. Het opbergen van spullen is een uitdaging. Er is nauwelijks ruimte om achter de stoelen iets op te bergen. Wat resteert is de vlakke motortunnel, maar om daar nu al je spullen op te leggen? Tegen de achterwand zit alleen een vak voor documenten en platte items en in het dashboard zijn wat vakjes voor papieren en kleine spullen. Boven de voorruit zijn verder twee nette aflegvakken.
CABINE
PLUSPUNTEN
- Aandrijflijn
- Robuuste uitstraling
MINPUNTEN
- Cabineruimte
- Afwerking
Tekst en tabellen: Iep van der Meer/Roger van Nispen/Maarten van der Westen.
Fotografie: Maarten van der Westen, Roger van Nispen, Sven van Nispen, Pieter de Mos, Iep van der Meer